Vet någon vad som är att föredra, puts som man sprutar på, eller att putsa genom att "breda på" putsen för hand. Vi ska inte göra det själva, men skulle gärna vilja veta vilket som är att föredra, dvs vilket som ger bäst resultat utseendemässigt och hållbarhetsmässigt.

Nuförtiden kör man oftast med pumpbar sprutputs för det är mest rationellt. Man kan handslå den putsen också, men det är ett tungt jobb. Sprutputs är inte helt enkelt heller förvisso.

Optiroc sa till mej att det inte blir någon skillnad egentligen, det är bara arbetsinsatsen som skiljer.

När man sprutar putsen så måste man ändå jämna ut den med putsbräda, så slutresultatet beror ändå på hur man slätar ut det innan infärgning.

OK, tack för svaret. Är det möjligtvis någon som vet fördelar/nackdelar med att använda redan infärgad puts i förhållande till att måla putsen efteråt??

När man putsar nytt är en infärgad ytputs att föredra. Den är lätt etsande, vilket gör att den tränger in i lagret under.

Därför ska du skydda fönster och plåtdetaljer, annars kan du få fula etsmärken.

Färdigfärgad ytputs håller längre än färg.

Dessutom innehåller viss färdigfärgad ytputs lite dolomit/glimmer så huset kommer glimra lite efter några år - mycket snyggt! Man kan köpa glimmer/dolomit på säck om man vill ha rejält glimrande kåk. Kolla in gamla putsade hus, de har oftast glimmer i ytputsen. Nya putsade hus är mer matta.

Supertack för dina svar!! Då kan jag känna mig lite lugnare nu! Vår puts kommer att vara infärgad från början, så det känns bra att veta att det inte är ett helt fel val.....

Jag kan tänka mej att till och med säga att ni gjort ett helt rätt val. Lycka till med putsningen.

Du får det att verka så enkelt... att inte alla gör så!? ;)

Handarbetad puts är att föredra framför sprutad enligt min åsikt. Man får en helt annan yta på putsen. Men här är det väldigt viktigt att den som gör detta bemästrar denna teknik för det är mycket svårare och som sagt ett tyngre jobb.

Du bör också tänka på vilken typ av puts du skall ha, silikatbaserad eller siliconbaserad.

Den siliconbaserade har fler fördelar framför den andra eftersom:
- den "andas" och är vattenavvisande.
- den är lite elastisk och kan ta upp lite, lite rörelser.
- "släpper" inte ifrån sig färg när man tar på ytan.
- bleknar i stort sett inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.