Jag har klarat mig med en Samsung surfplatta det senaste året men nu håller den på att dö (ålder 2,5 år). Datorn har passerar bäst-före-dag och telefonen gillar mig inte (även här åldersstrecket). Dessutom förpassades min BO-TV till graven efter 24 år. Min situation är således tröstlös.

Behöver råd och avser inte fördjupa mig tekniken. Ekonomin är ganska styrande.

Jag behöver bra, tydlig skärm. Den skall till en början ersätta TVn och skall kunna, när TV inköpts, styra TVprogrammen. Jag har fiber via Bahnhof (inkopplad men aldrig använd). Den skall kunna kopplas till gammal skrivare via kabel och - i senare skede köra skrivare via WIFI. Den skall kunna anslutas till mus. Den ska ha alla moderna funktioner och hålla mer än 3 år.

Tips? Tack!

Jag hade min Macbook Air i 7 år innan jag bytte. Den funkar iofs fortfarande men jag ville ha större skärm så bytte till en likadan med 13"-skärm. Har släpat den över hela världen och den har fått oerhört många törnar som hade släckt de allra flesta datorer. Makalös dator som kanske initialt kanske kostar lite mer men som på sikt inte blir dyrare.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
jag gillar mac också och är det jag själv använt varje dag i tio år, men om det man efterfrågar är budget + ska kunna styra tv framöver, då vet jag inte om det är rätt att rekommendera. nackdelen med mac är just hur pass låst systemet är. de flesta smart-tv idag har system baserade på android, så om du inte framöver vill behöva skaffa en apple-tv att koppla in i tvn är det kanske bättre att satsa på något annat än mac. går förvisso att streama från chrome i mac till en chromecast, men känns ganska begränsat.

Snabba svar! Tack. Min riktigt gamla iPhone funkar efter 8 år men laddar långsamt så jag vet dess fördel. Men Mac's priser är för höga för mig.

det enda jag kan råda är att undvika HP, både jag och familj har endast haft dåliga erfarenheter av deras laptops.

något som kan vara värt är att kolla en modell som är känd för att hålla länge, och sen köpa en lätt begagnad. då vet man att det inte är ett måndagsexemplar, man får ner priset, samtidigt som man fortfarande kan känna sig trygg i att den har många år kvar i livet. men precis vilken laptop det skulle vara har jag tyvärr inga bra tips på!

Ok har nu kommit en bit på väg: har lånat dotters ganska nya HP, inte vidare billig. Den gillar jag inte ... så HP laptop ska jag inte köpa!

• Gilla
major_tom
  • Laddar…
ungefär vilken prisklass har du tänkt dig?

Köpte jag en enklare laptop skulle jag sikta på en med Intel I5 processor. Då landar priset på cirka 6000kr. Jag skulle också skippa skärm med glansig ("glossy") yta. Det ser snajsigt ut i butiken men är ett helvete när man har ljus in från fel håll. Dock finns det ju folk som gillar det glansiga men jag har själv aldrig fattat varför. I övrigt så kommer allt i ungefär samma prisklass ha samma prestanda. SSD disk är standard och minnet brukar vara tillräckligt.

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
om du kan tänka dig begagnat ska denna tydligen vara riktigt bra (och mkt billig)
https://shop.inrego.se/barbara/lenovo-thinkpad-t430-6

omdöme från sweclockers:
Dessa datorer kommer med många uttag. perfekt när du ska redovisa på projektor. Du har displayport och DVI. den är bestyckad med usb 3.0. i5 3320m är fortfarande en ganska bra processor för allmänt arbete. och intel HD4000 klarar av 1080p på youtube och Netflix. har inget som helst lagg där. Med SSD hårddisken är den otroligt snabb att starta. Vad jag älskar med dessa datorer är att tangetbordet är himleskt att skriva på i jämförelse med de flesta datorerna du hittar på elgiganten osv. Du har ett mycket längre "key travel" som gör det väldigt bekvämt att skriva med.
Och konstruktionen på chassit är som en tank. Den är byggd i magnesium och abs plast vilket är betydligt bättre än den skit som sitter i konsumentdatorer. Jag köpte till ett 9-cell batteri till min och har en batteritid på 9-10 timmar
https://www.sweclockers.com/forum/post/17209936

Redigerat:
verkligen prisvärd. Byt till SSD disk och kör så det ryker. Ska be farsan köpa en till sig på stubben, är så trött på det sega elände dom använder idag.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Nej, jag kan inte tänka mig begagnat. Ingen i familjen kan något om datorer. Jag är helt utlämnad till affären :( och måste kunna reklamera.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
verkligen prisvärd.
menade du Intelmaskinen?

yonna yonna skrev:
Nej, jag kan inte tänka mig begagnat. Ingen i familjen kan något om datorer. Jag är helt utlämnad till affären :( och måste kunna reklamera.
fast köper man begagnat via butik så kan det vara garanti på varorna. tex så skriver Inrego (de som säljer den jag länkade till) såhär:
Gäller garantin alla produkter?
Ja. Vi ger minst ett års produktgaranti på samtliga produkter, batterier är dock undantagna. Du kan också välja att teckna ytterligare ett eller två års garanti. Läs mer om vad som gäller om garantier i våra Köpvillkor.

Vad händer om produkten ändå går sönder?
Då reparerar vi den alternativt byter vi ut den mot en likvärdig utan kostnad.

Vad ingår i er support?
Vi ger full support och garanti på hårdvaran. Om till exempel någon komponent i hårdvaran går sönder under garantiperioden har du rätt att få denna del reparerad/utbytt. Alternativt byts hela datorn/produkten ut mot en likadan eller motsvarande. Vi har dock ingen mjukvarusupport.
https://shop.inrego.se/vanliga-fragor

sen tänker jag såklart inte försöka övertyga dig om att göra något du absolut inte vill göra, men går att få mycket mer prisvärda och hållbara maskiner genom att köpa begagnat är när man köper nytt. alla "måndagsexemplar" blir ju bortsorterade per automatik tex.

Redigerat:
yonna yonna skrev:
menade du Intelmaskinen?
T430 maskinen som det länkades till. Ny kostar 3-4 ggr mer för samma prestanda.

@major_tom tack för tipset, två beställda. En går till landstället i standardutförande, en kommer få lite mer minne och en ssd som redan finns i befintlig dator och användas som stationär dator hos föräldrarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.