Jag hade nästan tänkt klart på en sådan här (bland annat har lars_stefan_axelsson pushat lite för netgears blåa) (Netgear GS108 8-portars gigabit):
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=GS108GE
Men så fick jag nu syn på denna (D-Link DGS-108 Gigabit):
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=DGS-108/E
Och som det verkar ska D-linken ha kanske bortåt halva effektförbrukningen, vilket jag inte tycker är så dumt som switchen delar skåp med annan elektronik men framförallt NASen.
http://www.dlink.com/us/en/business...esktop/dgs-108-8-port-gigabit-ethernet-switch
http://www.netgear.com/service-provider/products/switches/unmanaged-desktop-switches/GS108.aspx#
Så hur ska nu åsnan här mellan hötapparna välja?
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=GS108GE
Men så fick jag nu syn på denna (D-Link DGS-108 Gigabit):
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=DGS-108/E
Och som det verkar ska D-linken ha kanske bortåt halva effektförbrukningen, vilket jag inte tycker är så dumt som switchen delar skåp med annan elektronik men framförallt NASen.
http://www.dlink.com/us/en/business...esktop/dgs-108-8-port-gigabit-ethernet-switch
http://www.netgear.com/service-provider/products/switches/unmanaged-desktop-switches/GS108.aspx#
Så hur ska nu åsnan här mellan hötapparna välja?
Jag kan rekommendera Netgear GS108T. Kostar ett par hundra mer men är "övervakningsbar" via en websida. Trafikräknare och felräknare är bra att ha. Modeller med övervakning via snmp kostar ytterligare hundralappar och förmodligen ett par watt till.
http://www.dustin.se/product/5010462474/netgear-gs108t-gigabit-switch-8-port/
http://www.dustin.se/product/5010462474/netgear-gs108t-gigabit-switch-8-port/
Tack för svaren.
Det verkar vara många som tycker bra om Netgears blå plåtlådeswitchar.
Jag ska kanske satsa på en sådan ändå, trots att den (på pappret) drar mer ström.
Egentligen är det knappast någon panik än, ty jag har ingen annan utrustning förutom NASen än som stöder gigabit.
Men visst börjar jag inse att jag är lite sugen på snabbare nät.
Igår förde jag över en bunt rippade filmer till NASen, och istället för att det tog en kvart hade det kanske gått på två minuter ....
Men så här såg det ut när filöverförandet pågick, man ser starten av operationen:
Varför ligger max hastighet vid 81% av 100mbit?
Det verkar vara många som tycker bra om Netgears blå plåtlådeswitchar.
Jag ska kanske satsa på en sådan ändå, trots att den (på pappret) drar mer ström.
Egentligen är det knappast någon panik än, ty jag har ingen annan utrustning förutom NASen än som stöder gigabit.
Men visst börjar jag inse att jag är lite sugen på snabbare nät.
Igår förde jag över en bunt rippade filmer till NASen, och istället för att det tog en kvart hade det kanske gått på två minuter ....
Men så här såg det ut när filöverförandet pågick, man ser starten av operationen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ligger max hastighet vid 81% av 100mbit?
Oki, ja då är det väl inte så stor ide att NASen har 1gbit anslutning ... :x
Förvisso har jag 5400RPM disk i den ...
Och så blev det plötsligt bra mycket mindre intressant att köpa en 1gbit switch då, jag ska kanske kasta dit min gamla 100Mbit-are då?
edit:
Iofs passerar det genom en D-link DIR-301 trådlös router (men genom en av de 4 wirade portarna då). Det kan ju kanske vara där flaskhalsen sitter.
Förvisso har jag 5400RPM disk i den ...
Och så blev det plötsligt bra mycket mindre intressant att köpa en 1gbit switch då, jag ska kanske kasta dit min gamla 100Mbit-are då?
edit:
Iofs passerar det genom en D-link DIR-301 trådlös router (men genom en av de 4 wirade portarna då). Det kan ju kanske vara där flaskhalsen sitter.
Redigerat:
Många NASar har slö disk och slö processor, så jag tror också att det är nasen som är flaskhalsen. Använder du två switchportar i din DIR-301 borde det inte wirespeed (100 MBit/s) vara något problem.largab skrev:
Jag funderade själv på att skaffa en NAS men konstaterade att de helt enkelt var för slöa. Så skulle jag ha en NAS så hade det i princip behövt vara en egen PC med rejäl CPU så att man klarar så mycket I/O som diskarna kan leverera. Så min nuvarande stationära PC:s är förberedd för att tjänstgöra som NAS när den blivit omodern, vilket lär dröja ett tag eftersom den trots 4 år på nacken är blixtsnabb då det sitter en schysst SSD i den.
Jag hade kört vidare med 100 Mbit/s-switchen.
Jag får väl undersöka lite mer, t.ex. koppla datorn rakt mot NAS'en och mäta hastigheten.
Men i vilket fall svalnade mitt intresse för en gigabitswitch aningens nu.
Vette tusan om jag inte fortsätter med mina 100mbit-prylar nåt år till då, och sitter nöjd med att kablar och paneler är cat5e och därmed aningens framtidssäkrade. :|
Gigabit-grejerna lär väl varken försvinna från marknaden eller blir dyrare ...
Jag som trodde att det snart skulle börja gå getingsnabbt i mina ledningar .
Men i vilket fall svalnade mitt intresse för en gigabitswitch aningens nu.
Vette tusan om jag inte fortsätter med mina 100mbit-prylar nåt år till då, och sitter nöjd med att kablar och paneler är cat5e och därmed aningens framtidssäkrade. :|
Gigabit-grejerna lär väl varken försvinna från marknaden eller blir dyrare ...
Jag som trodde att det snart skulle börja gå getingsnabbt i mina ledningar .
Självklart skall du gå på gigabitnät. Att du ligger runt 80% av 100Mbit beror på overhead trafik, dvs allt annat "mumbo-jumbo" som protokollet kräver. Så testa med gigabit, du kommer komma över de 80Mbit du får ut idagMikael_L skrev:Jag får väl undersöka lite mer, t.ex. koppla datorn rakt mot NAS'en och mäta hastigheten.
Men i vilket fall svalnade mitt intresse för en gigabitswitch aningens nu.
Vette tusan om jag inte fortsätter med mina 100mbit-prylar nåt år till då, och sitter nöjd med att kablar och paneler är cat5e och därmed aningens framtidssäkrade. :|
Gigabit-grejerna lär väl varken försvinna från marknaden eller blir dyrare ...
Jag som trodde att det snart skulle börja gå getingsnabbt i mina ledningar .![]()
Gå in på smallnetbuilders nas-charts och kolla vad din NAS har för verkliga prestanda. Då kan du få en uppfattning om hur mycket bättre det skulle bli med gigabitnät.Axeteg skrev: