Håller precis på att få fiber installerad i huset. Kommer att ha 100Mb lina in, (ev kommer jag att binda mig i tre år till en leverantör och då få Gb till samma pris), kommer även att få IP-telefoni samt möjlighet till digital.tv.

Har en befintlig infrastruktur med TP/Cat6 i huset.
Husets kablage mynnar ut i ett teknikskåp enligt bilden nedan.

Den andra bilden beskriver hur det hela hänger ihop.
Nätverk.jpg

Nu till mina frågor/önskemål om tips:
1 Tips på lämplig Switch/router, managerbar?, Smart?, om jag tar Gb anslutning blir det ju en Gb, men om jag väljer 100Mb är det lönt med en Gb ändå? Har ingen övr utr som hanterar Gb.

2. Bör jag ha en egen separat brandvägg? Eller bara en inbyggd

3.Lämplig förgrening av koax-nätet, Ska vara 82 dBμV ut från mediakonvertern. Bör väl räcka med en förgrenare, och inget behov av distributionsförstärkare?

4. Har idag 4 st Linksys E900 som anslutningspunkter. Men skulle vilja ha tips på lämpliga AP som har POE-stöd.

5. Är det lämpligast att ha POE i switchen eller en separat POE-injektor för AP:na?

• 20140221_205731.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ställer frågan ändå, ingår det ingen router från din leverantör?
Skulle jag köpa en så skulle det bli Linksys wrt 1900 AC
Managerad låter mest onödigt och besvärligt.
En extra Trådlöst accesspunkt kan ju vara bra att ha om man vill utöka wlan på en våning.

Osäker om mediakonvertern har nån routerfunktion, men tror inte det.

De fyra AP för Wlan täcker bra, men skulle vilja ha lite stabilare än de Linksys E900 jag har.

vilken operatör är det?

Redigerat:
mape17 skrev:
Nu till mina frågor/önskemål om tips:
1 Tips på lämplig Switch/router, managerbar?, Smart?, om jag tar Gb anslutning blir det ju en Gb, men om jag väljer 100Mb är det lönt med en Gb ändå? Har ingen övr utr som hanterar Gb.
Switchar som hanterar 1Gbps finns det gott om, det är inte något större problem. MEN att hitta en "router" som klarar det mellan WAN/LAN interfacen är svårare. dvs även om det skulle stå 1Gbps så är det långt ifrån säkert att brandvägg/NAT osv. faktiskt klarar det. Själva switchen på LANsidan brukar dock funka. Även 100 Mbps var svårt förut, men det har ev. ordnat sig. Se till att kolla innan du köper dock.

mape17 skrev:
2. Bör jag ha en egen separat brandvägg? Eller bara en inbyggd
Njae, det går väl bra med en inbyggd i en "router" om du väljer att köra en sådan. Finns ingen direkt anledning att köpa en separat brandvägg för ett hemmascenario om du inte har ganska speciella behov.

mape17 skrev:
3.Lämplig förgrening av koax-nätet, Ska vara 82 dBμV ut från mediakonvertern. Bör väl räcka med en förgrenare, och inget behov av distributionsförstärkare?
Om du bara har något fåtal uttag och inga längre sträckor osv. så fungerar det antagligen alldeles utmärkt utan extra förstärkning. Köp en passiv splitter "vilken som helst" och se till att terminera de utgångar du inte använder bara och köp inte med fler utgångar än du behöver. Jag handlade någon på Kjell för en billig penning för många herrans år sedan och eftersom de är helt passiva så skall det mycket till för att de skall gå fel.

Om du inte skall segmentera hemmanätet i en massa VLAN så känns en managerbar switch lite overkill.

Sen beror det på lite vad du vill ha för funktioner i routern, men om du skall routa Gbit, så skulle jag ta och köpa en Dell T20 (billigaste "miniservern" just nu) och två Intel NIC och köra in pfsense. Då har du en mycket kompetent och utbyggbar router som nog kommer så nära Gbit-kapacitet du kan komma för en rimlig peng, bortsett från värstingroutrarna just nu. Om du är tekniskt intresserad så får du en mycket bättre och mer felxibel plattform jämfört med en standardrouter.

Själv har jag 2 st Unifi AP som jag är mycket nöjd med. De har ju (tyvärr) en egen PoE-lösning, med medföljande injektorer, men det går ju att ha de i anslutning till övrig teknik, så det kanske inte spelar någon roll. Bra täckning och bra programvara för att administrera de.

Kör också Unifi hemma. 3 st AP , 2 nanostation, deras powerswitch för POE och en mini-itx gör brandvägg m.m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.