Skin-effekten är en ganska avsevärd faktor vid lite högre frekvenser, t.ex. vid 100 kHz är skin-djupet endast 210 μm för koppar. Nu har jag ingen direkt koll på switch-frekvensen i en LED-konverter (10-tals kHz? 100-tals kHz?) men de är kanske filtrerade också? Får väl plocka fram oscilloskopet och mäta kanske.... Själv har jag använt FK och nu senast RK.

Problemet som jag mött är väl att få till en bra anslutning i converter med FK, där fungerar den mjukare RK bättre och jag har även kört med RK 0,5. Anslutningssladdarna på "Hidealite" LED är ju ännu tunnare än 0,5 så dimensionen kan knappast vara något problem så visst fungerar även FK om man drar en serieslinga.

Alla LED-armaturstillverkare, Drivdontillverkare osv rekommenderar att man ska använda 0,75mm² RK för LED installationer.

Av vilken anledning skulle man då använda något annat?

Rrrrr skrev:
Alla LED-armaturstillverkare, Drivdontillverkare osv rekommenderar att man ska använda 0,75mm² RK för LED installationer.

Av vilken anledning skulle man då använda något annat?
Därför att man just då inte har 0.75 RK hemma och kanske andra dimensioner som 0,5 RK eller kanske grövre.;)
Ställ också gärna frågan till LED-tillverkarna som själva använder tunnare trådar än 0,5 från LED-spotten, t.ex. de senaste jag handlade av fabrikat "Hidealite".
Men jag håller med dig om att vet man inte hur tråddiameter påverkar ska man utgå från vad tillverkarna rekommenderar.

För att skin-effekten skall vara relevant så måste det gå en ofiltrerad högfrekvent AC-spänning till LEDarna. Och vill man ta hänsyn till skin-effekten så bör kabeln helst ha ett större antal individuellt isolerade ledare för att på bästa sätt motverka skin-effekten.
Om 0,5 eller 0,75 RK duger så lär inte 1,5 FK ge några problem.

Som snaggletooth säger, även vid 100kHz är skin-djupet 210µm. Vilket innebär att ledare med diametern 0,4mm är okej. Och det är väl den ungefärliga diametern på kardelerna i 1,5 FK?

Har för mig att de sa nåt om att RK 0,75 var att föredra framför FK 1,5 pga att det blir mindre störningar.

Jag är alls ingen expert på "skin-effekten" och annat hokus-pokus, och det var ett bra tag sedan jag hörde detta (på Hide-a-lite´s kurs). Men jag ska ta och fråga hide-a-lite vad de menar!

Hmm... LED matas ju ovillkorligen med DC (sannolikt pulserande DC) och skin-effekten gäller ju som sagt bara AC och borde väl då rimligtvis inte ha någon betydelse? Annat är det ju med elektronisk trafo för 12V halogen där högfrekvent AC skickas ut.

Högfrekventa strömmar i längre ledningar har också problemet att de spyr ut radiofrekvent skräp i etern, och kan därför inte CE-märkas.

Rrrrr skrev:
Har för mig att de sa nåt om att RK 0,75 var att föredra framför FK 1,5 pga att det blir mindre störningar.
Skulle vara tvinnad RK0,75 då kanske. Tvinnade kablar stör mindre.
Eller så skulle dom ju kunna skicka en filtrerad DC till sina LEDar så är alla störningsproblem ur världen...

I en annan tråd här på forat var det någon som sa att minsta kabelarea för fast installation var 1.5 mm².

Locke skrev:
I en annan tråd här på forat var det någon som sa att minsta kabelarea för fast installation var 1.5 mm².
Gäller förmodligen 230V?

jag har kartongvis med fk 1,5 så det får bli det då i flexrör:)...tack för hjälpen!!Hur fäster man in
flexrören i pottorna förresten...bara borra 16mm och trycka in eller måste man ha ngt annat?
//
M

trojlee skrev:
är det samma som dessa?
[länk]
Känns så snopet att beställa bara 10-16st med frakten:)
//
M
De är samma, ja.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tvinnad LED-kablage (RK svart och röd) har jag för mig att Hide-a-lite rekommenderade.

//Patrik

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.