Mikael_L
Jag hade nästan tänkt klart på en sådan här (bland annat har lars_stefan_axelsson pushat lite för netgears blåa) (Netgear GS108 8-portars gigabit):
tn_GS108GE.jpg
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=GS108GE

Men så fick jag nu syn på denna (D-Link DGS-108 Gigabit):
tn_d83ec6c1c59da275eda7914e9e1c2e9c.png
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=DGS-108/E

Och som det verkar ska D-linken ha kanske bortåt halva effektförbrukningen, vilket jag inte tycker är så dumt som switchen delar skåp med annan elektronik men framförallt NASen.

http://www.dlink.com/us/en/business...esktop/dgs-108-8-port-gigabit-ethernet-switch
http://www.netgear.com/service-provider/products/switches/unmanaged-desktop-switches/GS108.aspx#


Så hur ska nu åsnan här mellan hötapparna välja? :D
 
Jag har netgearen och har inte haft några problem med den under de 4år jag använt den. Jag tror att den också har någon green mode där den går ner i effekt vid korta kabellängder för att spara ström.
 
Min erfarenhet från jobbet som kommunikationsspcialist är att netgears blåa småswitchar fungerar bra och stabilt. Dlink-switchen har jag ingen erfarenhet av. Så jag hade tagit netgearen.
 
Måste medge att både netgear och D-Link faktiskt gör små, bra och billiga switchar till skillnad från deras routers.
Jag har 4 stycken av lite olika sorter i nätverket och alla tuggar på oklandrigt.
 
Jag bytte precis bort en Gs108 (åskskadad så inget man kan klandra tillverkaren för).
Den har funkat bra under åren så den kan rekommenderas
 
Mikael_L
Tack för svaren.
Det verkar vara många som tycker bra om Netgears blå plåtlådeswitchar.
Jag ska kanske satsa på en sådan ändå, trots att den (på pappret) drar mer ström.

Egentligen är det knappast någon panik än, ty jag har ingen annan utrustning förutom NASen än som stöder gigabit.

Men visst börjar jag inse att jag är lite sugen på snabbare nät.
Igår förde jag över en bunt rippade filmer till NASen, och istället för att det tog en kvart hade det kanske gått på två minuter .... ;)

Men så här såg det ut när filöverförandet pågick, man ser starten av operationen:
network-util.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför ligger max hastighet vid 81% av 100mbit?
 
Det är med stor säkerhet din nas som inte är snabbare...
 
Mikael_L
Oki, ja då är det väl inte så stor ide att NASen har 1gbit anslutning ... :x

Förvisso har jag 5400RPM disk i den ...

Och så blev det plötsligt bra mycket mindre intressant att köpa en 1gbit switch då, jag ska kanske kasta dit min gamla 100Mbit-are då?

edit:
Iofs passerar det genom en D-link DIR-301 trådlös router (men genom en av de 4 wirade portarna då). Det kan ju kanske vara där flaskhalsen sitter.
 
Redigerat:
largab skrev:
Det är med stor säkerhet din nas som inte är snabbare...
Många NASar har slö disk och slö processor, så jag tror också att det är nasen som är flaskhalsen. Använder du två switchportar i din DIR-301 borde det inte wirespeed (100 MBit/s) vara något problem.

Jag funderade själv på att skaffa en NAS men konstaterade att de helt enkelt var för slöa. Så skulle jag ha en NAS så hade det i princip behövt vara en egen PC med rejäl CPU så att man klarar så mycket I/O som diskarna kan leverera. Så min nuvarande stationära PC:s är förberedd för att tjänstgöra som NAS när den blivit omodern, vilket lär dröja ett tag eftersom den trots 4 år på nacken är blixtsnabb då det sitter en schysst SSD i den.

Jag hade kört vidare med 100 Mbit/s-switchen.
 
Mikael_L
Jag får väl undersöka lite mer, t.ex. koppla datorn rakt mot NAS'en och mäta hastigheten.

Men i vilket fall svalnade mitt intresse för en gigabitswitch aningens nu.

Vette tusan om jag inte fortsätter med mina 100mbit-prylar nåt år till då, och sitter nöjd med att kablar och paneler är cat5e och därmed aningens framtidssäkrade. :|
Gigabit-grejerna lär väl varken försvinna från marknaden eller blir dyrare ...

Jag som trodde att det snart skulle börja gå getingsnabbt i mina ledningar . :(
 
Mikael_L skrev:
Jag får väl undersöka lite mer, t.ex. koppla datorn rakt mot NAS'en och mäta hastigheten.

Men i vilket fall svalnade mitt intresse för en gigabitswitch aningens nu.

Vette tusan om jag inte fortsätter med mina 100mbit-prylar nåt år till då, och sitter nöjd med att kablar och paneler är cat5e och därmed aningens framtidssäkrade. :|
Gigabit-grejerna lär väl varken försvinna från marknaden eller blir dyrare ...

Jag som trodde att det snart skulle börja gå getingsnabbt i mina ledningar . :(
Självklart skall du gå på gigabitnät. Att du ligger runt 80% av 100Mbit beror på overhead trafik, dvs allt annat "mumbo-jumbo" som protokollet kräver. Så testa med gigabit, du kommer komma över de 80Mbit du får ut idag
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Kör du trådat eller trådlöst till din pc/mac?
 
hama65 skrev:
Kör du trådat eller trådlöst till din pc/mac?
Enligt printscreenen och tidigare inlägg så är det trådat.
 
Axeteg skrev:
Självklart skall du gå på gigabitnät. Att du ligger runt 80% av 100Mbit beror på overhead trafik, dvs allt annat "mumbo-jumbo" som protokollet kräver. Så testa med gigabit, du kommer komma över de 80Mbit du får ut idag
Gå in på smallnetbuilders nas-charts och kolla vad din NAS har för verkliga prestanda. Då kan du få en uppfattning om hur mycket bättre det skulle bli med gigabitnät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.