6 927 läst ·
62 svar
7k läst
62 svar
Val av nytt värmesystem, Bergvärme vs Luft/vatten
Tackar, har fått in det nu och det är lite tydligare! Men Jag har en annan fråga, jag har blivit offererad både koppar rör och isolerade flex stainless steel, är det något av dessa som är bättre än det andra?J Josth skrev:
Tack för all hjälp!
Husägare
· Norra Roslagen
· 326 inlägg
Jag har ingen aning vad "flex stainless steel" faktiskt är för produkt. Men jag anser att koppar är överlägset.F F Vidlund skrev:
Tips, ansök om bidrag hos Boverket gällande ”energieffektivisering av småhus” när man övergår från direktverkande el till ett nyare system.F F Vidlund skrev:Hej!
Vi är nyinflyttade i ett hus och har nu börjat kolla på att uppdatera värmesystemet. problemet är att det är så svårt att navigera mellan säljare och för och nackdelar mellan de olika alternativen så tänkte om det var några här som kunde ge bra insikt och tips
Huset är 189m2 på 1,5 plan och byggt 1982
nuvarande uppvärmning: elpanna med vatten radiatorer
förbrukning/år: ca 25000 KWh
det jag har förstått är att bergvärme är mer effektivt men hur mycket tycker jag att det är svårt att få klarhet i. Det är väll den viktigaste frågan egentligen, är det värt den extra investeringen med Bergvärme?
uppskattar alla tips och tankar, tack!
Handläggningstiden är lång men 30 000kr är alltid 30 000kr.
Hej! tack för svar! Hur ser du på Aluplex? dom som offererar IVT föreslår Aluplex och koppar rör men säger att vi kan få bara koppar om vi vill men då behövs ett magnetfilter och med aluplex behövs inte det och det är det IVT rekommenderar för sina maskiner.M MrDizzy skrev:
Vilken pump och rör valde ni tillslut och hur har det gått? Står inför exakt samma val med tajt tidplan.
I offerten vi fick från Nibe ingår installation med elförzinkade stålrör istället för kopparrör för att hålla kostnaden nere. Enligt installatören är elförzinkat lika bra som koppar, men billigare. Efter lite efterforskning anar jag dock en risk för rost och därmed risk för läckage, men hittar ingen som har faktiskt erfarenhet av att det ena valet skulle vara bättre än det andra (utöver att man inte ska blanda material hur som helst).
I offerten vi fick från Nibe ingår installation med elförzinkade stålrör istället för kopparrör för att hålla kostnaden nere. Enligt installatören är elförzinkat lika bra som koppar, men billigare. Efter lite efterforskning anar jag dock en risk för rost och därmed risk för läckage, men hittar ingen som har faktiskt erfarenhet av att det ena valet skulle vara bättre än det andra (utöver att man inte ska blanda material hur som helst).
Som vanligt med sådana frågor så finns det ingen statistik som ger tillförlitliga svar.
Såklart är det inte jämförbart men förzinkad bilplåt kan fungera bra under lång tid men det finns även ganska många exempel på där zinket har varit för tunt eller inte har fäst ordentligt på plåten med resultatet att det har börjat rosta under zinket. Troligen finns samma problem med förzinkade stålrör.
Koppar är beprövat under lång tid och fungerar mycket bra. Jag skulle inte chansa på något sämre material för att spara några i sammanhanget små pengar. Lita inte på försäljare är en bra utgångspunkt. Fråga försäljaren efter statistiken som visar att elförzinkat är lika bra som koppar.
Såklart är det inte jämförbart men förzinkad bilplåt kan fungera bra under lång tid men det finns även ganska många exempel på där zinket har varit för tunt eller inte har fäst ordentligt på plåten med resultatet att det har börjat rosta under zinket. Troligen finns samma problem med förzinkade stålrör.
Koppar är beprövat under lång tid och fungerar mycket bra. Jag skulle inte chansa på något sämre material för att spara några i sammanhanget små pengar. Lita inte på försäljare är en bra utgångspunkt. Fråga försäljaren efter statistiken som visar att elförzinkat är lika bra som koppar.
Var faktiskt inte alls så långt handläggningstid som jag trodde. Skickade in ansökan 25/3 och fick utbetalt förra veckan. Se till att svara noggrant på frågorna med korrekta fakturor osv så du slipper komplettera så går det snabbt!P POSA. skrev:
Hej! Det blev IVT 409 med Alupex och koppar rör. Gällande rören så kontaktade jag IVT direkt och det är det dom rekommenderade.R rosenivillan skrev:Vilken pump och rör valde ni tillslut och hur har det gått? Står inför exakt samma val med tajt tidplan.
Har haft problem med vp i 3 år gamla hus där växlare satt igen sig totalt och de använt elförzinkade rör i pannrummet.R rosenivillan skrev:Vilken pump och rör valde ni tillslut och hur har det gått? Står inför exakt samma val med tajt tidplan.
Rimlig jämförelse, tack för input!T TommyC skrev:Som vanligt med sådana frågor så finns det ingen statistik som ger tillförlitliga svar.
Tack för ditt svar! IVT har ju bättre garanti än Nibe som vi också fått offererat, så lutar åt IVT. Även om installatörerna bedyrar att Nibes trygghetsförsäkring är precis lika bra efter tre års garanti, så tvivlar jag på det. Jag ska undersöka om Alupex kan vara ett alternativ för oss, även om vi ska ha utanpåliggande rör.F F Vidlund skrev: