8 634 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Val av värmesystem till hus i Norrland
Angående golvvärme eller inte på övervåningen. Jag ser direkt att det behövs värmetillförsel t.ex. vid fönstren runt matplatsen så om golvvärmen slopas behövs det element där i alla fall. Grundregeln är ju att placera eventuella element så långt bort från pannan som möjligt så värmen sprids...
Jag tycker kökspannorna såg sjyssta ut och ex Wamsler ger stor del värme till vattnet, så jag är ändå positiv till idén som helhet, dock lite tveksam till den mängd ved som skall in på ett såpass krångligt ställe.
Tänk på att verkligen ha ved som förvarats inomhus ett tag innan man tar in den i köket. Något du kanske redan är van vid men det är inte roligt att köra in ved som legat bara under ett tak utomhus då det är en del kryp med på köpet och det kan vara lite snö och fukt med....
Jag tycker kökspannorna såg sjyssta ut och ex Wamsler ger stor del värme till vattnet, så jag är ändå positiv till idén som helhet, dock lite tveksam till den mängd ved som skall in på ett såpass krångligt ställe.
Tänk på att verkligen ha ved som förvarats inomhus ett tag innan man tar in den i köket. Något du kanske redan är van vid men det är inte roligt att köra in ved som legat bara under ett tak utomhus då det är en del kryp med på köpet och det kan vara lite snö och fukt med....
Med min erfarenhet av vattenburen vedeldning och vedspis/ kamin skulle jag själv inte satsa på ett vedpanne system i ett hus som kommer användas som fritidshus. Det blir ganska stor investering för att värma huset med direktel långa tider. Jag tror mer på ett värmepump system som sparar energi även när huset står tomt. Däremot är en bra vedspis eller kamin ett suveränt komplement när man är på plats. Vi har vedspis i köket på nedervåningen och en kamin på övervåningen. På övervåningen sprids inte värmen så värst bra utan det mesta stannar i rummet dör kaminen står.
Jag har en Wamsler kökspanna som har ett nödströmsaggregat kopplat till pumparna. Vid ström avbrott går nödströmsaggregatet (Eligen) igång och det funkar klockrent med hjälp av bilbatterit 
http://www.hansforsman.se/produkter/kokspanna/tillbehor_eligen.php
Jag drog ett spirorör 100mm uppe på vinden ovanför kökspannan till ett rum längre bort för att slippa för mycket värme i köket. Vet att Pax har flera lösningar för värmeförflyttning.
http://www.hansforsman.se/produkter/kokspanna/tillbehor_eligen.php
Jag drog ett spirorör 100mm uppe på vinden ovanför kökspannan till ett rum längre bort för att slippa för mycket värme i köket. Vet att Pax har flera lösningar för värmeförflyttning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Norrlandprototypen skrev:
"Norrland är den nordligaste och största av Sveriges tre landsdelar och består av landskapen Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Medelpad, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten och Lappland. Landsdelen omfattar totalt 54 kommuner (16 december 2010).
Norrland har en areal på 261 292 kvadratkilometer, vilket utgör cirka 59 procent av Sveriges yta, och omkring tolv procent av landets befolkning. Totalt bor 1 154 411 människor i Norrland (december 2009)." d^_^b
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Hej!
Har ni kollat på kakelugnspannan,
Henrik
Har ni kollat på kakelugnspannan,
Henrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är det 59%, jisses, trodde inte vi hade egen majoritet.Zero skrev:[länk]
"Norrland är den nordligaste och största av Sveriges tre landsdelar och består av landskapen Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Medelpad, Ångermanland, Västerbotten, Norrbotten och Lappland. Landsdelen omfattar totalt 54 kommuner (16 december 2010).
Norrland har en areal på 261 292 kvadratkilometer, vilket utgör cirka 59 procent av Sveriges yta, och omkring tolv procent av landets befolkning. Totalt bor 1 154 411 människor i Norrland (december 2009)." d^_^b
Protte
Jo, den ser väl okej ut. Framförallt så är måtten bra:prototypen skrev:
Höjd (tillkommer 15-40 mm för ställbara fötter)1070 mmH 1070
B 450
D 880
Volym ved: 95L
Max effekt: 40kw
medel: 33kw.
Pris ca 35000 inkl moms.
Jag är dock jäkligt tveksam till om det kommer se kocko ut att ha vedpannan i köket..
Jo, du har rätt. Det blir nog så att vi drar golvvärme överallt när vi ändå håller på.BobLewis skrev:Angående golvvärme eller inte på övervåningen. Jag ser direkt att det behövs värmetillförsel t.ex. vid fönstren runt matplatsen så om golvvärmen slopas behövs det element där i alla fall. Grundregeln är ju att placera eventuella element så långt bort från pannan som möjligt så värmen sprids...
De kökspannor jag postat är de jag hittat med högst effekt. Sedan finns det många snygga varianter som knappt ger 10 kw. Jag tycker dock det är svårt att veta om det som anges bland köksspisarna är medel eller maxeffekt. Det blir lätt en timme extra i eldningstid om det är 15 eller 20 kw pannan ger i medeleffekt och när man spelar på marginalerna gör det rätt mycket.
Att förvara veden inomhus ser jag inte som något problem. Vi har tänkt att bygga en vedbänk som löper längs köksväggens långsida som borde kunna svälja minst 1000L. I vårt nuvarande boende förvarar vi ved i en stålkonstruktion i 3 hyllor som sväljer mer än 2 överfulla skottskärror, eller 7-10 dagars kamineldande a la 5 timmar om dagen. Med tjusig björkved så ser det rätt tjusigt ut konstigt nog också.
/nochl