F Fideliox skrev:
Grejen med ecodanen är att fläkten är feldesignad, vissa menar att fler fläktblad kanske hjälpt. När is bygger på vid vintertid så dönar den något fruktansvärt. Du kan läsa mer här: [länk]

Såhär låter den på sommaren;
[länk]

Haft installatören ute men de hittade inget fel.
Så där låter inte min SWM100 som tur är😆, på vintern när den börjar dåna som värst under isbildning motsvarar det ungefär det tystade ljudet som spelades in på länken till sommardriften. Jag är supernöjd

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
F
C Carl Johansson skrev:
Så där låter inte min SWM100 som tur är😆, på vintern när den börjar dåna som värst under isbildning motsvarar det ungefär det tystade ljudet som spelades in på länken till sommardriften. Jag är supernöjd
Härligt! De borde markera på sin hemsida mer specifikt per modell hur de låter. Har funderat på att lämna en anmälan till konsumentverket men inte orkat. Tystas på marknaden kan de ju köra upp. Grannar med Nibe mm är ju helt ljudlösa på några meters håll. Tur att mina grannar är i 75 års åldern och har dålig hörsel. Bävar inför dagen vi får nya grannar.

Det ljudet går in genom rören också, hörs tydligt både inne och ute.

Redigerat:
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F
Hos släkting idag som har IVT. Helt knäpptyst.

F Fideliox skrev:
Härligt! De borde markera på sin hemsida mer specifikt per modell hur de låter. Har funderat på att lämna en anmälan till konsumentverket men inte orkat. Tystas på marknaden kan de ju köra upp. Grannar med Nibe mm är ju helt ljudlösa på några meters håll. Tur att mina grannar är i 75 års åldern och har dålig hörsel. Bävar inför dagen vi får nya grannar.

Det ljudet går in genom rören också, hörs tydligt både inne och ute.
Vad jobbigt! Förstår att det känns jobbigt att anmäla det även om det känns rimligt i förhållande till vad du fått utstå.

Var har du för värmesystem? Gamla/moderna radiatorer?

Hade helt klart dragit ett ärende vidare om jag var sjukt missnöjd.
Man lär knappast bli nöjdare med något om man bara skriver i olika forum om sitt missnöje en lång tid
utan lär väl bara göra en mer deppig över sin dåliga investering.

En del hem/villa försäkringar har någon form av juridisk hjälp och kanske dom kan driva det vidare om man inte känner
någon lust/ork/tid att göra det själv.

Kanske återköps och du tex kan få den ljudlösa IVT:n istället

F
B Bilmaskinen skrev:
Vad jobbigt! Förstår att det känns jobbigt att anmäla det även om det känns rimligt i förhållande till vad du fått utstå.

Var har du för värmesystem? Gamla/moderna radiatorer?
Hus byggt 2005 med radiatorer från samma år. Dock är det ettrörsystem så det kanske påverkar det? Men ljudet är ju där vid varmvattencyklerna också så..

Eftersom jag inte är ensamt påverkad av problemen ser jag inte mycket annat att göra än att försöka påverka deras försäljning i negativ riktning. Ringt Mitsubishi flera gånger, skickat videor osv. De anser att det är normalt och hänvisar bara till installatören. Som då varit här och ansett det vara normalt också.

Så får stå ut med den i 15 år till nu eller hur länge den nu håller och köpa något annat då. Eller hoppas på att utedelen pajjar helt inom 3 år så jag kan få en ny på garantin.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.