prototypen skrev:
Bygg ett separat pannrum, kanske pellets + en vedpanna. Kan ju behövas ett garage också + förråd för gräsklipparn, skoter (Norrland) och motorsågen till veden.

Protte
Huset står på ett område där inte några nya byggnader får tillkomma. Så det blir inget garage, inget separat pannrum eller förråd.

/nochl

Var ska pannan stå och var finns det plats för en skorsten, en stålskorsten kan troligen stå på bjälklaget men en murad bör nog börja i källaren/nedervåningen.

Sedan har ni bastu? men ingen tvättmaskin inritad. Eller hur är det?

Ett alternativ skulle vara bergvärme, det finns sådana som nästan går att ha i möblerade rum, vid trappen verkar finnas ett blindutrymme.

Protte

Lohberger har en kökspanna med tillhörande pelletsmodul som automatiskt går till när veden brunnit ut vilket även gör att man kan klara sig på en mindre ack-tank. Planlösningen är väl inte optimal då skorstenen kommer upp vid gaveln av huset vilket utseendemässigt haltar lite.

prototypen skrev:
Var ska pannan stå och var finns det plats för en skorsten, en stålskorsten kan troligen stå på bjälklaget men en murad bör nog börja i källaren/nedervåningen.

Sedan har ni bastu? men ingen tvättmaskin inritad. Eller hur är det?

Ett alternativ skulle vara bergvärme, det finns sådana som nästan går att ha i möblerade rum, vid trappen verkar finnas ett blindutrymme.

Protte
Om det blir en kökspanna så är det tänkt att den ska stå vid köksdelen på gavelsidan på övervåningen, bredvid handfatet på bilden. Till den har vi tänkt koppla en stålskorsten.

Tvättmaskinen ska stå i badrummet, den är bara inte inritad på den bilden.

Utrymmena på nedervåningen under trapp och bakom sovrummet är de som mest lämpar sig för ack-tankar eller andra pumpanordningar...

/nochl

Det där huset är som gjort för direktverkande elvärme ;)

Protte

Jag skulle säga att systemet du målar upp är bra om du väntar dig ett eluppvärmt hus med mycket goda möjligheter att elda för att minska elåtgången. Jag betvivlar att veden kommer att stå för den mesta värmen i längden. Energivärdet för ved är naturligen ganska ungefärligt. En angivelse jag hittat för björk är 1660 kWh per travad kbm. Om pannans verkningsgrad är 80% och 78% av värmen tillkommer vattnet krävs det att 154 kWh tillförs pannan i form av ved för att värma tanken från 35 till 90 grader. (96 kWh till vattnet.) Med antaget energivärde för veden krävs då 93 liter ved för att värma tanken. En skottkärra brukar vara på 75 liter. Jag tror att man kommer att elda tills man storknar av värmen på övervåningen eller inte orkar bära in mer ved. Därefter får elpatronen bidra med en försvarlig mängd värme tills nästa dag. Detta kanske ni är inställda på. Jag kan förstås ha fel, men jag skulle inte räkna med att täcka hela värmebehovet för huset med kökspanna.

Erik

exerg skrev:
Lohberger har en kökspanna med tillhörande pelletsmodul som automatiskt går till när veden brunnit ut vilket även gör att man kan klara sig på en mindre ack-tank. Planlösningen är väl inte optimal då skorstenen kommer upp vid gaveln av huset vilket utseendemässigt haltar lite.
Jo, jag har sett den men den hade lite ynklig effekt har jag för med. Fast om pelletsbrännaren kan gå en längre stund spelar det kanske ingen roll.

/nochl

Avemo skrev:
Jag skulle säga att systemet du målar upp är bra om du väntar dig ett eluppvärmt hus med mycket goda möjligheter att elda för att minska elåtgången. Jag betvivlar att veden kommer att stå för den mesta värmen i längden. Energivärdet för ved är naturligen ganska ungefärligt. En angivelse jag hittat för björk är 1660 kWh per travad kbm. Om pannans verkningsgrad är 80% och 78% av värmen tillkommer vattnet krävs det att 154 kWh tillförs pannan i form av ved för att värma tanken från 35 till 90 grader. (96 kWh till vattnet.) Med antaget energivärde för veden krävs då 93 liter ved för att värma tanken. En skottkärra brukar vara på 75 liter. Jag tror att man kommer att elda tills man storknar av värmen på övervåningen eller inte orkar bära in mer ved. Därefter får elpatronen bidra med en försvarlig mängd värme tills nästa dag. Detta kanske ni är inställda på. Jag kan förstås ha fel, men jag skulle inte räkna med att täcka hela värmebehovet för huset med kökspanna.

Erik
Ja, det är ju inget härligt scenario du målar upp. Vedåtgången kommer man väl inte ifrån oavsett vilken vedpanna man väljer om man ska ha en ordentlig tank. Det är möjligt att man kan hitta pannor med mindre spridning till rummet. Speciellt negativt blir det på vår/höst och sommar också för den delen om man vill elda för varmvatten.

prototypen skrev:
Det där huset är som gjort för direktverkande elvärme ;)

Protte
Jag hade hoppats på något annat alternativ. :)

Om man väljer att köra någon form av vedelning så kommer jag inte på något bättre än en eldstad kopplat till ackumulatortank. Finns det något alternativ som kombinerat med kökspanna skulle kunna vara ett prisvärt och bra helhetspaket? Luft-vatten-värmepump?

/nochl

Några intressanta pannor som jag hittat är:

Parca 318 25kw. Bra eldstadsvolym också.
6153084.jpg

Wamsler K-156. 20kw till vatten + 2 kw strålning.
vattenmantladvedspis22kw.jpeg

Combiheat NG K-28. 28 kw.
k%f6kspannakrotien3%5b1%5d.bmp-for-web-normal.jpg

Lite synd att man inte får se elden. Nästan så att man blir sugen på att skita i kökspanna och köra en vattenmantlad kamin typ denna HFB 21kw. 15kw till vatten och (tyvärr) 6 kw till strålning.
vattenmantladkaminofficiell.gif

Vissa av ovanstående verkar ju inte stråla så mycket så köket kanske inte blir så stekhett då.

Någon som har erfarenhet av någon av dessa eller tips på någon annan med grym effekt på vattnet och lite strålningsvärme?

/nochl

analog skrev:
[länk]

här kan du se elden
Jo, den var fin. Exempelpriset på den mindre modellen låg på 75000(!). Lite väl saftigt tycker jag.

/nochl

Kan du inte fundera om när det gäller planlösningen? Skrota matplatsen till fördel för ett pannrum t ex? När ni får små barn så försvinner mycket tid som ni har idag, att slippa se efter pannan i tid och otid kommer du värdesätta senare...

lt1cobra skrev:
Kan du inte fundera om när det gäller planlösningen? Skrota matplatsen till fördel för ett pannrum t ex? När ni får små barn så försvinner mycket tid som ni har idag, att slippa se efter pannan i tid och otid kommer du värdesätta senare...
Vi vill ta tillvara så mycket det går av utsikten på övervåningen. Det skulle kännas som att svära i kyrkan att begränsa den.

Varför finns det inte några riktiga vedpannor som ser lite trevliga ut som kan placeras i kök. Det jag egentligen är ute efter är en vedpanna med specifikationer som liknar t ex NIBE Vedex 3300.

VEDEX3300.jpg

Den är liten och smidig, har en hög effekt på max 40kw och hyffsad eldstadsvolym. Hade den bara haft ett trevligt utseende också så hade saken varit biff.

/nochl

Men den var väl skitsnygg, synd bara att den kommer att mörkna ovanför vedluckan.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.