Skulle hänga upp en gardinstång och trodde att väggen var lättbetong. Borrade ett 8mm hål och satte in en lättbetongplugg (en sådan: http://75.126.23.201/25/38025.jpg). Jag började skruva in skruven och hela pluggen försvann och jag fattade att det inte är betongvägg. Jag drog ut pluggen och nu har jag en hål på 10mm, om inte 12mm t.o.m.

Hur ska jag göra nu? Jag har mätt att tjockleken på väggen är ca 24mm och sedan är den fylld av isolering. Reparera hålet och köra gipsexpander eller köra en gipsexpander på direkten? Andra ideer?

Ofta när det är så porösa väggar så blir alltid hålet större när man borrar vilket gör att det inte funkar med vanliga plugg. Pröva med gipsexpander och om det inte funkar kan du köra gängstav och ankarmassa. Dock kanske inte så snyggt till det du ska ha det till.

Finns ju även "driva" ser ut som en stor skruv med rejäl gänga som man sedan skruvar den vanliga skruven i, fast den ska nog bara ha ett 10mm hål. Molly-tång och gipsexpander är nog det bästa.

Jag hade provat metallexpander modell större (om det är gips). Du måste ha en metallexpandertång så inte pluggen roterar och förstör hålet ännu mer under expanderfasen.

Vill du sen ta bort denna plugg viker du bort dom synliga kanterna med typ en elektroniktång och petar in pluggen i väggen för minimal skada på gipsen. Du bör kunna prova detta utan att förstöra väggen mer än den redan är.

Ankarmassa och gängstång? är det för en betongvägg? får inte ihop hur det lirar ihop med gips.

Är det gips (dubbelgips antar vi då du säger att den är 24mm) så tar du en Molly för dubbelgips, enklast att få till är med en mollytång.

Hålet är t.o.m 14mm. Visst finns det expanderplugg för detta, men jag tror inte att skruven kommer att passa genom själva fästet. Kanske blir bäst att reparera hålet, hur gör jag issåfall detta på bästa sätt så att det blir stabilt nog för att kunna sätta en expanderplugg på samma ställe?

Tusen tack till er som svarat!

Lite spackel att dölja hålet och sedan flytta gardinstångsfästet ett par cm? :)

hanidalarna skrev:
Lite spackel att dölja hålet och sedan flytta gardinstångsfästet ett par cm? :)
Vill helst inte justera något på gardinstången, vore bäst om den satt i det befintliga hålet.

Prova med en lite mindre metallexpander med expandertång i befintligt hål då (eller så stor som funkar). Bara den expanderar på baksidan så får den stöd på framsidan mha gardinstången. Funkar det inte bänd bort fläns och peta in i vägg.

Det är ju trots allt en gardin, håller ändå inte att svinga sig i.

Finns inga genvägar, gips får man ofta bara en chans med... Tror inte spackel blir starkt nog.

Det finns säkert smidigare och bättre sätt, men när du skrev att skruven till en lagom stor mollyplugg troligtvis inte skulle passa fästet till gardinstången så tänkte jag direkt på Helicoil.

Edit: jag får väl erkänna att det absolut första jag tänkte var: "-varför borrar han inte upp hålet i fästet?" men jag antar att det av olika anledningar inte blir bra.

Redigerat:
Du kan alltid skära upp ett trekantigt hål och göra en motsvarande bit, som du sedan limmar fast i hålet.
http://byggsystem.knaufdanogips.se/mounting/processing/gypsum/repair/index.html

gypsum-reparation-180_150.gif

• Skär ut en trekant med fasade kanter.
  • Lägg denna trekant på det skadade stället och rita av den.
  • Skär ut hålet i skivan med hjälp av sticksåg. Se till att kanterna lutar.
  • Justera tills trekanten passar.
  • Klistra sedan fast trekantsbiten med gipsbruk.
  • När bruket stelnat spacklas skadan på normalt sätt

ibland kan man meka in en träbit bakom som regel innan man sätter dit gipsbiten, det blir starkt och bra.
Men jäklar vad besvär du skaffar dig.
Spackla igen och flytta 1-2 cm.
eller borra upp ett fint hål limma i en bit rundstav och skruva i nytt, allt är tillåtet.

har du två likadana hål nu eller du har bara gjort det på ena sidan?

Vad har du bakom isoleringen och det?

En gardinstångshållaren brukar ju ha två hål ganska tätt inpå varandra så du borde ha två hål...?

Jag hade kört Molly, enda nackdelen är väl att brickan blir så stor så fästet kanske inte kan täcka den, beroende på hur ditt fäste till gardinstången ser ut.

Är det ett litet fäste har jag flyttat det och försökt sätta hålet bakom fästet om det går(efter det har spacklats).

Långa jävla sk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.