Behöver lite tips/råd gällande hur vi bäst löser ventilationen i radhuset vi nyligen flyttat in i.

Utgångsläget är följande:
Radhuset har 50 år på nacken, 135 kvm uppdelat på två våningar. Den vind som finns är i praktiken bara ett smalt utrymme, uppskattningsvis 60-70 cm på ena sidan, 10-20 cm på andra kortänden.

Tilluft i nuläget i stort sett obefintlig, en väggventil på bottenvåningen, två på ovanvåningen. Frånluft genom en paxfläkt i badrummet på bottenvåningen, vanlig ventil i badrummet på ovanvåningen. Fönstren är bytta och täta, troligtvis har det funnits inluft i de fönster som satt i från början.

Har tagit in offert från två olika firmor, som kommit med varsitt förslag:

1/ Sätta in FTX-system. De ska lyckas få plats med FTX-systemet i det lilla utrymme som finns att nyttja under yttertaket. Från- och tilluft skulle i såna fall hamna i öster. Offererat 90 000 efter avdrag.

2/ Sätta in tilluftsventiler i samtliga rum, borra nya hål i väggarna. Ett till på nedervåningen och två till på ovanvåningen. Montera en eldriven fläkt i ”skorstenen” på taket, som kalibreras in att dra in ny luft i huset i ett lagom tempo. Offererat 60 000 kr efter avdrag. Då ingår även en tvätt/rengöring av badrummet på ovanvåningen som har lite svartmögel i duschen och takfönstret.

Företag med förslag 1 ser inga problem med att sätta in FTX annat än att man får leva med mindre smickrande rördragning i rummen.

Företag 2 menade däremot att vi omöjligt skulle kunna hitta ett enda företag i Sverige som skulle ge sig på att montera FTX i vårt radhus, att det omöjligt kan få plats. De har o andra sidan inte varit uppe på ”vinden” och kollat.

Frågeställningar vi har är bland annat hur mycket ett FTX-system låter? Ska vi satsa på den lösningen kommer allt hamna precis ovanför taket i sovrummet.

Hur mycket påverkar vädersträck vid montering FTX, har läst mig till att Österläge inte verkar vara optimalt?

Att köra med klassiska väggventiler ska enligt offererat företag skapa tillräcklig tillförsel av ny luft genom att luften kan vandra genom rummen via luftspringorna mellan dörr och golv, ca 1,5-2 cm.

Någon som sitter inne på några tips eller rekommendationer?
 
N NilsFallman skrev:
Behöver lite tips/råd gällande hur vi bäst löser ventilationen i radhuset vi nyligen flyttat in i.

Utgångsläget är följande:
Radhuset har 50 år på nacken, 135 kvm uppdelat på två våningar. Den vind som finns är i praktiken bara ett smalt utrymme, uppskattningsvis 60-70 cm på ena sidan, 10-20 cm på andra kortänden.

Tilluft i nuläget i stort sett obefintlig, en väggventil på bottenvåningen, två på ovanvåningen. Frånluft genom en paxfläkt i badrummet på bottenvåningen, vanlig ventil i badrummet på ovanvåningen. Fönstren är bytta och täta, troligtvis har det funnits inluft i de fönster som satt i från början.

Har tagit in offert från två olika firmor, som kommit med varsitt förslag:

1/ Sätta in FTX-system. De ska lyckas få plats med FTX-systemet i det lilla utrymme som finns att nyttja under yttertaket. Från- och tilluft skulle i såna fall hamna i öster. Offererat 90 000 efter avdrag.

2/ Sätta in tilluftsventiler i samtliga rum, borra nya hål i väggarna. Ett till på nedervåningen och två till på ovanvåningen. Montera en eldriven fläkt i ”skorstenen” på taket, som kalibreras in att dra in ny luft i huset i ett lagom tempo. Offererat 60 000 kr efter avdrag. Då ingår även en tvätt/rengöring av badrummet på ovanvåningen som har lite svartmögel i duschen och takfönstret.

Företag med förslag 1 ser inga problem med att sätta in FTX annat än att man får leva med mindre smickrande rördragning i rummen.

Företag 2 menade däremot att vi omöjligt skulle kunna hitta ett enda företag i Sverige som skulle ge sig på att montera FTX i vårt radhus, att det omöjligt kan få plats. De har o andra sidan inte varit uppe på ”vinden” och kollat.

Frågeställningar vi har är bland annat hur mycket ett FTX-system låter? Ska vi satsa på den lösningen kommer allt hamna precis ovanför taket i sovrummet.

Hur mycket påverkar vädersträck vid montering FTX, har läst mig till att Österläge inte verkar vara optimalt?

Att köra med klassiska väggventiler ska enligt offererat företag skapa tillräcklig tillförsel av ny luft genom att luften kan vandra genom rummen via luftspringorna mellan dörr och golv, ca 1,5-2 cm.

Någon som sitter inne på några tips eller rekommendationer?
Vill du ha en billig lösning så sätt en tillluftsventil i varje sovrum och i vardagsrum/allrum. Sätt en badrumsfläkt typ fresh intellivent som kan gå på konstantläge och fuktläge. Eller nåt annat fabrikat som går bara konstant. En sån där standard badrumsfläkt med bara fuktläge är ju katastrof ventilationsmässigt eftersom den inte går konstant.

Men ftx är ju bästa lösningen men kostar plenty. Att göra ett komplett frånluftssystem är ju också en bra grej men kostar också mer men är ju en långsiktiga lösning än freshfläktar som har en livslängd på 5-10 år.

Själv valde jag den enklare lösningen hemma, fresh intellivent 2.0 i varje våtutrymme med konstant och fuktläge. Mest för jag inte hade tiden eller orken när det begav sig. Det funkar tillräckligt bra. Blir ett tillräckligt flöde i hela huset. Men i sinom tid ska jag fixa ett riktigt komplett frånluftssystem.
 
De förslag du fått är de bästa men också de dyraste! Vill du få det billigt så sätt in friskluftsventiler själv, kostar runt 400kr st om man tar med bullerdämpning. Sätt in fresh i badrum, toa och tvätt som går på lågt varv, alternativ takfläkt som drar ut luften via alla frånluftsdon. Med detta kommer du långt!
Har gjort liknande i 3 olika radhus med bra resultat. Har i mitt nya även satt in 2st värmeväxlare för att få bättre ventilation i vardagsrummet samt ovanplan, kanske overkill men men.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.