Jag har precis beställt en kraftfull spånsug med cyklon ifrån USA. Kommer med båt någon gång i januari.

Denna levereras utan motor och jag behöver köpa en.

Skall leverera minst 5HP (4 kW är väl närmast här)
Storlek 112, flänsmonterad B14.

4KW och uppåt verkar vara standard med 400/690V medans mindre är 230/400V. Är detta ett problem för en ”vanlig” hemanvändare? Vad är eventuell nackdel? Antar att den ena spänningen är till för D-koppling och andra Y-koppling?
Kan också lägga till att jag eventuellt vill köra den på frekvensomformare i framtiden, då enbart för att höja varvtalet lite. Vet inte om det har betydelse vad gäller spänningsmärknkningen?

Har sett att Malmbergs har motorer och de är relativt prisvärda. De verkar bara finnas med B5 flänsmontering men jag har sett att flänsen verkar säljas löst också. Kan man byta fläns?
Malmberg klingar dåligt i mins öron, någon som har erfarenhet av kvalite på dessa?
http://www.powershop.se/product.asp?pid=28

Rekommendationer på andra tillverkare än Malmbergs?
 
Kvalite på motorn för din enkla, lätta och troligtvis ganska intermittenta drift är nog inget du behöver fundera så mycket över, välj en som du kommer över vettigt och som passar bara. Att det vid effekt >= 4 kW oftast blir 400/690 V beror på att regler kring direktstart gör att det då kan bli aktuellt med YD-start. Det är inget problem för ditt fall om du direktstartar eller kör med omformare får du koppla den D och annars går den då YD-starta om man vill det.

Mjukstartare är annars numera ett bra alternativ också som finns till rimligt pris, passar bra för en fläkt och har man kraftigt elnät och små säkringar en lösning att tänka på. Eller kanske gå direkt på omformardrift om det ändå kan tänkas bli aktuellt, då är man hemma på alla sätt.
 
GK100 GK100 skrev:
Kvalite på motorn för din enkla, lätta och troligtvis ganska intermittenta drift är nog inget du behöver fundera så mycket över, välj en som du kommer över vettigt och som passar bara. Att det vid effekt >= 4 kW oftast blir 400/690 V beror på att regler kring direktstart gör att det då kan bli aktuellt med YD-start. Det är inget problem för ditt fall om du direktstartar eller kör med omformare får du koppla den D och annars går den då YD-starta om man vill det.

Mjukstartare är annars numera ett bra alternativ också som finns till rimligt pris, passar bra för en fläkt och har man kraftigt elnät och små säkringar en lösning att tänka på. Eller kanske gå direkt på omformardrift om det ändå kan tänkas bli aktuellt, då är man hemma på alla sätt.
Jag tror inte det kommer vara någon fara med direktstart. 16A säkring men går att byta till 20 om det skulle vara ett problem.

Mest nyfiken kring spänningen. Hur får man 690V med näten vi har i Sverige?
 
tommib
Det får man inte och det är inte heller avsikten. Vitsen är att du kopplar den Y och får 230 V över en lindning som är designad för 400 V (=högre resistens) och får på så sätt lägre ström. Att det blir just 690 V är för att 690/sqrt(3) = 400 V, dvs man skulle behöva en huvudspänning på 690 V för att få 400 V mellan nolla och en fas. Nackdelen är att startmomentet blir lägre men det är inte något problem för en fläkt som inte har så stor belastning vid start.
 
GK100 GK100 skrev:
Kvalite på motorn för din enkla, lätta och troligtvis ganska intermittenta drift är nog inget du behöver fundera så mycket över, välj en som du kommer över vettigt och som passar bara. Att det vid effekt >= 4 kW oftast blir 400/690 V beror på att regler kring direktstart gör att det då kan bli aktuellt med YD-start. Det är inget problem för ditt fall om du direktstartar eller kör med omformare får du koppla den D och annars går den då YD-starta om man vill det.

