16 933 läst ·
8 svar
17k läst
8 svar
Val av utomhusspa
Ska börja bygga trädäck vid fritidshuset och kom på att det kunde vara trevligt att sänka ner ett utomhusspa i det. Är det någon som har erfarenhet av följande två utomhusspa:
Easy Spa (http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/utomhusprodukter/utomhusspan/mittspase-easy-spa-granit)
DENFORM
(http://www.bauhaus.se/utomhusspa-5-pers-52.html)
Easy Spa kostar 30000kr och Denform 40000kr. Hittar inga recensioner eller någon information alls om Easy Spa men badkaret säljs av Dimma Bad AB som tillverkar det i Sverige om det säger någon nåt. Denform verkar dock vara populärare och tillverkas av ett danskt företag och verkar innehålla produkter från USA.
Fördelar för Easy Spa:
*Enfas anslutning för elen. Ska bygga ett trädäck vid garaget där inte trefas finns så då slipper jag dra ny kabel ifrån huset (ca 50m)
*Väger hälften så mycket (ca 100kg) vilket är skönt vid dittransporten och vid vinterförvaring då man enligt bruksanvisningen ska vända karet upp och ner för att få ut allt vatten ur ledningarna.
*Underhållsfritt då det består av någon slags formpressad plast. Denform har en träpanel på utsidan vilken på sikt kan behöva underhåll. Tror även det är plast på insidan på Denform.
*5 års garanti
*Tror jag läste någonstans att det är ganska så energisnålt men kan ha drömt för nu hittar jag inte den informationen.
Fördelar för Denform:
*Antagligen bättre tillverkningsprodukter eller verkar åtminstone mer beprövat.
*Säljs av Bauhaus vilket känns tryggare
*Finns på lagret nu, Easy Spa kan nog dröja minst en månad innan leverans.
Är det någon som kan hjälpa mig att fatta ett beslut?
Finns det några andra kar ni vill rekommendera för under 50000kr så är jag även tacksam.
Easy Spa (http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/utomhusprodukter/utomhusspan/mittspase-easy-spa-granit)
DENFORM
(http://www.bauhaus.se/utomhusspa-5-pers-52.html)
Easy Spa kostar 30000kr och Denform 40000kr. Hittar inga recensioner eller någon information alls om Easy Spa men badkaret säljs av Dimma Bad AB som tillverkar det i Sverige om det säger någon nåt. Denform verkar dock vara populärare och tillverkas av ett danskt företag och verkar innehålla produkter från USA.
Fördelar för Easy Spa:
*Enfas anslutning för elen. Ska bygga ett trädäck vid garaget där inte trefas finns så då slipper jag dra ny kabel ifrån huset (ca 50m)
*Väger hälften så mycket (ca 100kg) vilket är skönt vid dittransporten och vid vinterförvaring då man enligt bruksanvisningen ska vända karet upp och ner för att få ut allt vatten ur ledningarna.
*Underhållsfritt då det består av någon slags formpressad plast. Denform har en träpanel på utsidan vilken på sikt kan behöva underhåll. Tror även det är plast på insidan på Denform.
*5 års garanti
*Tror jag läste någonstans att det är ganska så energisnålt men kan ha drömt för nu hittar jag inte den informationen.
Fördelar för Denform:
*Antagligen bättre tillverkningsprodukter eller verkar åtminstone mer beprövat.
*Säljs av Bauhaus vilket känns tryggare
*Finns på lagret nu, Easy Spa kan nog dröja minst en månad innan leverans.
Är det någon som kan hjälpa mig att fatta ett beslut?
Har ett Easyspa köpt hos Dimma och detta tillverkas inte av Dimma utan Dimma är enbart återfärsäljare för Easyspa och övriga Spa från denna tillverkare som tillverkas i USA.
Hur många har ni tänkt ska bada samtidigt. Easyspa är trångt för 4 personer men perfekt om man bara har för avsikt att bada 2 pers samtidigt. Strömsnålt är det, märks knappt på elräkningen(10 A säkring, ofta 16A i större Spa). Nackdel är att om man ska bada länge så sjunker vattentempen eftersom vattnet enbart värms med friktionsvärme(ingen doppvärmare). Tar ganska lång tid att värma upp, ca 0,5 C/h på vintern men klart snabbare nu på sommaren. Designen är fin med vattenfall och inbyggd belysning.
Det andra spaet känner jag inte till något om.
Varför stänga ner spaet på vintern, det är då det är skönast. Nu på sommaren kan man vara utan.
Hur många har ni tänkt ska bada samtidigt. Easyspa är trångt för 4 personer men perfekt om man bara har för avsikt att bada 2 pers samtidigt. Strömsnålt är det, märks knappt på elräkningen(10 A säkring, ofta 16A i större Spa). Nackdel är att om man ska bada länge så sjunker vattentempen eftersom vattnet enbart värms med friktionsvärme(ingen doppvärmare). Tar ganska lång tid att värma upp, ca 0,5 C/h på vintern men klart snabbare nu på sommaren. Designen är fin med vattenfall och inbyggd belysning.
