useless useless skrev:
Det gör inget om den måste spetsa med någon enstaka kW elpatron när det är som kallast. Det blir inte många kWh per år.
Det blir i så fall luftluftvärmepumpen som får stötta upp, den ger nästan 5kw på fullt blås vid -15°. Men poängen är att klara oss på luftvatten och ha hög komfort och en enkel lösning.

Men en fråga, en monoblockpump verkar gå på strax under 50 000kr på polarpumpen. Det är ju en annan variant. Jag har ju egentligen redan en FLVP som bara är några år gammal, men pytteliten kompressor på 1,5kw effekt.
Daikin föreslår själva i produktbladet till deras monoblock att man kan koppla den till returen mot ens befintliga FLVP.
Vad är sämre med en monoblocklösning för mig, jämfört mot att byta ut hela FLVP mot en komplett luftvattenlösning? För kostnaden med en ny monoblock för ca 50k eller den split jag hittat nedsatt till 50k, blir ju närmast likvärdig - eller billigare med monoblocken till och med pg billigare installation och inget behov av att komplettera spliten med en annan ventilationslösning än den i FLVP.
 
B
Jag kör på monoblock lösningen. Som du säger så är det prisvärt. Men innebär ju att man har vatten i rör utomhus. Bor man i kallt klimat där elnätet är skakigt är det ju intr helt riskfritt.

Jag satte in en trevägsventil, till en vvb, så den sköter både varmvatten och värme, men det är ju enklast att bara montera den på returen och köra. Monterade själv allt. Vvb köpte jag en begagnad rostfri på blocket. Finns även en vedpanna i systemet. Väl betald tid kan man väl konstatera.

Teoretiskt kan man få köldmedievandring i din flvp om den sitter i serie, och det blir väl lite extra motstånd för pumpen att pumpa genom bägge aggregaten, men det är väl kanske inte så många kWh extra pumparbete. Det kan nog fungera i serie också.

Jag hade nog låtit flvp sköta bara varmvatten produktionen, och monoblocket sköta bara värmen i huset. Enkelt att koppla in, och den dagen flvp eller vvb dör, får man väl fundera på om man ska koppla om systemet. Så hade jag gjort...
 
  • Gilla
Karl Heinz och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag kör på monoblock lösningen. Som du säger så är det prisvärt. Men innebär ju att man har vatten i rör utomhus. Bor man i kallt klimat där elnätet är skakigt är det ju intr helt riskfritt.

Jag satte in en trevägsventil, till en vvb, så den sköter både varmvatten och värme, men det är ju enklast att bara montera den på returen och köra. Monterade själv allt. Vvb köpte jag en begagnad rostfri på blocket. Finns även en vedpanna i systemet. Väl betald tid kan man väl konstatera.

Teoretiskt kan man få köldmedievandring i din flvp om den sitter i serie, och det blir väl lite extra motstånd för pumpen att pumpa genom bägge aggregaten, men det är väl kanske inte så många kWh extra pumparbete. Det kan nog fungera i serie också.

Jag hade nog låtit flvp sköta bara varmvatten produktionen, och monoblocket sköta bara värmen i huset. Enkelt att koppla in, och den dagen flvp eller vvb dör, får man väl fundera på om man ska koppla om systemet. Så hade jag gjort...
Tack för input! Vad menar du med köldmedievandring?

Jag är rätt inne på, som du säger, att man i så fall låter FLVP bara göra varmvatten. Och då behöver man ju inte koppla pumparna i serie tänker jag, utan monoblocken kan kopplas på returen från golvvärmecentralen och efter monoblocken kopplar man det uppvärmda vattnet på utgående rör i golvvärmecentralen, så bypassar man FLVP helt och har skapat sig en helt egen värmekrets endast via monoblocken. Borde funka?

Har inte moderns monoblockpumpar skydd mot frysning förresten? Känns orimligt att de inte ska klara ett strömavbrott.
 
B
K Karl Heinz skrev:
Tack för input! Vad menar du med köldmedievandring?

Jag är rätt inne på, som du säger, att man i så fall låter FLVP bara göra varmvatten. Och då behöver man ju inte koppla pumparna i serie tänker jag, utan monoblocken kan kopplas på returen från golvvärmecentralen och efter monoblocken kopplar man det uppvärmda vattnet på utgående rör i golvvärmecentralen, så bypassar man FLVP helt och har skapat sig en helt egen värmekrets endast via monoblocken. Borde funka?

Har inte moderns monoblockpumpar skydd mot frysning förresten? Känns orimligt att de inte ska klara ett strömavbrott.
Sätter du dem inte i serie är det inte ett problem.

Låter som du tänker rätt

Köldmedievandring kan uppstå om den ena värmepumpen värmer kondensorn i den andra värmepumpen (Vid seriedrift). Resultatet blir att köldmediumet kokar och kan vandra iväg på ett sätt som det inte vara tänkt. Vet inte om det är ett problem i praktiken. På stora industriella värmepumpar kan det resultera i att man får vätska i kompressorn, vilket verkligen inte är bra. Man kör du bara varmvatten som du beskriver så är det ingen risk.

https://billigtvvs.se/varme/ventile...J6-BLa5UUy2b8_VzPuhoCl84QAvD_BwE&option=50082

Sätt in ett par sådana (en på fram och en på retur) så nära monoblocket som möjligt, så minskar du risken för sönderfrysning vid strömavbrott.
 
B BSOD skrev:
Sätter du dem inte i serie är det inte ett problem.

Låter som du tänker rätt

Köldmedievandring kan uppstå om den ena värmepumpen värmer kondensorn i den andra värmepumpen (Vid seriedrift). Resultatet blir att köldmediumet kokar och kan vandra iväg på ett sätt som det inte vara tänkt. Vet inte om det är ett problem i praktiken. På stora industriella värmepumpar kan det resultera i att man får vätska i kompressorn, vilket verkligen inte är bra. Man kör du bara varmvatten som du beskriver så är det ingen risk.

[länk]

Sätt in ett par sådana (en på fram och en på retur) så nära monoblocket som möjligt, så minskar du risken för sönderfrysning vid strömavbrott.
Tack! Känns som det borde finnas inbyggt frostskydd, men det kanske det inte gör!
 
Köldmediet dras alltid dit trycket är som lägst när inte kompressor är igång, vilket blir utomhus i kompressor /förångare.
Tänk även på detta, hur bra service för daikin har du på orten?
Daikin har inte ryktet om sig att ha den bästa supporten om vi säger så! (vet ej hur det ser ut i dagsläget) Men för några år sen, så var det helkasst.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Köldmediet dras alltid dit trycket är som lägst när inte kompressor är igång, vilket blir utomhus i kompressor /förångare.
Tänk även på detta, hur bra service för daikin har du på orten?
Daikin har inte ryktet om sig att ha den bästa supporten om vi säger så! (vet ej hur det ser ut i dagsläget) Men för några år sen, så var det helkasst.
Daikin installatör av större storlek finns på orten! 👍
 
hur gammal är pumpen?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.