16 681 läst ·
63 svar
17k läst
63 svar
Val av mig/magsvets
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Njae vikten spelar mindre roll. Det mesta av vikten sitter i själva plåtlådan. Sen har de nya invertermaskinerna betydligt bättre verkningsgrad. Kolla bara på Esab Renegade
Då kan du sätta en hanske som plockar ut 16A enfas ur 3-fas uttagen.DennisCA skrev:
Om någon av maskinerna du länkat finns i din budget skulle jag gå på en av dom. Rebellen är förmodligen bäst men behöver man det allra senaste? ESABen är 3-fas så det har betydelse beroende på hur din verkstad ser ut. Har du många 16A 1-fas uttag, eller har du många 3-fas uttag?
I min verkstad finns det bara ett 1-fas 16A uttag och många 3-fas uttag, så det är lättare för mig att satsa på 3-fas.
Dan_Johansson skrev:
Det där är ju bara så fel på alla sätt. Titta på dom länkade eller släng in en ESAB Caddy 200i eller en ESAB Rebel 215 i ekvationen. Enfasarna levererar mer effekt än den stegomkopplade C170 och svetsar således även tjockare material.
Lite klenare matarverk i dom små enfas-invertrarna, dom tar bara 5kg spole (200mm) och den stora stegomkopplade tar 15kg (300mm). Men jag skulle trots det utan att tveka välja invertern alla dagar i veckan.
Jag provsvetsade nyligen 4 st olika enfasinvertrar från 3 premiumtillverkare på ca 200 A och en 3-fas inverter på 300A som jag ser som semi-premium. Semi-premium maskinen hade en jäkla massa funktioner och var den enda av dom med puls, den var också överlägset dyrast. Alla funkade faktiskt helt utmärkt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Hade du läst klart mitt inlägg så hade du ju noterat brasklappen ...F fsn skrev:Det där är ju bara så fel på alla sätt. Titta på dom länkade eller släng in en ESAB Caddy 200i eller en ESAB Rebel 215 i ekvationen. Enfasarna levererar mer effekt än den stegomkopplade C170 och svetsar således även tjockare material.
Lite klenare matarverk i dom små enfas-invertrarna, dom tar bara 5kg spole (200mm) och den stora stegomkopplade tar 15kg (300mm). Men jag skulle trots det utan att tveka välja invertern alla dagar i veckan.
Jag provsvetsade nyligen 4 st olika enfasinvertrar från 3 premiumtillverkare på ca 200 A och en 3-fas inverter på 300A som jag ser som semi-premium. Semi-premium maskinen hade en jäkla massa funktioner och var den enda av dom med puls, den var också överlägset dyrast. Alla funkade faktiskt helt utmärkt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Fronius är absolut bra! Men lite dyrare.. en rebel för 15 är ju både kompakt och prisvärd.
Ja tig/mig/mma i en svets är ju väldigt frestande. Saknar att ha tillgång till MIG ibland.
Det jag personligen drar mig för är att alla dessa nya svetsar är så avancerade man inte kan serva dom själv. På min gamla Kemppi är det iallafall gammaldags kretskort för det mesta som man kan byta komponenter i hemma. Många fina funktioner i ett modernt och kompakt paket men man är rädd den går och skiter ner sig efter typ 5 år och så kan man inget göra förutom dyr service och kanske dess livslängd inte är planerad att vara mer än 10 år kanske... Men jag är kanske inte representativ heller.....
Det jag personligen drar mig för är att alla dessa nya svetsar är så avancerade man inte kan serva dom själv. På min gamla Kemppi är det iallafall gammaldags kretskort för det mesta som man kan byta komponenter i hemma. Många fina funktioner i ett modernt och kompakt paket men man är rädd den går och skiter ner sig efter typ 5 år och så kan man inget göra förutom dyr service och kanske dess livslängd inte är planerad att vara mer än 10 år kanske... Men jag är kanske inte representativ heller.....
Nä, reparera nåt på ett kort i en ny maskin är i princip helt uteslutet. Men det är ingen skillnad på en liten kompakt maskin eller en större modern maskin.DennisCA skrev:
Ja tig/mig/mma i en svets är ju väldigt frestande. Saknar att ha tillgång till MIG ibland.
