32 306 läst ·
8 svar
32k läst
8 svar
Skruva reglar (läkt) i leca, val av skruv/plugg?
Står i besked att sätta upp reglar/läkt (45x70, väljer 45 för att få lite mer att spika i)på ett stall samt ett förråd murat med leca. Dett rör sig alltså om relativt stora ytor så jag letar efter den metod som verkar snabbast/enklast, utan att för den sakens skull gör avkall på hållfastheten.
- Min första tanke är lättbetongskruv, såg några för ett tag sen, tror det var Essve's. Ganska kraftiga skruvar som man bara gängar rätt in i leca'n, med en förborrad regel då givetvis. Fanns ju riktigt långa rackare av denna variant som borde tillåta relativt ok åtdradning innan man skjuvar sönder gängningen.
- Spikplug? Bättre eller sämre än lättbetongskruven?
- Skruv och plugg? Sitter väl rejält med rätt plugg, men det kommer bli tidsödande. Förmodligen FÖR tidsödande för att jag ska/vill ha detta som ett alternativ.
- Annat förslag?
Beklädnaden senare blir med 21x145 samt 21x50 lockläkt. Förra stallet skruvade jag klädselbrädan, men p.g.a tidsåtgången så är jag inne på att spika den här gången, har ju redan en spikpicka.
Ska man bara gå på med 60-70mm till klädselbrädan, eller panga på med 90mm för att få en lite grövre spik (som förmodligen har lite högre utdragningsmoment?) trots att spiken kommer gå igenom läkten och in i leca'n då?
- Min första tanke är lättbetongskruv, såg några för ett tag sen, tror det var Essve's. Ganska kraftiga skruvar som man bara gängar rätt in i leca'n, med en förborrad regel då givetvis. Fanns ju riktigt långa rackare av denna variant som borde tillåta relativt ok åtdradning innan man skjuvar sönder gängningen.
- Spikplug? Bättre eller sämre än lättbetongskruven?
- Skruv och plugg? Sitter väl rejält med rätt plugg, men det kommer bli tidsödande. Förmodligen FÖR tidsödande för att jag ska/vill ha detta som ett alternativ.
- Annat förslag?
Beklädnaden senare blir med 21x145 samt 21x50 lockläkt. Förra stallet skruvade jag klädselbrädan, men p.g.a tidsåtgången så är jag inne på att spika den här gången, har ju redan en spikpicka.
Ska man bara gå på med 60-70mm till klädselbrädan, eller panga på med 90mm för att få en lite grövre spik (som förmodligen har lite högre utdragningsmoment?) trots att spiken kommer gå igenom läkten och in i leca'n då?
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Är det verkligen ingen som har någon åsikt? Måste ju finnas massvis här som har satt läkt/reglar på leca d^_^b
Sprang på ett 4:e alternativ igår på bygggmax. Dom hade något som hette "Fasadplugg", dyrar rackare dock, som en kraftigare och förvuxen spikplugg. Någon som använt dessa?
Köpt på mig ett paket av Essve's lättbetongskruv, kommer väl prova under dagen så får vi se hur det går.....
Sprang på ett 4:e alternativ igår på bygggmax. Dom hade något som hette "Fasadplugg", dyrar rackare dock, som en kraftigare och förvuxen spikplugg. Någon som använt dessa?
Köpt på mig ett paket av Essve's lättbetongskruv, kommer väl prova under dagen så får vi se hur det går.....
Det är besväligt att få något att fästa i lecan jag föreslår att du andvänder kemankare som bl. a. Hilti säljer, man borrar ett hål ca. 10 mm större än hylsan, stoppar i en hylsa som man kan fästa regeln med fyller ut hålet med kemmassan.andvänds mycket i industrin för fastsättning av maskiner och robotar som inte får ändra sig sitter som berget.
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Jag använde klippspik till 28x70-läkt. Det funkar det också och det går snabbt att få upp läkten. Jag tror att lättbetongskruv fäster bättre, men genom att spika in klippspiken omväxlande snett så blir läkten bättre fixerad.
På grund av diverse förseningar så har jag inte provat än, men imorgon söndag så blir det lite skruvande med Essve's lättbetongskruv så får vi se hur det går.

Kemankare låter i min öron smått vansinnigt när man ska sätta upp ca 600-700m läkt :x Det skulle väl kosta en smärre förmögenhet och ta sisådär 10 gånger för lång tid? Eller det går kanske fort? I vilket fall känns det uteslutet. Det är ju som sagt bara panelen som ska upp sen, inga industrirobotarSkumpen skrev:Det är besväligt att få något att fästa i lecan jag föreslår att du andvänder kemankare som bl. a. Hilti säljer, man borrar ett hål ca. 10 mm större än hylsan, stoppar i en hylsa som man kan fästa regeln med fyller ut hålet med kemmassan.andvänds mycket i industrin för fastsättning av maskiner och robotar som inte får ändra sig sitter som berget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden