Ja, de där två veckorna med ökentorka (v. 29-30) steg temperaturen i tanken 10°C per dygn, ungefär. På två veckor blir det ganska mycket, om man inte kan öppna till fler tankar, så att det blir mer vatten att värma upp.

apersson850 skrev:
Ja, de där två veckorna med ökentorka (v. 29-30) steg temperaturen i tanken 10°C per dygn, ungefär. På två veckor blir det ganska mycket, om man inte kan öppna till fler tankar, så att det blir mer vatten att värma upp.
Om du skulle installera ny solvärme idag och utan att tänka på kostnader, hur skulle det se ut?

Jag skulle lagt in en slinga till, så att det gick att värma bara i toppen av tanken, när det passar bäst.
Dessutom skulle jag köpt en solstyrning som har energimätare. Inte för att jag får ut mer, men det är kul att se vad det blir av solvärmen.
Annars tycker jag det är bra som det är.

Jag skulle välja tre eller fyra paneler Intelli-heat. De två paneler jag instalerade i maj fungerar bra men höll knappt oss 4 pers med varmvatten de regninga veckorna i sommras. De soliga veckorna var det inga problem. Eftersom jag redan hade acc-tankar sedan tidigare valde jag att behålla dessa och använda en värmeväxlare. Värmeväxlaren gör att skiktningen i tank 1 inte blir bra. Jag är säker på att det är effektivare med solslingor i tanken men det är ju alltid en avvägning mellan pris och prestanda.

Sammanfattning: Minst 3st 24 rörs paneler och tank med solslinga är mitt råd.

Energimätare är mycket trevligt att ha. Mina två paneler har producerat 1608 kwh sedan 24 maj 2006.

Arrac skrev:
Jag skulle välja tre eller fyra paneler Intelli-heat. De två paneler jag instalerade i maj fungerar bra men höll knappt oss 4 pers med varmvatten de regninga veckorna i sommras. De soliga veckorna var det inga problem. Eftersom jag redan hade acc-tankar sedan tidigare valde jag att behålla dessa och använda en värmeväxlare. Värmeväxlaren gör att skiktningen i tank 1 inte blir bra. Jag är säker på att det är effektivare med solslingor i tanken men det är ju alltid en avvägning mellan pris och prestanda.

Sammanfattning: Minst 3st 24 rörs paneler och tank med solslinga är mitt råd.

Energimätare är mycket trevligt att ha. Mina två paneler har producerat 1608 kwh sedan 24 maj 2006.
En solslinga är att jämnföra med vvx, dvs skiktningen uteblir.

Däremot med två solslingor, placerade högt och lågt så får man skiktning i acken. Detta går också att skapa med vvx och laddning av acken på olika nivåer med "termostatstyrda" ventiler.

Jag har tre paneler. I praktiken räcker det bra, även om det regnar, men det är inte panelernas förtjänst enbart. I och med att mitt hus har enbart självdragsventilation blir jag tvungen att elda någon ynka gång, om det regnar och regnar, annars blir huset otrevligt att bo i. Då får ju varmvattnet hjälp på traven, så att säga.

Skiktningen blir det skit med (skitning?), med en solslinga. Men för det allra mesta spelar det ingen roll, då vattnet blir minst lika varmt som de stackarna som har värmepumpar får när de har det som bäst. Vi är också fyra personer, inkl. två tonåriga döttrar.

Har blivit rekommenderad Viessmann vakumrör av min VVS kille.
Är det någon som har erfarenhet av dessa?
http://www.viessmann.se/

Majgårdarna
karmajoyst skrev:
Har blivit rekommenderad Viessmann vakumrör av min VVS kille.
Är det någon som har erfarenhet av dessa?
[länk]

Tok dyra.
Kolla på Sfinx rör

bergstrollet skrev:
Hej!

Jag planerar ett nybygge på 170 kvm (ett plan, golvvärme) och har funderingar kring värmesystemet.
Vi har tänkt oss isolera 240 mm (vägg) och 500 (tak), värmeåtervinning ftx (temovex) och en vattenmantlad kakelugn (julia).
Till detta vill vi ha en ackumulatortank (750 l) och solfångare.

Vilket solfångarmärke bör vi välja?
Ska vi ha vaccum eller "vanlig"?
Hur många kvm solfångare bör vi ha?
Vilken ackumulatortank rekommenderar ni (och storlek)? Har läst om Effecta i Råd och rön.

Finns det andra saker som är viktiga att tänka på?

Hur mycket behöver vi elda under vintern? Enligt säljaren räcker det med cirka 1-1½ timme/dag (vad tror ni om det)?

mvh
Jimmy
Hej bergstrollet
Vanliga solfångare Ej vakum då vakumet tydligen rsviner med tiden läkage.
Kollat i annoser för vakumrör och det återkommer mycket om att det finns resärvrör, men hur kollar man rören vilket rör som har tappat vakumet?
Du frågar hur mycket du behöver elda det beror på hur mycket du förbrukar.
Men om man räknar går det åt 1kw = 1grad och 1000 liter vatten.
Du har en tank som rymmer 750 liter , om du då matar 1 kw ökar tempen 1.3grader per timme.
Då din kamin lämnar 19 kw ökar tempen med 1.3 x 19 = 24.7 grader i timmen minus förbrukning under samma tid.
Så det kan stämma med den info du fått, då du kan ha en temp på 40-50 grader när du börjar elda.
Efter 1,5 timme har tempen höjts med 37.5 grader, utgår vi från att du har en temp på 40 grader när du börjar att elda så har du en slut temp på 77.5 grader i pannan minus eventuel förbrukning.
Solfångare är toppen.
När du valt vilken typ av solfångare så kan du kolla hur många kw de ger och därefter bestäma hur många kvm du behöver (desto större) ju längre tid på sesången får du värme som behövs , beräkna som jag samma som braskaminen.
Bra att tänka på är att den faktiskt kan ge alldelens för mycket värme på sommaren (risk för att det kokar).
Detta löse med att man någonstans kan dumpa överflödig värma.
Exempel en extra slinga i backen för att kyla kan vara en lösning.
Denna slinga kan man låta en termosta styra en elventil som öppnar när det blir för vart och återgår till normalläge när tempen har återgåt till innstäld nivå.
Lösningar kan vara många detta var bara ett exempel.
En annan sak som kan vara bra att tänka på är att om det blir strömavbrott blir det ånga i solfångare och det kan inte en cirkpump pumpa. (ånga bildas fort om solen ligger på kan gå på 15min).
Men det finns en lösning på det , instalerar man en ups (resärvstöm) kommer pumpen inkl styrning att fungera.
OBS
Kolla att styrning för din solfångar anläggning återsäller sig automatiskt efter strömavbrot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.