5 610 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Spånsug
Ska skaffa en spånsug som ska hålla undan för justersåg, rikthyvel, planhyvel och bandsåg. Jag kör bara en maskin i taget och den som kräver mest sugkapacitet torde väl vara planhyveln (600mm)?
Använder inte maskinerna mer än att det räcker med modeller som har en säck.
Sökte och hittade den här http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=187 men den är tillfälligt slut.
Behöver tips på andra likvärdiga eller dugliga kandidater.
tack
Använder inte maskinerna mer än att det räcker med modeller som har en säck.
Sökte och hittade den här http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=187 men den är tillfälligt slut.
Behöver tips på andra likvärdiga eller dugliga kandidater.
tack
Den där blir nog bra.
Ett tips är att vid användning av planhyveln ( -s hela bredd) ska du nog ha 150mm-slang och jacka in den direkt i huvudstosen på sugen.
Och sedan använda småstosarna till de andra maskinerna.
Jag har en liknande sug fast med två säckar, och 4x100mm-slangar, den har problem att hinna ta undan om jag planhyvlar breda saker. Och då är min planhyvel "bara" 310mm bred.
EDIT: Jag skulle rekommendera närmare 3000m3/h i kapacitet.
Ett tips är att vid användning av planhyveln ( -s hela bredd) ska du nog ha 150mm-slang och jacka in den direkt i huvudstosen på sugen.
Och sedan använda småstosarna till de andra maskinerna.
Jag har en liknande sug fast med två säckar, och 4x100mm-slangar, den har problem att hinna ta undan om jag planhyvlar breda saker. Och då är min planhyvel "bara" 310mm bred.
EDIT: Jag skulle rekommendera närmare 3000m3/h i kapacitet.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Jag har den här
med likvärdig spec som den du länkar till. Rent kapacitets mässigt räcker den till men kvalitets känslan imponerar inte, bla är impellern inte balanserad vilket leder till högre ljud än nödvändigt. Skulle tro att Felders är bättre, om än lite dyrare.
Kanske den här eller den här
själv har jag våta drömmar om den här
med likvärdig spec som den du länkar till. Rent kapacitets mässigt räcker den till men kvalitets känslan imponerar inte, bla är impellern inte balanserad vilket leder till högre ljud än nödvändigt. Skulle tro att Felders är bättre, om än lite dyrare.
Kanske den här eller den här
själv har jag våta drömmar om den här
Redigerat:
Har du någon aning om vad Feldern kostar? En spånsug kommer man ha ett tag så det känns som det kan vara värt o lägga lite mer om den håller bra kvalitet.
Skulle också föredra 3-fas eftersom jag bara har 16A i utrymmet. Men enligt datan ska Felderna hålla undan lika bra trots 1-fas.
Skulle också föredra 3-fas eftersom jag bara har 16A i utrymmet. Men enligt datan ska Felderna hålla undan lika bra trots 1-fas.
Trådstöld: Thomas, jag har "samma sorts" spånsug som du (same shit, different name)
och upplever att den tappar i sugkraft långt innan andra säcken är fylld.
Nästan så att det vore skit samma om jag hade en säck istället för två.
Hur upplever du det?
och upplever att den tappar i sugkraft långt innan andra säcken är fylld.
Nästan så att det vore skit samma om jag hade en säck istället för två.
Hur upplever du det?
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Jo så kan det vara, har inte tänkt på att den tappar i sugeffekt (fast det kan mycket väl vara så) och vidare irriterande är att den andra säcken aldrig används mer är till 50%, sen fortästter den att fylla utrymmet ovanför säck 1, besynerligt bettende. (vilket leder till ett litet städ helvete) och och hela iden med att försöka suga upp dammet går förlorat. Så jag får nog erkänna att jag ångrar mitt köp.bax skrev:
Felders AF22 ligger runt 8000 (Exkl moms), Hammer S01 ligger på 2000 (exkl moms) men den skulle jag nog inte sätta en peng på att den är så fantastiskt mycket bättre, dessutom bara 1000 m3/h. AF22 finns i tre utförande, vägghängd är billigast
Köp AF22 så blir du nöjd och glad!
