6 048 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Val av Mediaspelare
Sida 1 av 3
Är lite sugen på att köpa en mediaspelare till tv´n.
Har tittat runt lite men detta är väldigt nytt för mig så jag har igentligen noll koll.
Men det kanske finns någon på detta forumet som kan ge lite klarhet i detta.
Har bla tittat på Rapsody N35, Tvix M-4000p och Popcorn Hour A-100
Det jag vet att jag vill ha är hårddisk (även om det är tillbehör), möjlighet att koppla mig till nätverk, trevlig meny (som jag väljer film musik från)
Detta är väl det som jag tycker är viktigast, just nu.
Kan någon berätta vad man ska välja och varför?
Vore även bra om det gick att få veta vad som är bra att tänka på inför ev köp.
Tack på förhand!!
Har tittat runt lite men detta är väldigt nytt för mig så jag har igentligen noll koll.
Men det kanske finns någon på detta forumet som kan ge lite klarhet i detta.
Har bla tittat på Rapsody N35, Tvix M-4000p och Popcorn Hour A-100
Det jag vet att jag vill ha är hårddisk (även om det är tillbehör), möjlighet att koppla mig till nätverk, trevlig meny (som jag väljer film musik från)
Detta är väl det som jag tycker är viktigast, just nu.
Kan någon berätta vad man ska välja och varför?
Vore även bra om det gick att få veta vad som är bra att tänka på inför ev köp.
Tack på förhand!!
Det är viktigt här att du säger avd du vill göra. Skall du enbart spela musik så är tex Popcorn:en inte alls rolig, den är för nuvarande inte särklit användarvänlig just till musik. Det funkar, men jag kan tex inte bläddra till en ny låt undertiden jag lyssnar på en annan.
När det gäller Video, jag tycker du skall välja en som stödjer ALLA HD-format, framförallt Matroska-container, då det är det som används allra mest.
Då finns det inte så många alternativ längre, en lista finns här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=295#rparams=k=s23329087
Är du igentligen bara ute efter musik finns det många mer alternativ, tex squeezebox.
Jag har själv popcorn:en, är helt frälst HD-tittare, och till det fungerar den kanon! Tyvärr finns knappt A-100 att få tag i längre, du går köpa A-110 istället.
Har kompisar som har Tvix oxå, den funkar lika fint tydligen. Curanta mediaBox borde oxå funka fint då det är typ samma hårdvara och programvara som Popcornen.
Jag rekommenderar att du läser på mer på forumen på minhembio om dessa produkter.
När det gäller Video, jag tycker du skall välja en som stödjer ALLA HD-format, framförallt Matroska-container, då det är det som används allra mest.
Då finns det inte så många alternativ längre, en lista finns här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=295#rparams=k=s23329087
Är du igentligen bara ute efter musik finns det många mer alternativ, tex squeezebox.
Jag har själv popcorn:en, är helt frälst HD-tittare, och till det fungerar den kanon! Tyvärr finns knappt A-100 att få tag i längre, du går köpa A-110 istället.
Har kompisar som har Tvix oxå, den funkar lika fint tydligen. Curanta mediaBox borde oxå funka fint då det är typ samma hårdvara och programvara som Popcornen.
Jag rekommenderar att du läser på mer på forumen på minhembio om dessa produkter.
Nja, tycker fotodelen är rätt ok iaf.MathiasS skrev:
Dessutom så utvecklas programvaran i Popcorn hela tiden, musik står snart på tur att få lite ny kod så det funkar bättre.
Min tanke var att kunna lyssna på musik, ibland titta på lite bilder, men mest kunna kolla på film. Det var nog A110 jag menade on INTE A100.
SOm jag förstått på är A110 bra när det gäller film.
Men hur fungerar den när det gäller musik och foto?
SOm jag förstått på är A110 bra när det gäller film.
Men hur fungerar den när det gäller musik och foto?
Som sagt, bilder ok, bildspel funkar bra.
Musik mindre bra hittills. ( A-110 och A-100 funkar likadant)
Det går bra att spela ett album i ordning, spellistor funkar inte, du kan inte sätta på en låt och sedan bläddra till en annan under tiden. Som sagt tror jag oxå att de kommer utveckla denna delen rätt snart, så att det tillkommer mer funktioner.
Musik mindre bra hittills. ( A-110 och A-100 funkar likadant)
Det går bra att spela ett album i ordning, spellistor funkar inte, du kan inte sätta på en låt och sedan bläddra till en annan under tiden. Som sagt tror jag oxå att de kommer utveckla denna delen rätt snart, så att det tillkommer mer funktioner.
Jag kör Ellion (finns med i prisjaktlänken ovan, fast 350-modellen). Den är den enda såvitt jag vet som har inspelningsmöjlighet från valfrikälla.
Detta var viktigt för mig när jag valde, jag ville inte ha en kombinerad exvis boxer+inspelning, eller tvix5100 med tuner.
Eftersom jag tyckte detta var det viktigaste kravet så fick man ge avkall på en del andra saker, dvs den har halvtaskiga menyer, är långsam, kraschar ibland (irriterande då man spelar in), etc.
Men som någon sagt tidigare, minhembio.com eller kanske ännu bättre mpcclub.com har bra forum kring denna typ av produkt.
Detta var viktigt för mig när jag valde, jag ville inte ha en kombinerad exvis boxer+inspelning, eller tvix5100 med tuner.
Eftersom jag tyckte detta var det viktigaste kravet så fick man ge avkall på en del andra saker, dvs den har halvtaskiga menyer, är långsam, kraschar ibland (irriterande då man spelar in), etc.
Men som någon sagt tidigare, minhembio.com eller kanske ännu bättre mpcclub.com har bra forum kring denna typ av produkt.
Själv har jag på sistone kört all film, musik, foton etc. via min xbox 360 om jag ändå bara vill spela ut det lokalt där jag befinner mig. Den hämtar allt via trådlöst från en vanlig win XP pro som ändå står igång. Allt beror ju helt på vad man vill göra med systemet. Skriv en spec på vad du vill kunna göra, inte vad du sett olika system klara av. Allt är tekniskt möjligt, det är mer eller mindre bara ekonomin och ens tekniskt kunnande som sätter gränserna idag...
Personligen så tycker jag att alla s.k. mediaspelare är rätt kassa. Dvs buggiga, lovar mycket håller litet osv. Men jag skulle inte klara mig utan dom!
Dedikerade spelare, som Sonos musikspelare tex funkar däremot väldans, och får 5/5 stjärnor. Tvix, Popcorn osv måste man acceptera att vissa filmer inte funkar, att dom är sega och omständiga att använda. Gör man bara det så är dom guld
Kör uteslutande hd-material på mina.
Dedikerade spelare, som Sonos musikspelare tex funkar däremot väldans, och får 5/5 stjärnor. Tvix, Popcorn osv måste man acceptera att vissa filmer inte funkar, att dom är sega och omständiga att använda. Gör man bara det så är dom guld
Kör uteslutande hd-material på mina.
Hmm, testköpte den nya PCH A-110 idag men den glädjen blev tyvärr kortvarig:
http://www.networkedmediatank.com/showthread.php?tid=10053
Några förslag på andra liknande produkter eller skall jag vänta in nästa batch?
http://www.networkedmediatank.com/showthread.php?tid=10053
Några förslag på andra liknande produkter eller skall jag vänta in nästa batch?