Jag har lite svårt att tro att en NAS bara kan skriva 8 Mbyte/s, så därför tror jag också att ett gigabit-nät skulle ge betydligt bättre prestanda. Det är inte alltid som prestandasiffrorna från Windows återspeglar verkligheten. Det kan vara mätfel, så att de 80% egentligen innebär att nätverket är mättat.
Nu vet inte jag vad du har för NAS (kanske står i tråden, men i så fall har jag missat det), men att den inte skulle klara mer än 80 Mbit/s (10 MByte/s, (80/8)) låter konstigt.
Att du har en 5400 rpm-disk är inte heller flaskhalsen här, då en modern sådan inte har några problem att komma upp i 100 MByte/s (eller motsvarande 800 Mbit/s). Tror precis som någon skrev tidigare att det är overhead och eventuellt mätfel som gör att du bara kommer upp i 80%.
Beroende på NAS så skulle jag vänta mig hastigheter på mellan 15 och några hundra MByte/s. Synologys senaste modeller klarar läsningar på omkring 350 MByte/s, men då blandar man in länkaggregering och grejer, vilket är lite överkurs här.
Jag vågar påstå att du absolut kommer att märka skillnad med gigabit mellan din dator och din NAS.
Edit: Vad gäller modell på switch, så har även jag bra erfarenhet av Netgears blåa, men Dlink gör bra switchar dom också.
Att du har en 5400 rpm-disk är inte heller flaskhalsen här, då en modern sådan inte har några problem att komma upp i 100 MByte/s (eller motsvarande 800 Mbit/s). Tror precis som någon skrev tidigare att det är overhead och eventuellt mätfel som gör att du bara kommer upp i 80%.
Beroende på NAS så skulle jag vänta mig hastigheter på mellan 15 och några hundra MByte/s. Synologys senaste modeller klarar läsningar på omkring 350 MByte/s, men då blandar man in länkaggregering och grejer, vilket är lite överkurs här.
Jag vågar påstå att du absolut kommer att märka skillnad med gigabit mellan din dator och din NAS.
Edit: Vad gäller modell på switch, så har även jag bra erfarenhet av Netgears blåa, men Dlink gör bra switchar dom också.
Redigerat:
NAS'en är en D-link DNS 320L, som enligt sidan pelpet länkade till ska vara kapabel till 29,5MB/s
Vilket jag först hoppade till över - sååå lågt.
Men det är väl megabyte då, dvs 236Mbit/s ?
OK, inga lysande prestanda, men bra mycket mer än 80Mb/s ...
Och ni tror alltså inte att det är disken i NAS'en som begränsar? En WD caviar RED. 5400 RPM.
Vilket jag först hoppade till över - sååå lågt.
Men det är väl megabyte då, dvs 236Mbit/s ?
OK, inga lysande prestanda, men bra mycket mer än 80Mb/s ...
Och ni tror alltså inte att det är disken i NAS'en som begränsar? En WD caviar RED. 5400 RPM.
Ja, precis. Det motsvarar 236 Mbit/s. Du vinner alltså lite mer än dubbla prestandan på att gå över till gigabit.
Och nej, disken begränsar inte. WD Red 5400 rpm är kapabel till över 100 MByte/s. Jag kör själv 4 stycken WD Red i min NAS, en ReadyNAS Ultra 4, och får ut mellan 60 och 100 MByte/s, och det är min NAS som begränsar.
Edit: Kan passa på att tillägga att MB/s är MegaByte per sekund, och Mb/s är Megabit per sekund.
Och nej, disken begränsar inte. WD Red 5400 rpm är kapabel till över 100 MByte/s. Jag kör själv 4 stycken WD Red i min NAS, en ReadyNAS Ultra 4, och får ut mellan 60 och 100 MByte/s, och det är min NAS som begränsar.
Edit: Kan passa på att tillägga att MB/s är MegaByte per sekund, och Mb/s är Megabit per sekund.
Redigerat:
Netgear brukar inte ändra spec mellan v1, v2 o v3 så det går inte att avgöra hur mycket den drar bara genom att titta på specen. Jag har 4 st gs108v3 och har inte något problem. Har även en gs724v3 som enligt spec. skall dra en hel del men ligger på ca 5-6w i snitt , har inte mätt 108orna dock
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Klicka här för att svara