Lika åt mig.Thomas_snickare skrev:
Retsamt.
Då undrar jag så klart om det finns något samband med att innan fördelaren till säckarna är röret från fläkten lite böjd. Om det på något sätt kan på verka att dom fylls olika men då måste samma säck fyllas först.
Nå Bax och Thomas nu får ni berätta vilken av säckarna som fylls först. Om man har tänker sig att man står framför insuget på fläkten så vid utblåset från fläkten gör röret en svag höger sväng sedan en vänster sväng för att möta upp utlopet rätvinkligt.
Är det då höger eller vänster säck som fylls först?
Undrar en nyfiken pär
Nå Bax och Thomas nu får ni berätta vilken av säckarna som fylls först. Om man har tänker sig att man står framför insuget på fläkten så vid utblåset från fläkten gör röret en svag höger sväng sedan en vänster sväng för att möta upp utlopet rätvinkligt.
Är det då höger eller vänster säck som fylls först?
Undrar en nyfiken pär
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Vänster, om jag tänker rätt, sitter hemma är inte i verkstan just nu. På tal om spånsugar, blev du klar med din cyklon Pär och är du nöjd med den? Hur skulle du bedöma den i relation till tex. Felders renlufts aggregat (om vi bortser från pris)?
(kilar ut i verkstan och tittar)
Det är höger säck som fylls först för mig.
MEN, jag inser nu att min spånsug är spegelvänd gentemot Thomas sug.
Det är alltså säcken där spånet har en krångligare väg som fylls först, konstigt tycker jag.
Det är höger säck som fylls först för mig.
MEN, jag inser nu att min spånsug är spegelvänd gentemot Thomas sug.
Det är alltså säcken där spånet har en krångligare väg som fylls först, konstigt tycker jag.
Om jag fattat det rätt så är det säcken på bådas som sitter i rotationsriktningen av fläkthjulet.
Thomas cyklonen är jätte bra. Jag har vid ett tillfälle kollat på en RL 160 med rörstam från felder. Och det var innan min cyklon var färdig. Men jag mins så väl att jag tyckte det var väldigt dåligt tryck i slangen och jag kände på en 120 mm om jag inte mins fel. Men om man jämför data så är nog en RL200 med 160 rör mera rättvist.
Men nu när jag har erfarenhet av flera spånsugar från ett par tusen till 100,000kr klassen så skulle jag aldrig gå tillbaka till konventionell spånsug eller rättare sagt enstegs-moddel. För det är så förbaskat skönt att alltid ha konstant sug oavsett hur pass full spånsäcken är och slippa hålla koll på hur igensatt filtret är. Själva reningen av luften ut i lokalen kan man fixa till på alla spånsugar. Och jämför man vad min cyklon har kostat och vad en RL200 så är det inte ett svårt val även om det har tagit ett antal timmar att tillverka den.
Pär
Thomas cyklonen är jätte bra. Jag har vid ett tillfälle kollat på en RL 160 med rörstam från felder. Och det var innan min cyklon var färdig. Men jag mins så väl att jag tyckte det var väldigt dåligt tryck i slangen och jag kände på en 120 mm om jag inte mins fel. Men om man jämför data så är nog en RL200 med 160 rör mera rättvist.
Men nu när jag har erfarenhet av flera spånsugar från ett par tusen till 100,000kr klassen så skulle jag aldrig gå tillbaka till konventionell spånsug eller rättare sagt enstegs-moddel. För det är så förbaskat skönt att alltid ha konstant sug oavsett hur pass full spånsäcken är och slippa hålla koll på hur igensatt filtret är. Själva reningen av luften ut i lokalen kan man fixa till på alla spånsugar. Och jämför man vad min cyklon har kostat och vad en RL200 så är det inte ett svårt val även om det har tagit ett antal timmar att tillverka den.
Pär
Vad är en lämplig spånsug om man bygger en cyklon? Verkar som många är väldigt nöjda med den lösningen. Har tight verkstad så jag undrar om en lite bättre maskin i mindre format skulle funka typ festool midi?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden