3 158 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Val av kompressor
Ska inhandla en kompressor. Är inne på denna, men osäker om jag kommer att ångra valet av 24L tank:
Kompressor | STANLEY D 251/10/24S FATMAX (jula.se)
Helst vill jag ha 50 liters tank, och för att spara golvutrymme så är det en fördel om det är en vertikal modell. Hur är denna från Biltema i jämförelse med den på Jula?:
Kompressor STL50, 1500 W - Biltema.se
Biltemas: Avger 100 L/min vid 6 bar.
Julas: Avger 180 L/min "Avgiven luftmängd". Osäker på om detta är vid 6 bar? Om det är så, så är det ju en jätteskillnad i prestanda mellan Jula och Biltemas.
Jag kommer främst att använda den för rengöring (blåsa ut luft), men vill samtidigt vara framtidssäker för att inte vara begränsad när dagen kommer och jag vill köra någon större maskin, därav 50L.
Biltemas är 8 bar, Julas 10 bar - men bägge borde väl vara OK för det mesta (dvs spelar ingen roll om det är 8 eller 10 bar). Eller?
Ett exempel på framtida användningsscenario är att köra en s.k. "Aero Spade". I manualen för spaden står det:
"Maximalt lufttryck 6,3 bar. Min. luftförbrukning 160 l/min. Max. luftförbrukning (vid 6,3 bar) 280 l/min"
Dvs bägge alternativ lär vara för små för spaden, men med 50L tanken kanske man ändå kan använda den något, medan med 24L tanken så lär det inte fungera så bra.
Åsikter?
Kompressor | STANLEY D 251/10/24S FATMAX (jula.se)
Helst vill jag ha 50 liters tank, och för att spara golvutrymme så är det en fördel om det är en vertikal modell. Hur är denna från Biltema i jämförelse med den på Jula?:
Kompressor STL50, 1500 W - Biltema.se
Biltemas: Avger 100 L/min vid 6 bar.
Julas: Avger 180 L/min "Avgiven luftmängd". Osäker på om detta är vid 6 bar? Om det är så, så är det ju en jätteskillnad i prestanda mellan Jula och Biltemas.
Jag kommer främst att använda den för rengöring (blåsa ut luft), men vill samtidigt vara framtidssäker för att inte vara begränsad när dagen kommer och jag vill köra någon större maskin, därav 50L.
Biltemas är 8 bar, Julas 10 bar - men bägge borde väl vara OK för det mesta (dvs spelar ingen roll om det är 8 eller 10 bar). Eller?
Ett exempel på framtida användningsscenario är att köra en s.k. "Aero Spade". I manualen för spaden står det:
"Maximalt lufttryck 6,3 bar. Min. luftförbrukning 160 l/min. Max. luftförbrukning (vid 6,3 bar) 280 l/min"
Dvs bägge alternativ lär vara för små för spaden, men med 50L tanken kanske man ändå kan använda den något, medan med 24L tanken så lär det inte fungera så bra.
Åsikter?
Jag har ingen Aero Spade men det känns som den behöver luft......
Min kompressor med 50 liters tank och fri avgiven luftmängd på 412 l/min startar typ 3-4 gånger när man byter hjulen på bilen med mutterdragare. Och den lär inte vara lika lufthungrig som luftspaden.
Min kompressor med 50 liters tank och fri avgiven luftmängd på 412 l/min startar typ 3-4 gånger när man byter hjulen på bilen med mutterdragare. Och den lär inte vara lika lufthungrig som luftspaden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 671 inlägg
Jag köpte den stående på 90l som Bauhaus säljer, det är en Nu-air som Bauhaus satt sitt eget märke på.
Men den kostar ju också mer än dubbelt så mycket
Men den kostar ju också mer än dubbelt så mycket
Klicka här för att svara