9 049 läst ·
51 svar
9k läst
51 svar
Val av kap & gersåg i det övre segmentet?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 284 inlägg
Mycket intressant läsning skulle jag säga. Det var precis de kommentarer jag var ute efter att få. Många hade dessutom reflekterat över exakt samma saker som jag läst mig till.MathiasS skrev:
Blir nog en Kapex...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 284 inlägg
Vanligaste kommentaren var att Boschen var mer för "grova" arbeten då den inte har samma precision och att Kapexen är att föredra vid finsnickeri och listning. Känslan är tydligen som väntat också klart "billigare" i Boschen.
Någon påpekade att troligen sitter endel av precisionen i att det är 10 resp 12" och större klinga flexar mer. Kan nog ligga något i det så stor klinga är inte alltid bäst.
Någon påpekade att troligen sitter endel av precisionen i att det är 10 resp 12" och större klinga flexar mer. Kan nog ligga något i det så stor klinga är inte alltid bäst.
Då får du nog prova fler maskiner....scm, acm, paoloni, griggio, casadei, pegic, sac med flera är riktigt bra grejor - och italienska. Jag har en kapex och en pegic och den senare är på en annan nivå. Men de är såklart inte riktigt i samma segment, pegicen väger säkert dubbelt så mycket som kapexen.Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 284 inlägg
Låter som det är som med Italienska bilar. Antingen är det Fiat eller så är det Ferrari. 
Var förbi XL-bygg igår och klämde lite på deras GCM 12 GDL och jag tyckte nog att Kapexen kändes betydligt bättre i reglage allmän känsla. Såg inte Boschens laser eftersom den inte var i närheten av något uttag och personalen verkade inte så intresserade av mig... 
Själva ledsystemet kändes ganska stabilt med när man började tilta sågen kändes det som att man inte riktigt tänkt till, det var ganska tungt att hålla huvudet rätt och låsa vinkeln. Tyckte inte heller att det fanns några direkt a stopp för "vanliga" vinklar där. Vinkelinställningen kändes däremot bra även om reglaget var ganska trögt.
Dammsugaranslutningen på Boschen kändes som något man kan tänkas störa sig på, kan tänka mig att den hamnar i vägen när man har anslutit den.
Detta är mina spontana tankar - har inte använt sågen. Eller kapex heller för den delen.
Själva ledsystemet kändes ganska stabilt med när man började tilta sågen kändes det som att man inte riktigt tänkt till, det var ganska tungt att hålla huvudet rätt och låsa vinkeln. Tyckte inte heller att det fanns några direkt a stopp för "vanliga" vinklar där. Vinkelinställningen kändes däremot bra även om reglaget var ganska trögt.
Dammsugaranslutningen på Boschen kändes som något man kan tänkas störa sig på, kan tänka mig att den hamnar i vägen när man har anslutit den.
Detta är mina spontana tankar - har inte använt sågen. Eller kapex heller för den delen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 284 inlägg
Kapex verkar vara det ultimata när det gäller dammsamling och Boschen fick endel kritik för effektiviteten i utsuget och kass påse på det amerikanska forumet.
Fick du något bra svar från Lefeld? De lade upp bara sågen efter att jag frågat men de ville inte vässa priset åt mig. Jämför man med tyska ebay är de dock billigast vad jag har sett...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 284 inlägg
Nej, inget svar från dem. Billigast på nätet i Tyskland är en Österrikisk firma, men de skickar inte till Sverige. 
Just nu är det Schmid som leder vad jag kan se då de har frakt och Paypal-fritt. Rubart ligger bra till men har avgifter på 1,5% för Paypal och 100Eur i frakt så de blir inte billigast på sista raden.
Just nu är det Schmid som leder vad jag kan se då de har frakt och Paypal-fritt. Rubart ligger bra till men har avgifter på 1,5% för Paypal och 100Eur i frakt så de blir inte billigast på sista raden.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 284 inlägg
Tydligen inte... Det blir 100 när jag lägger in det i webshopen och klickar mig fram till betalning.
Märkligt att de inte svarar, jag har fått svar ganska omgående men har i och för sig mailat direkt till en av dem. PMa om du vill ha hans e-postadress.
När jag säger billigast på ebay.de så menar jag av de som skickar till Sverige...annars kan man ju komma ner lite till.
Lefeld är ju bra eftersom man kan handla direkt med kort hos dem och att de har en enhetsfrakt på 22€.
När jag säger billigast på ebay.de så menar jag av de som skickar till Sverige...annars kan man ju komma ner lite till.
Lefeld är ju bra eftersom man kan handla direkt med kort hos dem och att de har en enhetsfrakt på 22€.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 284 inlägg
Tack, men det blir Schmidt som det ser ut. De drar VAT direkt för företagare och med Paypal och fraktfritt kan det inte bli enklare eller billigare.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 284 inlägg