15 plus moms så drygt 18 alltså. Hur tänker du då, för samma pengar får TS i så fall en kraftigare C280? För fast placering i verkstaden förefaller det mer prisvärt.Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker kombimaskiner som Rebel och liknande verkar vara mer tänkta som maskiner för hantverkarbil eller mobilt arbete.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Jag är nog på samma plan.... Dessutom, att trycka in alla funktioner i samma maskin gör ju att man står helt utan svets om den går sönder...DennisCA skrev:
nanowire skrev:
En C280 är en stepmaskin, det är ju en helt annan sak. Skall man titta på C280/340 så tycker jag att det skall vara med det stora 4- hjuls matarverket. Men skulle lätt föredra tex en Rebel ändå. Finns en 3-fas rebel nu med stor spole och 4-hjuls matarverk om man vill men då börjar det bli dyrare.nanowire skrev:
En Fronius TransSteel 5000 som jag antar att du menar är ju till att börja med ingen compact, den har separat matarverk. Det har sina fördelar men är sällan en fördel i ett hemma-garage. Den kräver troligtvis 3-fas 32A med. Och kostar många gånger mer. Eller menar du nån annan maskin?
Skall man kika på liknande storlek så borde det vara TransSteel 2200. Vet inte vad en sån kostar men skulle tro att det är runt 28’ eller nåt sånt.
Redigerat:
Precis, man får en 4wd c280 för samma pengar som Rebel som ni föreslår och jag ser då inte den stora poängen för TS att köpa en, förvisso fin, kompakt svets för över dubbla budgeten han indikerat då han dels inte ska flytta runt på maskinen och dessutom redan har en inverter för MMA (som antagligen kan ge dc-tig också med kompletterande slangpaket/Ar-flaska vilket Rebel också behöver kompleteras med).F fsn skrev:En C280 är en stepmaskin, det är ju en helt annan sak. Skall man titta på C280/340 så tycker jag att det skall vara med det stora 4- hjuls matarverket. Men skulle lätt föredra tex en Rebel ändå. Finns en 3-fas rebel nu med stor spole och 4-hjuls matarverk om man vill men då börjar det bli dyrare.
En Fronius TransSteel 5000 som jag antar att du menar är ju till att börja med ingen compact, den har separat matarverk. Det har sina fördelar men är sällan en fördel i ett hemma-garage. Den kräver troligtvis 3-fas 32A med. Och kostar många gånger mer. Eller menar du nån annan maskin?
Skall man kika på liknande storlek så borde det vara TransSteel 2200. Vet inte vad en sån kostar men skulle tro att det är runt 28’ eller nåt sånt.
Med Fronius-exemplet menade jag inget mer än att om det ska föreslås dyra maskiner så varför nöja sig med 1-fas-invertrar
Men du förstår skillnaden i processkontroll mellan en stepmaskin och en modern inverter? Speciellt när det handlar om tunnplåt.nanowire skrev:
Precis, man får en 4wd c280 för samma pengar som Rebel som ni föreslår och jag ser då inte den stora poängen för TS att köpa en, förvisso fin, kompakt svets för över dubbla budgeten han indikerat då han dels inte ska flytta runt på maskinen och dessutom redan har en inverter för MMA (som antagligen kan ge dc-tig också med kompletterande slangpaket/Ar-flaska vilket Rebel också behöver kompleteras med).
Med Fronius-exemplet menade jag inget mer än att om det ska föreslås dyra maskiner så varför nöja sig med 1-fas-invertrar![]()
C280/340 är absolut stabila svetsar. Skulle vara en 340 Pro då om man nu till varje pris vill ha 100kg svets hemma ( jag har själv en 100+kg TIG med inbyggd kylare på nätta 430A men det är en inverter....)
Noterade också med viss förvåning att 4WD är billigare än 2-hjulingen på Svetsmaskinservice.
Redigerat:
Parweld är Kinesiska maskiner maskerade/brandade till brittiska Parweld. I svetskretsar så är det likställt med bojsänken. I en hemmamiljö funkar det kanske. Man betalar lite för brandningen och exakt samma maskin finns tillgänglig på nätet i en annan färg betydligt billigare.N no_brakes skrev: