J Josth skrev:
Storlek och tjocklek (antal lager) på radiatorerna och dimensionen på rören, allt i förhållande till husets värmebehov, avgör om det är lågtemp eller högtempsystem. Sedan mitten av 80-talet kom byggregler som föreskrivit lågtempsystem 55°/45° C så högtemp är sällsynt efter det.
ah ok, vi har ett lager på alla radiatorer förutom ett i vardagsrummet
 
Numera har man oftast 2 lager, dubbelpanel med konvektorplåtar, på radiatorerna. De flesta hus byggs med golvvärme på bottenvåningen och vattenburna radiatorer på övervåningen. Då kan man hålla nere max framledningstemperatur som behövs när det blir som allra kallast och det fungerar garanterat bra med alla sorters värmepumpar.
 
F F Vidlund skrev:
ok, tack för svar! betyder det att det kan vara svårt för både luft/vatten och bergvärme att klara av uppvärmningen som krävs i huset?
Hej, jag trodde att ni hade 60 grader i framledningstemperatur vid plusgrader ute.
 
R Riverground skrev:
Hej, jag trodde att ni hade 60 grader i framledningstemperatur vid plusgrader ute.
Vi har framledningstemperatur på 41c nu när det är 5 grader ute. 60 grader är pannans temp
 
41C framledning med 5 plus ute ... i mina öron låter det som att det kan vara på gränsen då det är minus 10C eller kallare om du väljer bergvärme.

Tänker som så här:
säg att ni har 21C inne.
diff mot ute: 16C
för att hålla dessa 16C i differens mellan inne och ute behöver din framledning vara 41C
Dvs för för en differens mellan ute och inne på 16C behöver du en differens mellan inne och framledning på 20C
Så om det då blir -10C så ungefär dubblas värmebehovet och frågan är då hur mycket framledningen behöver vara. Och om den behöver vara kring 60C eller mer då är det på gränsen till vad bergvärme klarar pga att elementen behöver så hög temperatur för att hålla värmen inomhus.
 
  • Gilla
F Vidlund
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
41C framledning med 5 plus ute ... i mina öron låter det som att det kan vara på gränsen då det är minus 10C eller kallare om du väljer bergvärme.

Tänker som så här:
säg att ni har 21C inne.
diff mot ute: 16C
för att hålla dessa 16C i differens mellan inne och ute behöver din framledning vara 41C
Dvs för för en differens mellan ute och inne på 16C behöver du en differens mellan inne och framledning på 20C
Så om det då blir -10C så ungefär dubblas värmebehovet och frågan är då hur mycket framledningen behöver vara. Och om den behöver vara kring 60C eller mer då är det på gränsen till vad bergvärme klarar pga att elementen behöver så hög temperatur för att hålla värmen inomhus.
tack för svar, känns som att vi har landat i att bergvärme inte är rätt alternativ för oss:)
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
F F Vidlund skrev:
tack för svar, känns som att vi har landat i att bergvärme inte är rätt alternativ för oss:)
Vad blir det för alternativ då?
 
Det är en direkt felaktighet att bergvärme inte skulle klara lika hög framledningstemperatur som luft/vatten. Både bergvärmepumpar och luft/vatten klarar i de flesta fall 60 grader framlednlng.

Bergvärme är bättre på precis alla sätt, förutom att det kostar mer att installera. Givet ett bra dimensionerat borrhål så har bergvärmepumpen
konstanta driftsförhållanden vilket ger en jämn och hög COP oavsett utomhustemperatur. Luft/vatten tappar i COP med sjunkande utetemperatur.

Vissa resonerar att de gånger det är riktigt kallt (tex i Stockholm) är så liten del av året att den tiden med högre förbrukning en luft/vatten har är försumbar och att bergvärme därmed är ett sämre val. Andra (inklusive mig själv) räknar med höga elpriser de dagar/veckor det är smällkallt ute och vindkraften inte levererar och därmed kan bergvärmens goda driftsekonomi även på kalla dagar väga över och göra kalkylen mer fördelaktig för bergvärme.

Lägg därtill att borrhålet håller i minst hundra år, man slipper en ful och bullrande utedel i trädgården och själva värmepumpen brukar hålla några år längre för bergvärme eftersom den står inomhus och ej är utsatt för väder och vind.

Jag röstar på bergvärme! Som referens betalade jag 86tkr för 225m borrhål år 2023 samt 109tkr för en 13kw bergvärmepump. Installerade själv, men om man har en firma som gör det kanske det kostar 25tkr till.
 
  • Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad blir det för alternativ då?
Dom alternativ som vi blivit offererade hittills är Nibe 2125S samt IVT airx409.
 
Vilken av S2125 ?
 
J Josth skrev:
Vilken av S2125 ?
Nibe S2125-12 med VVM S320 som innerdel
 
Ok det var ju bra. Tyvärr ligger väl det ganska högt i pris? Nackdelen med AirX 409 i jämförelse är att 409 bara har 1-fas kompressor så man riskerar att behöva kraftigare huvudsäkringar till huset då det blir svårare att få jämn belastning på faserna.
 
J Josth skrev:
Ok det var ju bra. Tyvärr ligger väl det ganska högt i pris? Nackdelen med AirX 409 i jämförelse är att 409 bara har 1-fas kompressor så man riskerar att behöva kraftigare huvudsäkringar till huset då det blir svårare att få jämn belastning på faserna.
Ok, ska kolla upp det! Är det något annat att tänka på gällande dom? Förstår att det är svårt att estimera men finns det något sätt jag själv kan estimera om dessa fyller behovet i huset?:)
 
Tillverkarna brukar ha kalkylprogram för de olika modellerna som återförsäljarna har. Be att få energiberäkningar för de olika modellerna från återförsäljarna om det inte kom med offerten.
 
  • Gilla
F Vidlund
  • Laddar…
F F Vidlund skrev:
Nibe S2125-12 med VVM S320 som innerdel
Vad var det som fällde avgörandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.