Mjukstartare är annars numera ett bra alternativ också som finns till rimligt pris, passar bra för en fläkt och har man kraftigt elnät och små säkringar en lösning att tänka på. Eller kanske gå direkt på omformardrift om det ändå kan tänkas bli aktuellt, då är man hemma på alla sätt.
Visserligen intermittent, men ibland kan det nog bli uppemot en timmes drift i sträck. Och lätt tror jag inte heller det blir då fläktimpelern är designad för att kräva 5 hästkrafter vid 2850 varv/minut. Visserligen blir det nog lite lägre då det kommer vara en del tryckfall genom cyklon och spånrör men ändå över 60-70% av maxeffekt.
 
V vectrex skrev:
Visserligen intermittent, men ibland kan det nog bli uppemot en timmes drift i sträck. Och lätt tror jag inte heller det blir då fläktimpelern är designad för att kräva 5 hästkrafter vid 2850 varv/minut. Visserligen blir det nog lite lägre då det kommer vara en del tryckfall genom cyklon och spånrör men ändå över 60-70% av maxeffekt.
Det får jämföras mot tex kvarnar, krossar. raffinörer etc med stora stötvisa variationer i moment, effekt och kortvarigt betydligt över märkdata samt dygnet runt, året runt. Sånt är typiskt för många motordrifter och av samma typ motor som din fast med då kanske lite större kvalitets och utförandekrav. Sett så är dina drifttider och den jämna lasten från fläkten rena semestern och som sagt säkert de flesta motorer klarar fint.

Om du inte dimensionerar för 100% uttag i förhållande till fläkten är det inga problem hur som helst. Det du får se upp med är om du kommer köra övervarv med omformare, som du säkert vet sticker effekten kubiskt sett till varvtal så ta höjd för det redan nu så slipper du byta motor senare.
 
GK100 GK100 skrev:
Det får jämföras mot tex kvarnar, krossar. raffinörer etc med stora stötvisa variationer i moment, effekt och kortvarigt betydligt över märkdata samt dygnet runt, året runt. Sånt är typiskt för många motordrifter och av samma typ motor som din fast med då kanske lite större kvalitets och utförandekrav. Sett så är dina drifttider och den jämna lasten från fläkten rena semestern och som sagt säkert de flesta motorer klarar fint.

Om du inte dimensionerar för 100% uttag i förhållande till fläkten är det inga problem hur som helst. Det du får se upp med är om du kommer köra övervarv med omformare, som du säkert vet sticker effekten kubiskt sett till varvtal så ta höjd för det redan nu så slipper du byta motor senare.
Jo, jag har koll på affinitetslagarna.
Tanken med omformare var för att kunna höja varvtalet för att kompensera för tryckfall (och således lägre effektåtgång). På så vis kan jag ställa in omformaren så att jag utnyttjar motorn maximalt till just mitt system.

Finns det kanske till och med omformare som har inbyggt att reglera varvtal tills motorn når en viss effekt?
 
Om det är en amerikansk pryl, är den då inte beräknad för 3400 rpm? De har 60 Hz därborta.
Om du höjer varvtalet med en frekvensomriktare så tänk på att fläktkareksteriken är kubisk.
Höjer du varvtalet med 10% så ökar effektbehovet med 33%.

Låter häftigt med en 4 kW spånsug för hobby, i mitt snickeri har jag en på 0,55 kW.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Om det är en amerikansk pryl, är den då inte beräknad för 3400 rpm? De har 60 Hz därborta.
Om du höjer varvtalet med en frekvensomriktare så tänk på att fläktkareksteriken är kubisk.
Höjer du varvtalet med 10% så ökar effektbehovet med 33%.

Låter häftigt med en 4 kW spånsug för hobby, i mitt snickeri har jag en på 0,55 kW.

