210 läst ·
5 svar
210 läst
5 svar
Val av skruv och plugg för IKEA:s upphängningsskena till överskåp?
Jag använder en Hilti borrhammare så det är inget problem.
Jag vill bara undvika att under- eller överdimensionera i onödan eftersom det blir ganska många hål i betongväggen.
Finns det någon anledning att välja något annat än vanliga 8 mm betongpluggar, eller duger standardplugg bra för METOD-skenan?
Jag vill bara undvika att under- eller överdimensionera i onödan eftersom det blir ganska många hål i betongväggen.
Finns det någon anledning att välja något annat än vanliga 8 mm betongpluggar, eller duger standardplugg bra för METOD-skenan?
Alltså jag har inte skruvat upp något kök men allt annat i lägenheten (bla typ elfasystem med tuuuunga hyllor) har jag monterat med 5x40 skruv med stor skalle, torxfattning och lämplig plugg och bara en sådan skruv sitter något brutalt.
Mitt eget kök sitter dock med betongskruv utan plugg och det sitter nog ännu mer brutalt för jag har fått lossa någon sådan som garderober suttit med och man måste använda spärrskaft och ta i något sanslöst för att få dom att släppa. Hur man skruvar i dom vet jag ej men det lär nog till en rejäl slagskruvdragare om det ska funka.
Mitt eget kök sitter dock med betongskruv utan plugg och det sitter nog ännu mer brutalt för jag har fått lossa någon sådan som garderober suttit med och man måste använda spärrskaft och ta i något sanslöst för att få dom att släppa. Hur man skruvar i dom vet jag ej men det lär nog till en rejäl slagskruvdragare om det ska funka.
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Man behöver ju inte överdriva men just ett kök skulle jag gärna sätta några extra skruv om det inte är några väldigt speciella förutsättningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Val av plugg, limma plugg, skruva fast direkt eller vänta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Betongtak, val av skruv/plugg
Val av plugg/skruv
Bra val av skruv/plugg?
Skruva reglar (läkt) i leca, val av skruv/plugg?
Byggmaterial & Byggteknik