Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Jag köpte en sån här till mormor för 3690:- i våras
https://www.elgiganten.se/product/d...H5MX/lenovo-ideapad-320-15-6-barbar-dator-gra
Betydligt trevligare än en gammal thinkpad. Lätt, bra batteritid och faktiskt riktigt rapp. Inte så mycket ram men Windows 10 på nyare Lenovo är väldigt rena från bloatware.
https://www.elgiganten.se/product/d...H5MX/lenovo-ideapad-320-15-6-barbar-dator-gra
Betydligt trevligare än en gammal thinkpad. Lätt, bra batteritid och faktiskt riktigt rapp. Inte så mycket ram men Windows 10 på nyare Lenovo är väldigt rena från bloatware.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 910 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 910 inlägg
En helt ok maskin för ungefär samma pris som min. Min är från 2012 och den där är från 2017.Johannes Carlsson skrev:
Min har snabbare CPU, dubbelt så stor disk (SSD) och 16 GB RAM.
Min har sämre batteritid och väger mer (om än marginellt, 2,3 kg vs 2,2 kg). Så, vad man vill ha och är beredd att betala för det är högst personligt. Jag tycker det är rätt ok prestanda i en 7 år gammal maskin om den springer ifrån en "rapp" modern.
Hällde ett glas med fruktsoppa över min Lenovo, vände den upp o ner direkt tills den torkat. Försökte sen skruva isär den, det var typ omöjligt, men jag kunde konstatera att sen inte har nått skydd under knapparna, spiller man nått rinner det direkt in i elektroniken.
Min klarade sig dock, men styrplattan funkar inte.
Kan ju vara bra att kolla upp när man köper nytt.
Min klarade sig dock, men styrplattan funkar inte.
Kan ju vara bra att kolla upp när man köper nytt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
I vardaglig användning som d e flesta gör hemma märker man inte skillnad. Typ Chrome surf och word. Sen ska man inte bara kolla på processorkärnor och hastighet samt mängden RAM. Det blir mer invecklat än så.Fairlane skrev:
En helt ok maskin för ungefär samma pris som min. Min är från 2012 och den där är från 2017.
Min har snabbare CPU, dubbelt så stor disk (SSD) och 16 GB RAM.
Min har sämre batteritid och väger mer (om än marginellt, 2,3 kg vs 2,2 kg). Så, vad man vill ha och är beredd att betala för det är högst personligt. Jag tycker det är rätt ok prestanda i en 7 år gammal maskin om den springer ifrån en "rapp" modern.![]()
Det man däremot märker stor skillnad på är skärm, touchpad och högtalare samt övrig fysisk finnish. Där tycker jag dagens budgetdatorer har fått ett rejält lyft mot för några år sedan så tycker det är värt en nyare dator.
Inom teknik finns inget som säger en nyare maskin är bättre än gamla serier eller tvärtom.Johannes Carlsson skrev:
I vardaglig användning som d e flesta gör hemma märker man inte skillnad. Typ Chrome surf och word. Sen ska man inte bara kolla på processorkärnor och hastighet samt mängden RAM. Det blir mer invecklat än så.
Det man däremot märker stor skillnad på är skärm, touchpad och högtalare samt övrig fysisk finnish. Där tycker jag dagens budgetdatorer har fått ett rejält lyft mot för några år sedan så tycker det är värt en nyare dator.
Vissa modeller råkar vara tillverkade med bästa teknik och material. Nyare modeller kan faktiskt råka vara sämre än de äldre.
Jag har med att göra med en av Lenovas senaste 6th generation X1 serie dator och upplever den rent utsagt skit jämfört med T serien. Speciellt T430 och 40 råkar vara Lenovas bästa serie genom tiderna, när det gäller prestanta och hållbarhet.
Sen om man kan köpa dem till fynd pris som Ts och Mattias gjorde då är det Super Deal.
Nya budget datorer kan aldrig vara ett böttre affär än att köpa en Think pad T430.
Det tror jag inte på. Efter ett halv år brukar de bli så sega, nästan klockan stannar.
De kanske ser snygga ut och har bra bild och ljud i början men de är ändå långt ifrån kvalitetsdatorer.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Säger inte att en Thinkpad är dålig. Men det är en förbannat ful och tråkig dator. Säger inte heller att prestandan är bättre. Men allt är inte dåligt.
Håller helt med att budgetbärbara numera blivit bättre, tyvärr blir de dyra när man lägger in nyaste i snabbawtr varianten av i3 men åtminstone kan de alltmer ha SSD med snabbare busskoppling.Johannes Carlsson skrev:
I vardaglig användning som d e flesta gör hemma märker man inte skillnad. Typ Chrome surf och word. Sen ska man inte bara kolla på processorkärnor och hastighet samt mängden RAM. Det blir mer invecklat än så.
Men jag tar ändå hellre en T430 alla dagar i veckan, tangentbordet är klart bättre , där sackar fortfarande budget efter.
Och en T430 med SSD o 8 GB minne med core i5 eller i7 är nog snabb idag för mig. Ångrar att jag inte slog till nyss på en X230 från nästan samma tidsålder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Helt okej chefsdator, inte cad/spel prestanda men annars ganska robust. Har usb-c vilket är bra!