tommib
Jag har ingen aning om elmotorer ska gå "trögt" eller ens någon referenspunkt för vad trögt är. Däremot vet jag att frekvensomformare och andra motordrivningar kan inkludera elektrisk broms. Kan det vara något sådant som gör att motorn stannar relativt snabbt?

tommib tommib skrev:
Jag har ingen aning om elmotorer ska gå "trögt" eller ens någon referenspunkt för vad trögt är. Däremot vet jag att frekvensomformare och andra motordrivningar kan inkludera elektrisk broms. Kan det vara något sådant som gör att motorn stannar relativt snabbt?
Det stämmer, jag missuppfattade nog att den gick trögt för hand. Bromsningen brukar gå att justera på frekvensaren.

Nej alltså den har jag stängt av. Just nu varvar den 50Hz/6sek när den startar men avstängningen har jag ställt in i ”free spinning”. Alltså helt utan broms. Har även testat direkt i väggen utan omformare och det är ingen skillnad på tiden det tar att stanna. Trögt är ju relativt. Men ni ser ju hur snabbt den stannar från 3450 varv/min i filmen. Det är ändå en snurrande massa på ett antal kilo.

Har du ingen jämförelse från före ditt byte av lagerskölden? Så du vet om något hände när du bytte, oavsett ska det inte kännas trögt, gå varmt i tomgång etc. För hand och den lilla motorn är det i stort bara masströgheten i rotorn man känner av.

Då skulle nog jag kontakta den som sålt motorn och fråga, man vill väl på inga villkor ha varmgång i nått som hanterar sågspån.

Jag tycker motorn låter väldigt mycket också, är det nån skillnad i ljud med/utan frekvensaren ??

Isakare Isakare skrev:
Då skulle nog jag kontakta den som sålt motorn och fråga, man vill väl på inga villkor ha varmgång i nått som hanterar sågspån.

Jag tycker motorn låter väldigt mycket också, är det nån skillnad i ljud med/utan frekvensaren ??
Ljudet förstärks väldigt när jag spelar in. På riktigt låter det inte särskilt mycket. Men visst man hör ett högfrekvent tjut när den går via omformaren. Det finns inga vibrationer eller så vad jag kan känna heller. Går fint helt enkelt.

Den stannade lika fort och blev lite ljummen även innan jag bytte frontkåpan, så ingen skillnad där.

Jag är inne på att det är normalt, det ligger ju gummibussningar mot axeln, de ger ju lite friktion? Fläkten på baksidan ger ju rätt mycket friktion när farten är hög. Sen är min erfarenhet att nya lager går lite trögt jämfört med äldre inslitna?

Jag ska köra den på 60Hz en halvtimme eller så och se hur varm axeln blir.

Är nog vettigare att du kör in vid lägre varv kanske runt 1000 rpm och en längre tid flera timmar och sen vidare upp till nominellt via några såna trappsteg. Ungefär som när man väljer ut och justerar nya höghastighetsspindlar i en del fall. Dumt att åka på den mot varvtalet oproportionella värmeeffekten och kanske i onödan få skador om man direkt gasar på utan att kolla lite emellanåt.

Här är en film till. Snurrar för hand lite och sedan kör jag den direkt mot vägguttaget.
Bry er inte om ljudet. Det är min jacka som väsnas mest. Av någon anledning förstärks alla ljud extremt mycket när jag spelar in med telefonen.

Kan hålla med dig om att det ser normalt ut på senaste filmsnutten. Lite åt det tröga hållet men nytt och med tätningar o.dyl som ger lite friktion är det säkert ok och inget i stort från själva lagringen. När du kört lite längre blir det ju tydligt om tidigare ljummet går mot varmt eller hett.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.