Hej,

Har som säkert många andra problem med ökad temperatur hemma dessa dagar. Bor i en 2 plansvilla med suteräng grund med kök och vardagsrum i öppen planlösning på ovanvåningen. Där är ochså husets 2 av 3 sovrum.

Huset på 140 kvadrat boarea (180 tot) värmer vi upp med en FLVP Nibe S735 som funkar galant. Bra med ventilation men jag stänger av ventilationen på morgonen över dagen dessa varma dagar och stänger fönster efter att ha vädrat huset på natten vilket brukar funka bättre fram tills på eftermiddagen när temperaturen stiger. I dag mätte vi upp 29 grader på ovanvåningen vilket medför att vi kollar på fast AC, eller Luft/Luft värmepump där man vänder kretsarna på sommaren för kyla. Också för att kunna värma på vintern.

Vad rekommenderar ni för LLVP? Vilket fabrikat och varför. Jag villa ha auto start på den både kyla och värma.

N Niclas Jergard skrev:
...vi kollar på fast AC, eller Luft/Luft värmepump där man vänder kretsarna på sommaren för kyla. Också för att kunna värma på vintern.

Vad rekommenderar ni för LLVP? Vilket fabrikat och varför. Jag villa ha auto start på den både kyla och vävärma.
Köp ett välkänt kvalitetsmärke, typ Mitsubishi, Daikin, Panasonic och så vidare. Hör med vänner och bekanta om de kan rekommendera en bra lokal installatör!
Hålla värme eller kyla automatiskt kan alla vettiga LLVP göra nu mera. Min äldsta LLVP är från 2018, och jag har aldrig behövt vända några kretsar. Vill jag ha värme eller kyla ändrar jag bara inställningarna på fjärrkontrollen.

• Gilla
Niclas Jergard
  • Laddar…
Vi är ju mitt i ett teknikskifte då tillverkarna håller på att gå över till gasen R290 istället för R32.
Det har letat sig ut ett par R290 modeller på marknaden.
För/nackdelar att köpa en modell med R290 idag istället för en beprövad R32 modell?

• Gilla
Niclas Jergard
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Vi är ju mitt i ett teknikskifte då tillverkarna håller på att gå över till gasen R290 istället för R32.
För/nackdelar att köpa en modell med R290 idag istället för en beprövad R32 modell?
Kan du länka en modell som har R290? Jag har inte sett några hittills.

Fairlane
R Real-House skrev:
Mitsubishi Sumo 290

• Gilla
Niclas Jergard och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Mutsubishi Sumo finns nu med R290.
https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/luft-luft/sumo-r290

Har sett att flera värmepumpsåterförsäljare har den.

Sett något kinesiskt märke också men i övrigt verkar faktiskt ingen av de andra stora märkena släppt någon R290 modell ännu när jag gör en sökning.

Redigerat:
  • Gilla
Niclas Jergard och 1 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
För/nackdelar att köpa en modell med R290 idag istället för en beprö
S SirKnasen skrev:
S735 har R290. Lite sämre verkningsgrad men mycket billig att fylla med nytt köldmedium.

Tycker inte att Sumo R295 såg alls dålig ut, dock har inte suttit och jämfört med tidigare versioner i samma effektklass med R32 och ännu tidigare med R410A

• Gilla
Bommen99 och 1 till
  • Laddar…
Det är klart att välrenommerade (japanska) tillverkare som Panasonic, Daikin, Mitsubishi är det första de flesta tänker på men andra inverterpumpar har hunnit ikapp i flera aspekter och numera verkar det bara vara Mitsubishi som är helt egna utan samarbete med Kina t.ex. Gree eller Midea. Det jag vill säga är att du förmodligen inte kommer ha fel om du väljer andra märken som också ger lång garanti som japanska. Särskilt för kyla som är billigare och enklare att leverera än pumpar som ska ge bra värme och vid mycket låga temperaturer. Det är främsta faktorn för de olika prisskillnaderna du ser på marknaden - hur väl/effektivt en luftvärmepump arbetar vid låga utomhustemperaturer.

Jag har sålt och installerat en hel del amerikanska Cooper&Hunter som kan det här med kyla väl och ger 5 årig garanti. Plus att de kostar i flera fall hälften mot vad en japansk modell kostar med lika nyckeltal/värden.

• Gilla
Niclas Jergard
  • Laddar…
Cooper&hunter är väl en helt kinesisk produkt eller så har jag fått det om bakfoten och kanske bara hört något rykte.
Som kylmaskin finns det rätt stort urval av lite ”udda” märken som högst troligen gör ett bra jobb och rätt billiga.
Såg något produktblad på en modell från cooper&hunter och dom uppvisade ganska bra värden på effektivitet på SEER och SCOP men såg inte vilken dimensionerad effekt (p-design) som värdena räknades från.
Du kanske har produktblad att lägga upp där p-design finns med på dom senare modellerna ?

