973 läst ·
3 svar
973 läst
3 svar
Val av ventil och thermostat
Hej.
Har ett äldre hus med vattenburen värme, med minst 5 olika ventiler och en uppsjö med olika thermostat på dessa. Några av dessa ventiler kärvar (motioneras 2-3 veckor senare så sitter don igen), några thermostat fungerar mer som kranar (tror till och med att en kran hade gett bättre resultat stundvis).
Så, jag är nu i tankarna att byta ut samtliga ventiler till nya och även montera moderna thermostat, så det går att få en jämn balans på värmen i huset.
Vad rekomenderas?
Vad ska man titta efter?
Digitala? Analoga?
2°C eller 5°C (varför?)
Någon som kan rekomendera märke/modell/system?
Har ett äldre hus med vattenburen värme, med minst 5 olika ventiler och en uppsjö med olika thermostat på dessa. Några av dessa ventiler kärvar (motioneras 2-3 veckor senare så sitter don igen), några thermostat fungerar mer som kranar (tror till och med att en kran hade gett bättre resultat stundvis).
Så, jag är nu i tankarna att byta ut samtliga ventiler till nya och även montera moderna thermostat, så det går att få en jämn balans på värmen i huset.
Vad rekomenderas?
Vad ska man titta efter?
Digitala? Analoga?
2°C eller 5°C (varför?)
Någon som kan rekomendera märke/modell/system?
De sitter på gamla hederliga järnrör, samtliga ska bytas. Då jag vill ha en sort i huset istället för flera olika, som inte är kompatibla med varandra. Vissa element saknar begränsningsventil, vissa har gängor som jag inte ens kan hitta i listorna. (1 1/16 är en av dom). Det finns idag: 24mm, 26mm, 28mm och 1 1/16" gängor för termostaten. Så helt enkelt är jag påjakt efter KOMPLETTA elementskoppel med tillhörande termostat. Vad är det som rekomenderas av det som finns på marknaden idag?
Klicka här för att svara