Tror det kan vara att de har bra avtal med DHL eller UPS på paket upp till 30kg och deras system inte fixar att det skall gå som flera paket och därför lägger över det på spedition via GLS. Skulle inte förvåna om de sedan kommer med Schenker på pall fast det hade gått dela upp på 3-4 paket till lägre kostnad och enklare hantering för alla.

Robert-san01 skrev:
Tror det kan vara att de har bra avtal med DHL eller UPS på paket upp till 30kg och deras system inte fixar att det skall gå som flera paket och därför lägger över det på spedition via GLS. Skulle inte förvåna om de sedan kommer med Schenker på pall fast det hade gått dela upp på 3-4 paket till lägre kostnad och enklare hantering för alla.
Jag har för mig alla beställningar jag gjort från Rubart (stora som små) har hanterats av GLS i Tyskland och sedan Schenker från Helsingborg i Sverige.

Då är det nog paket eller pall som är skillnaden...

Vad går en Kapex på från Tyskland hem till dörren?

Vad jag har hittat:

Schmid: 1220.78Eur
Rubart: 1196,83Eur

Med stativ så är Schmid billigare.

I Sverige ca 13500kr. Så det är väl ca 25% billigare att importera och alla garantier gäller. Från Tyskland är det också rätt kontakt med direkt.

Robert-san01 skrev:
Vad jag har hittat:

Schmid: 1220.78Eur
Rubart: 1196,83Eur

Med stativ så är Schmid billigare.

I Sverige ca 13500kr. Så det är väl ca 25% billigare att importera och alla garantier gäller. Från Tyskland är det också rätt kontakt med direkt.
Man behöver bara fylla i pappren för att garantin ska gälla i Sverige?

Har du redan Festool konto så behöver du inte ens göra det, det gör butiken åt dig. :)

Robert-san01 skrev:
Har du redan Festool konto så behöver du inte ens göra det, det gör butiken åt dig. :)
Då är det dags att skaffa konto då :)
Har du köpt Festool av dessa förut?

Inte från någon av dessa, bara från Gerschwiz.

Blev det en Kapex? Hoppas att du fyller på tråden med en smaskig recension med många bilder! Trevlig läsning för oss som inte kan bestämma oss... ;)

Det blev en Kapex med MFT bord och stöd. La även in en fintandad klinga då den kosta bara drygt hälften i Tyskland mot här hemma.

Det som gjorde att jag valde Kapex trots att den är så mycket dyrare än Boschen är främst vikten och att bordet är moduler som är mycket lättare att ställa undan än en bock eller vagn som Boschen har. Har inte heller kapning av reglar som främsta behov utan det kommer även att bli lister och annat mer mot finsnickeri som skall sågas. Så då tyckte jag det var bättre att kompromissa med grovkapningen än tvärt om. Svågern som i princip bara reser stommar till hus kommer att köpa en Bosch då han har det rakt motsatta behovet.

Har tyvärr inte fått den än så jag kan inte säga om den är så bra som det verkar. Återkommer naturligtvis med lite intryck när jag fått den! :)

Robert-san01 skrev:
Det blev en Kapex med MFT bord och stöd. La även in en fintandad klinga då den kosta bara drygt hälften i Tyskland mot här hemma.

Det som gjorde att jag valde Kapex trots att den är så mycket dyrare än Boschen är främst vikten och att bordet är moduler som är mycket lättare att ställa undan än en bock eller vagn som Boschen har. Har inte heller kapning av reglar som främsta behov utan det kommer även att bli lister och annat mer mot finsnickeri som skall sågas. Så då tyckte jag det var bättre att kompromissa med grovkapningen än tvärt om. Svågern som i princip bara reser stommar till hus kommer att köpa en Bosch då han har det rakt motsatta behovet.

Har tyvärr inte fått den än så jag kan inte säga om den är så bra som det verkar. Återkommer naturligtvis med lite intryck när jag fått den! :)
Vart och vad fick du ge för den? :)
Ska nämligen köpa en Kapex. Dock ej bestämt vilket bord.

Beställde från http://www.schreinerwerkzeuge-schmid.de de blev billigast på det stora settet då de har fri frakt. Rubart är billigare på enbart sågen.

Betalade 1.646,48Eur +moms för EB set, dvs med MFT bord och stöd på båda sidor. Det är inte lika mobilt som UG set men vad jag förstått så är det mycket stabilare och bordet går att använda med tvingarna mm som ett vanligt arbetsbord.

Robert-san01 skrev:
Beställde från [länk] de blev billigast på det stora settet då de har fri frakt. Rubart är billigare på enbart sågen.

Betalade 1.646,48Eur +moms för EB set, dvs med MFT bord och stöd på båda sidor. Det är inte lika mobilt som UG set men vad jag förstått så är det mycket stabilare och bordet går att använda med tvingarna mm som ett vanligt arbetsbord.
Kanske ska slå till nu då :)
Hjälpte dom dig med registreringen för garantin?

FreddaP skrev:
Kanske ska slå till nu då :)
Hjälpte dom dig med registreringen för garantin?
När jag köpte därifrån så reggade dom åt mig. Damp ner 4 festoolbrandade kuvert samma dag, kändes ganska trevligt... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.