C Comfort Thomas skrev:
Cooper&hunter är väl en helt kinesisk produkt eller så har jag fått det om bakfoten och kanske bara hört något rykte.
Som kylmaskin finns det rätt stort urval av lite ”udda” märken som högst troligen gör ett bra jobb och rätt billiga.
Såg något produktblad på en modell från cooper&hunter och dom uppvisade ganska bra värden på effektivitet på SEER och SCOP men såg inte vilken dimensionerad effekt (p-design) som värdena räknades från.
Du kanske har produktblad att lägga upp där p-design finns med på dom senare modellerna ?
Svårt att säga helt exakt men vad jag har förstått är det amerikanskt varumärke och varit det helt och hållet i alla fall fram till 2017. Därefter ingår de i vad de kallar "långsiktigt partnerskap" med kineserna där de flyttat sin produktion och FoU dit även jättar som Midea och Gree ligger. Just Gree och C&H samarbetar och har utbyte men om man öppnar en C&H och jämförbar Gree så ser man att C&H har bättre isolerad och större kompressor än Gree vilket säger att de vill ses som ett snäpp bättre kvalitet (inte för att Gree gör dåliga produkter på nåt sätt). Jag ser det som Volvo i sina tidiga dagar med Geely men förmodligen kommer kineserna ta över helt. Just Midea och Gree kommer nog ta över mer och mer från alla och redan är störst i världen inom HVAC. Midea är redan den stora "bakom kulisserna"-jätten som tillverkar åt många andra som Toshiba, Carrier, Whirpool, etc. Nu spårar det ur lite men i grund och botten kan man säga same shit different name 😬 men trenden syns i många branscher.

Sen har du rätt om dimensionerad effekt (p-design), jag hittar det inte heller. Någon som har? Men de här pumparna är sjätte generationen och kunderna är nöjda i alla fall. P-design är också mest för värmeeffekt och jag brukar rekommendera C&H främst för god kyleffekt och till kunder som har annan primär värmekälla.

Googlade lite snabbt och det som kommer upp är att kinesiska Gree verkar äga cooper&hunter, har inte snokat mer än så.
ingen åsikt om vilket av dom 2 som gör ”bäst” värmepumpar.

Sätter man låg p-design så får man fina effektivitetsvärden.
Varför dom inte visar detta kan man undra

C Comfort Thomas skrev:
Googlade lite snabbt och det som kommer upp är att kinesiska Gree verkar äga cooper&hunter, har inte snokat mer än så.
ingen åsikt om vilket av dom 2 som gör ”bäst” värmepumpar.

Sätter man låg p-design så får man fina effektivitetsvärden.
Varför dom inte visar detta kan man undra
Har hittat lite värden på effekt för cooperhunter. Detta är för supreme modellen. Vad tror du om det?

• Diagram som visar effektvärden för Cooperhunter Supreme modell under kylning och uppvärmning vid olika utomhustemperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite dålig/suddig upplösning när jag klickar på bilagan .
Ser inte vilken effekt den lämnar vid olika utetemperaturer som tex -10, -15 eller -20 vilket kan vara av intresse beroende på vart i landet man bor.
Kanske finns någon som ser bättre än mig som kan lägga ut effektuppgifter 👍

N Niclas Jergard skrev:
Hej,

Har som säkert många andra problem med ökad temperatur hemma dessa dagar. Bor i en 2 plansvilla med suteräng grund med kök och vardagsrum i öppen planlösning på ovanvåningen. Där är ochså husets 2 av 3 sovrum.

Huset på 140 kvadrat boarea (180 tot) värmer vi upp med en FLVP Nibe S735 som funkar galant. Bra med ventilation men jag stänger av ventilationen på morgonen över dagen dessa varma dagar och stänger fönster efter att ha vädrat huset på natten vilket brukar funka bättre fram tills på eftermiddagen när temperaturen stiger. I dag mätte vi upp 29 grader på ovanvåningen vilket medför att vi kollar på fast AC, eller Luft/Luft värmepump där man vänder kretsarna på sommaren för kyla. Också för att kunna värma på vintern.

Vad rekommenderar ni för LLVP? Vilket fabrikat och varför. Jag villa ha auto start på den både kyla och värma.
Jag har suterrämg som du och har kompletterat min FLVP med en LLVP. Jag har placerat min LLVP (Daikin) på bottenvåningen för att främst kunna kyla sovrummen som ligger där. Det ger också en bra värmespridning på vintern, så jag värmer idag enbart tre rum med FLVP (två badrum och ett sovrum). Luftvärmepumpen är mycket effektivare än min frånluftsvärmepump nämligen.

Iom att det främst verkar vara kyla på övre våningen du är ute efter så är det kanske lämpligare för dig att placera en LLVP där, då rinner ju kylan ned på bottenvåningen också. Men då får du ändå använda FLVP för att värma bottenvåningen på vintern.

Om du har möjlighet att ventilera mellan våningarna (kanalfläkt modell större) så är det en bra lösning. Jag flyttar som komplement kyla på sommaren med en kanalfläkt, men det räcker bara för att kyla/värma ett rum på ovanvåningen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.