Protte
Ja, den säljs med 15” impeller och 5HP motor där borta. För att kompensera för varvtalsskillnaden så fick jag 16” impeller. Tyvärr räcker det inte riktigt för att kompensera helt, hade behövt upp på 18” impeller för att fullt ut kompensera. Därav min tanke om frekvensomformare.

Ni säger att man tappar vridmoment med omformare. Hur mycket då? Kan jag få fläkten att snurra 3450rpm med omformare med min 4kw motor?
 
V vectrex skrev:
Ni säger att man tappar vridmoment med omformare. Hur mycket då? Kan jag få fläkten att snurra 3450rpm med omformare med min 4kw motor?
Om du driver en motor avsedd för 400 V och 50 Hz nominellt kommer du inte förlora något upp till 50 Hz med en trefasomformare. Det är först när du kör högre frekvens den kommer gå i sk fältförsvagning pga att omformaren inte kan ge högre utspänning än 400 V (teoretiskt kan man öka spänningen proportionellt mot överfrekvensen och ta ut mer effekt utan att övermagnetisera motorn till en gräns i praktiken < 100 Hz).

Det är det normala vid omformardrifter man kör i V/f-mode men degraderingen upp till dina 60 Hz där inte utspänningen ökar kan du i praktiken klara utan problem förutsatt motorn klarar effekten i driftpunkten (och de sambanden hade du ju klara). Värt att tänka på kan vara att dimensionera omformaren för lite högre ström mot om den antas gå vid motorns märkdata. Jfr det vanliga sättet att koppla en 400/230 V motor i D och köra den via 400 V omformare till 87 Hz och då plocka ut högre prestanda förutsatt omformaren dimensioneras för den högre strömmen vid D-koppling.
 
Sådär. Nu är motorn och frekvensomformare inköpt och testkört! Verkar fungera riktigt bra.

Omformaren är en Senlan SB200. En kinaomformare men verkar vara av det bättre slaget (köpte den av ett företag i Sverige). Manualen är åtminstone skriven på en engelska som går att förstå: http://www.irrigatorproducts.com/wp-content/uploads/Support/SB200_Users_Manual.pdf

PS: Ja, jag skall köpa riktiga kabelskor, imorgon! Nuvarande inkoppling är totalt idiotisk men ville så gärna testa att allt fungerade!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Min plan är att ta omformaren och bygga in i ett skåp med en säkerhetsbrytare på utsidan. Displayen är löstagbar och går att sätta på utsidan av skåpet. Motorn får bli fast inkopplad direkt från skåpet medans skåpet själv får en trefashandske för inkoppling.

Sedan tänkte jag dessutom bygga in ett litet trådlöst relä som får sitta mellan GND och FWD portarna på omformaren. På så vis kan jag starta omformaren trådlöst.
Elektriskt kopplingsschema för SB200 inverter serie med märkningar för ingångar, utgångar och motoranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det trådlösa reläet jag hittat är detta: https://www.24.se/hem-fritid/ovrigt...jarrstyrningsmottagare-2-sa?utm_source=kelkoo

Låter detta som något som kommer fungera och är tillåtet och godkänt?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Sådär. Nu har jag bytt frontkåpan på motorn till B14 flänsmonterad. Har dessutom fått till trådlös styrning mha. relät jag länkade ovan.

Nu skall detta bara byggas in ett skyddande väggmonterat skåp.
 
Är det förresten normalt att motorn snurrar så ”trögt”? Drivaxeln blir dessutom ljummen vid några minuters drift utan belastning (själva motorn är dock kall).

Har haft motorer (begagnade visserligen) som snurrar i minst en minut efter att strömmen brutits.
 
Är långt från nån expert på ämnet, men alla elmotorer jag stött på har snurrat friktionsfritt.
Var på ett större lager här i veckan, där stod en motor stor som en sugga, med axel fet som en falukorv, nyfiken som man är var jag och pillade lite på den, och jag kunde få snurr på den med handkraft.
Det var en ny motor från ABB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.