Jag ska sätta upp IKEA METOD-överskåp och undrar vilken typ av skruv och plugg som är bäst för att förankra upphängningsskenan i en betongvägg.
Vilka dimensioner rekommenderar ni och vilken typ av skruvskalle fungerar bäst för skenan?

Vanlig cylindrisk skalle på skruven, 5-6 mm skruvdiameter, 50-60 mm långa, brickor och plugg för betong.

RoTe
Eftersom du frågar om skruv och plugg gissar jag att du inte borrat så mycket i betong, du måste ha en borrhammare, slagborr duger inte.

Jag använder en Hilti borrhammare så det är inget problem.
Jag vill bara undvika att under- eller överdimensionera i onödan eftersom det blir ganska många hål i betongväggen.
Finns det någon anledning att välja något annat än vanliga 8 mm betongpluggar, eller duger standardplugg bra för METOD-skenan?

RoTe
Alltså jag har inte skruvat upp något kök men allt annat i lägenheten (bla typ elfasystem med tuuuunga hyllor) har jag monterat med 5x40 skruv med stor skalle, torxfattning och lämplig plugg och bara en sådan skruv sitter något brutalt.

Mitt eget kök sitter dock med betongskruv utan plugg och det sitter nog ännu mer brutalt för jag har fått lossa någon sådan som garderober suttit med och man måste använda spärrskaft och ta i något sanslöst för att få dom att släppa. Hur man skruvar i dom vet jag ej men det lär nog till en rejäl slagskruvdragare om det ska funka.

Man behöver ju inte överdriva men just ett kök skulle jag gärna sätta några extra skruv om det inte är några väldigt speciella förutsättningar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.