Är det Kapex 120 som gäller fortfarande eller finns det en ny kung på tronen?

Vi talar inte vilken som är mest prisvärd nu, utan vilken är mest kompromisslös och bäst helt enkelt.

Tittar själv lite åt detta håll då jag är ganska trött på min gamla kap&ger. Bosch GCM 12 GDL har ju fått ganska bra kritik också, i Sverige kostar de två modellerna ungefär lika mycket men från Tyskland är Boschen klart billigast.

Utan att ha sågat med någon av modellerna så tycker jag nog att Kapexen känns mest användarvänlig och rejäl. Blev dock lite besviken på lasrarna som jag tyckte syntes ganska dåligt.

Det som talar klart emot Boschen (för mig) är väl vikten men om du skall ha sågen stationär och vill ha mycket sågkapacitet kanske den är ett ganska bra val ändå.

Utan tvekan Bosch GCM 12 GDL då jag själv har testat både. Nog ska bli en uppgradering från min GCM 10SD inom en snar framtid.

Viken var en av anledningarna till att jag sålde DeWalten så det lägger jag till minus för Boschen.
Vinkeln som följer med Kapex för att göra exakta geringar och arbetsbänken i modul tycker jag är plus för Kapex.

Visst är Boschen mycket billigare än Kapex, men då är jag tillbaka också till en traditionell bänk. Känns den lika exakt i mekaniken som Kapexen?

Ni som har kört båda, vad tyckte ni var bättre med Boschen? 12" klinga ger naturligtvis högre kap-kapacitet, men 10" räcker för mig.

Kapex:

+ vikten
+ modulbordet
+ guidevinkeln

Bosch:

+ pris
+ troligen billigare klingor
+ 12" klinga
- vikt
- traditionellt bord

Fyll gärna på + och - listorna!

Finns det fler kandidater?

Nog för att vi alla vet att blått är bäst, men det var kul att höra att en modern bosch faktiskt kan konkurrera med en Kapex. Det trodde jag faktiskt inte, även om mina blåa ögon gärna ville tro det....

Kapexen är helt överlägsen. Har listat med den i flera år och kan säga med handen på hjärtat att det inte finns en såg i närheten när det gäller snitt. Det kostar skjortan, men är värd sina pengar alla dagar i veckan.
Ska beställa en och ha privat snart.

FreddaP skrev:
Kapexen är helt överlägsen. Har listat med den i flera år och kan säga med handen på hjärtat att det inte finns en såg i närheten när det gäller snitt. Det kostar skjortan, men är värd sina pengar alla dagar i veckan.
Ska beställa en och ha privat snart.
Och detta säger du efter att även ha använt GCM 12 GDM mer än en gång i en affär? Är lite nyfiken då jag inte har någon direkt praktisk erfarenhet av någon av dem men fann en del detaljer på Boschen intressanta.

Jag har kollat på demo-filmerna till både Kapex och Boschen och jag kan inte se något unikt med Boschen annat än armarna med leder. 2000W och 12" klinga finns det fler maskiner som har.

35kg för såg och 35kg för stativ blir tyvärr dubbla -. :(

Även jag är intresserad av detta. Just nu får du ju gcm 12 gdl samt bordet 3800 för samma peng som du får ge för bara kapexen ,nästan kapexen är 500kr billigare...

Boschen ser intressant ut, men det är nästan så jag börjat utesluta den pga vikten. Storleken är OK om jag förstått bilder och video, men den är nästan 12kg tyngre och stativet som är i ett stycke väger ytterligare 22 eller 35. Kapex är väldigt mycket dyrare men stativet är i moduler så du kan ta med bara bordet eller så mycket stöd som du behöver. Jag får också känslan att Kapex är mer för finlir än Boschen så den tävlar mer mot sågar som DeWalts XPS 780 och Metabo KGS-315 plus.

Det var inte vilken som är mest prisvärd jag var ute efter, utan vilken som är bäst och har mest finesser (gärna användbara...).

Redigerat:
Hmmm.... Italienare och mekanik vet jag inte om jag litar på. Har haft med italienare att göra i förra jobbet och det var mycket snack och lite verkstad.

Italienarnas webbsida är för övrigt riktigt någon-borde-få-sparken-dålig. Jag tittade på den i mobilen. Första försöket fick jag ett ganska utförligt sqlfel. Vid omladdning verkade sidan fungera tills den laddat klart och insåg att jag inte hade flash. Då fick jag istället en redirect till en sida som inte fanns. Häpp.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
P
Jag har Boschen och jag skulle inte välja bort den för en kapex iaf.. men det är jag det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.