Hej. Vi ska byta panel på vårt hus. Idag sitter där stående och bakom det asfaltsboard utan luftspalt. Tanken är att riva ner befintlig panel, 28x70 spikläkt sen ny panel.
MEN! Vi är väldigt kluvna av valet av panelen.
Vi vill ha något bredare panel (163-195) men det hittar vi bara i dubbelfas vilket vissa menar på är dumt att montera liggande och vissa menar på att det går hur bra som helst.. Har kollat vad det skulle kosta att såga upp enkelfas i den höjden men det sprang iväg snabbt. Ett annat "problem" vi har är att en hel del panel har som så att när man sätter ihopa 2 brädor så ser man mycket av "noten" på brädan vilket vi inte gillar, vill helt enkelt ha dom ganska tätt.
Kört runder en del och ser att många nybyggda hus har liggande dubbelfas.
Känner att jag behöver lite stöd och feedback i detta
