15000:- mer vill installatören ha för den större Qvantum pumpen inkl 100L arbetstank. Motiverat? Svårt…
Tack för alla info om Mitsubishin, kanske man ska ta en chansning på den lite ”sämre” installatören, trots allt en del pengar att spara där om allt fungerar som tänkt och sagt.
Tack för alla info om Mitsubishin, kanske man ska ta en chansning på den lite ”sämre” installatören, trots allt en del pengar att spara där om allt fungerar som tänkt och sagt.
Ställde frågan om varför 1fas på deras pumpar till Qvantum, för och nackdelar.
Deras svar;
”Sverige är vi ju allmänt bortskämda med 3-fas men på en mindre luftvattenmaskin ser jag egentligen inga större problem.
Tillförd effekt till maskinen är ca 3kW vid full avgiven effekt dvs när den lämnar 9kW vid 7°C utetemp.
Detta är ju aldrig egentligen något som kommer att hända då husets värmeeffektbehov faller med den ökade utetempen.
Vid normal DUT mellansverige ca -18°C så ger maskinen i runda slängar 4kW avgiven effekt och tillförd effekt är ca 2kW.
Jämför gärna med en vanlig vattenkokare från Electrolux som drar 2400W
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/vattenkokare/electrolux-e7k1-6bp/1021019.9416/
Men absolut, man kan behöva ta en titt på sin elcentral och tänka så inte allt är på samma fas av sakerna med en större belastning.
Sen den större QA15 blir då 3-fas då pga lite för hög individuell belastning på 1-fas vilket för med sig en ovanligt hög avsäkring i Sverige.
Men den säljs utomlands även där som 1-fas.
En stor sak är ju också givetvis att Europa är en stor 1-fas marknad i övrigt.”
Några tankar?
Deras svar;
”Sverige är vi ju allmänt bortskämda med 3-fas men på en mindre luftvattenmaskin ser jag egentligen inga större problem.
Tillförd effekt till maskinen är ca 3kW vid full avgiven effekt dvs när den lämnar 9kW vid 7°C utetemp.
Detta är ju aldrig egentligen något som kommer att hända då husets värmeeffektbehov faller med den ökade utetempen.
Vid normal DUT mellansverige ca -18°C så ger maskinen i runda slängar 4kW avgiven effekt och tillförd effekt är ca 2kW.
Jämför gärna med en vanlig vattenkokare från Electrolux som drar 2400W
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/koksmaskiner/vattenkokare/electrolux-e7k1-6bp/1021019.9416/
Men absolut, man kan behöva ta en titt på sin elcentral och tänka så inte allt är på samma fas av sakerna med en större belastning.
Sen den större QA15 blir då 3-fas då pga lite för hög individuell belastning på 1-fas vilket för med sig en ovanligt hög avsäkring i Sverige.
Men den säljs utomlands även där som 1-fas.
En stor sak är ju också givetvis att Europa är en stor 1-fas marknad i övrigt.”
Några tankar?
Mina viktigaste krav var:
1 - Auktoriserad installatör med bra rykte
2 - Trefaspump
Sedan märken, modeller, tillbehör osv.
Förutom en bra installation kräver nog de flesta tillverkare service inom några år för att garantin ska gälla, normalt utförs den av installatören. För Mitsubishi gäller 2 år och 10 månader till 3 år och 3 månader efter fakturadatum, missas det får man inte fem års garanti. Du kan så klart låta annan återförsäljare göra servicen också.
Jag hade alltså inte valt en installatör som verkar hopplös att få tag i och inte en enfaspump. Dock är ditt hus mindre och betydligt nyare än mitt så enfas duger kanske om man har koll på elcentralen som säljaren nämnde. Blir det problem lär elektrikern kosta några tusenlappar till.
2 - Trefaspump
Förutom en bra installation kräver nog de flesta tillverkare service inom några år för att garantin ska gälla, normalt utförs den av installatören. För Mitsubishi gäller 2 år och 10 månader till 3 år och 3 månader efter fakturadatum, missas det får man inte fem års garanti. Du kan så klart låta annan återförsäljare göra servicen också.
Jag hade alltså inte valt en installatör som verkar hopplös att få tag i och inte en enfaspump. Dock är ditt hus mindre och betydligt nyare än mitt så enfas duger kanske om man har koll på elcentralen som säljaren nämnde. Blir det problem lär elektrikern kosta några tusenlappar till.
Ja, jag har inte haft några problem med elen alls, nu har jag inte direkt koll på faserna och vad som går på vad men har ju kört tork, spis, ugn och VVB samtidigt utan några problem. Men en 3fas känns mer rätt inför framtiden då även laddbox och kanske paneler ska installeras. Installatören är naturligtvis viktig och speciellt om det kommer till garanti ärenden, vill inte behöva jaga dom dag ut och dag in! Reser en del och frugan har bra mycket mer att tänka på än att värmepumpen ska fungera, den måste bara funkaP p_k skrev:Mina viktigaste krav var:
2 - Trefaspump
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 778 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 778 inlägg
Ajdå, det ska jag försöka att inte berätta för min värmepump. Än så länge fungerar den, men jag har inte berättat att det bara fungerar om den sitter i en friggebod. Jag kanske ska bygga en friggebod runtom, men det borde ju påverka luftcirkulationen negativt?!returen skrev:
Qvantum (stavar du rätt är det kanske enklare att hitta) är ett svenskt företag som funnits i över 30 år. Bolaget är dock klart mindre än sina svenska konkurrenter, men växer.returen skrev:
Om det är rätt eller fel att köpa en värmepump från dem får var och en avgöra. Att köpa kända märken brukar vara bra, men att man personligen inte känner till ett märke betyder vare sig att de är okända eller att de har dåliga grejer.
Klicka här för att svara