Det andra spaet känner jag inte till något om.
Varför stänga ner spaet på vintern, det är då det är skönast. Nu på sommaren kan man vara utan.
Tack för svaret! Låter ju helt ok! Det kommer nog oftast vara jag och sambon så storleken tror jag inte att jag behöver oroa mig för. Är ett fritidshus och kommer att vara så de närmaste två åren så jag vet inte ifall jag kommer vara där så mycket där på vintern. Låter bra att det är strömsnålt.
Angående service och garanti, vem servar Deniform? Dimma har servicepartners i hela landet. Ett spa kör man inte iväg och bytar som man gör med andra mindre prylar som går sönder. Vi hade anledning att utnyttja garantin pga vattenläcka i spaet i vintras.
De har hemtransport vid köp via posten.
De har hemtransport vid köp via posten.
Hej har ägt ett easy spa bad i ett år sen bytte jag upp mig till ett artesianspa bad .
Vi bada varje dag i stort sett året runt.
jag köpte det på sylvan när dom fans för 29 000:- ( dom sålde sedan ut dom för 21 000
Min erfarenhet är att det är avsedda för usa eller länder där du har en medel temperatur runt 20-25 grader, så vist sommarn i sverige funkar men när det blir höst vinter klarar det ej hålla temperaturen utan går från 40-37 grader på ca 20 minuter.
i och med att det värms med cirkulation av vattnet så går pumpen väldigt ofta vilket medför iriterande ljud i miljön där det står, så när ni inte badar så dras ni med ljudet ändå på altanen.
Jag sålde det till en god vän för 10 000:- det är väll vad jag tycker att det är värt i gentligen.
Tycker du ska kolla upp lite mer på allternativ vist funkar det som ni tänkt men tycker inte ni ska lägga dom pengarna på denna typ av spa bad.
då är det bättre att lägga till mer och bli nöjd
Kolla gärna på ett begagnat av dom etablerade märkena i sådana fall, gillar man bada som vi så byter man upp sig rätt snabbt.
Nu är det inte riktigt rättvist att jämföra badet jag har nu mot easy spa men man får vad man betalar för.
Dock har spa bad marknaden exploderat och det finns en uppsjö med företag som vill sälja och klart dom har ju just det bästa spat som fins på marknaden enligt dom.
Kolla gärna upp företaget på alla bolag så får du snabbt en insyn av hur det står till med företaget.
Jag rekomenderar starkt att du ser till att reningen och uppvärmningen på spabadet har en egen cirkulationspump och inte använder sig av masagepumparna så du får ett tyst bad när det inte används.
Det bad jag har i dag är på 3kw och 2 st separata 1,5 hk motorer + egen cirkulationspump och det drar inte mer ström än 500 kr i månaden.
easy spat stod och brummade och gick jämt så man lurar sig lätt att dom e billiga i drift.
Lycka till med ditt spa bad vall och hoppas du fått något tipps på vägen
mvh Magnus
Vi bada varje dag i stort sett året runt.
jag köpte det på sylvan när dom fans för 29 000:- ( dom sålde sedan ut dom för 21 000
Min erfarenhet är att det är avsedda för usa eller länder där du har en medel temperatur runt 20-25 grader, så vist sommarn i sverige funkar men när det blir höst vinter klarar det ej hålla temperaturen utan går från 40-37 grader på ca 20 minuter.
i och med att det värms med cirkulation av vattnet så går pumpen väldigt ofta vilket medför iriterande ljud i miljön där det står, så när ni inte badar så dras ni med ljudet ändå på altanen.
Jag sålde det till en god vän för 10 000:- det är väll vad jag tycker att det är värt i gentligen.
Tycker du ska kolla upp lite mer på allternativ vist funkar det som ni tänkt men tycker inte ni ska lägga dom pengarna på denna typ av spa bad.
då är det bättre att lägga till mer och bli nöjd
Kolla gärna på ett begagnat av dom etablerade märkena i sådana fall, gillar man bada som vi så byter man upp sig rätt snabbt.
Nu är det inte riktigt rättvist att jämföra badet jag har nu mot easy spa men man får vad man betalar för.
Dock har spa bad marknaden exploderat och det finns en uppsjö med företag som vill sälja och klart dom har ju just det bästa spat som fins på marknaden enligt dom.
Kolla gärna upp företaget på alla bolag så får du snabbt en insyn av hur det står till med företaget.
Jag rekomenderar starkt att du ser till att reningen och uppvärmningen på spabadet har en egen cirkulationspump och inte använder sig av masagepumparna så du får ett tyst bad när det inte används.
Det bad jag har i dag är på 3kw och 2 st separata 1,5 hk motorer + egen cirkulationspump och det drar inte mer ström än 500 kr i månaden.
easy spat stod och brummade och gick jämt så man lurar sig lätt att dom e billiga i drift.
Lycka till med ditt spa bad vall och hoppas du fått något tipps på vägen
mvh Magnus
Klicka här för att svara