Vi är oense i familjen om värmeval i nya badrummet. Kan någon råda?

• Elgolvvärme + vattenburen värme i stor handdukstork
  • Vattenburen golvvärme + vattenburen värme i medelstor handdukstork
Förutsättningar:
Ska renovera badrum 8 kvm på övervåning i hörn (två ytterväggar). Ett fönster (Velux 70X130). Träbjäklag och klinkers på golv. Hus byggt 1931 med tidsenlig isolerstandard. Nytt pelletssystem för värmen installerat, extremt högtempererat system. Vattenburet golv kostar 8.000 mer att installera än elgolv enligt badrumsfirman.

Jo vattenburet kräver ju extra shunt som är halvdyr, 6000:- tror jag det var.
Sen blir det ju inte varmare i golvvärmeslangen än den framledningstemp man har i pannan, så på höst och vår kan man ju kanske uppleva systemet som lite trögt.

El kommer ju med all säkerhet att bli dyrare.

Jag valde elslingor eftersom jag tyckte det var enklast och billigast.

Jag ångrar att jag inte petade ner slang när jag ändå fixade till golvet i badrummet för ev framtida vattenburet. Har bara direktverkande idag men med den lilla kostnaden för lite slang hade inte spelat någon roll.

I senaste Villamagasinet har dom en artikel om golvvärme.
Där kan du få lite tips.

Vi står också inför samma val. Ombyggnad av badrum på övervåningen. Vi lutar åt en elmatta som ger komfortvärme och handukstork komb el/vatten (där elementet finns idag).

Frågan är ju hur mycket värme man behöver på ovanvåningen? Och hur blir det med vattenburen värme vår och sommar då ju luftfuktigheten är som störst?

PS. Kan också rekommendera artikeln i Villamagasinet. Vattenburen värme är möjligen inte riktigt lika bra som sitt rykte.

• Gilla
AntonVisco
  • Laddar…
För mig så känns det som ett ganska enkel val om man skall välja el eller vatten golvvärme.

Har man redan vattenburet värmesystem så skall man välja vattenburet. Gör man inte det så kommer man nog att ångra sig efteråt. Valet som är svårare är om man också skall lägga in el golvvärme så man slipper ha det vattenburna på när man inte behöver använda det i resten av huset. Det kostar inte många extra tusenlappar så valet är väl ganska enkelt där också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.