Har under en tid suttit och börjat läst på angående isolering och ångspärr på vind.
Känner dock att ju mer information ja tar in ju svårare blir det att ta ett vettigt beslut.
Jag har idag en 80m2 stor vind som jag skall ta bort alla gammal isolering jag har där idag. Detta för att jag under åren totalt renoverat huset vilket lett till att den befintliga isoleringen nu mest ser ut som trasor. Nu är dock hela våningen klar och jag har inga mer planer att göra några större ingripande som skall kräva åverkan i isoleringen.
Planen är att isolera 40cm med ny brygga ovan.
Idag finns det en ganska trasig ångspärr i form av vindpapp som mer eller mindre måste bytas ut totalt.
Nu undrar jag om jag ens behöver en ångspärr beroende på vad jag skulle välja för isolering?
Att lägga ny ångspärr skulle bli ganska tidskrävande då jag har massor med ventilationsrör, eldragning m.m som kommer göra livet surt för mig.
Känner dock att ju mer information ja tar in ju svårare blir det att ta ett vettigt beslut.
Jag har idag en 80m2 stor vind som jag skall ta bort alla gammal isolering jag har där idag. Detta för att jag under åren totalt renoverat huset vilket lett till att den befintliga isoleringen nu mest ser ut som trasor. Nu är dock hela våningen klar och jag har inga mer planer att göra några större ingripande som skall kräva åverkan i isoleringen.
Planen är att isolera 40cm med ny brygga ovan.
Idag finns det en ganska trasig ångspärr i form av vindpapp som mer eller mindre måste bytas ut totalt.
Nu undrar jag om jag ens behöver en ångspärr beroende på vad jag skulle välja för isolering?
Att lägga ny ångspärr skulle bli ganska tidskrävande då jag har massor med ventilationsrör, eldragning m.m som kommer göra livet surt för mig.
Jag har mekanisk till & frånluft där ett visst undertryck eftersöks. Självklart ändras detta med tiden filtrerna sätter igen och ett konstant undertryck går därför inte att garantera jämt.
Glömde även skriva att jag redan monterat skivor för att ventilation vid takfoten.
Huset byggt 64 så något vidare tätt är det inte än men jag planerat att byta fasad om något år och då lägga på 80mm även där.
Glömde även skriva att jag redan monterat skivor för att ventilation vid takfoten.
Huset byggt 64 så något vidare tätt är det inte än men jag planerat att byta fasad om något år och då lägga på 80mm även där.
Redigerat:
Jag funderar på om man kan använda skumisolering som sprutas ut jäms ovankant regel. Den är ångtät. Och sedan isolera/sprutisolera 20 cm till med vanlig isolering. Ligger ventilation i eller ovanför vindsbjälklaget?
Precis där som är problemet..Dr Trä skrev:
Skall man lägga plasten över reglarna kommer det bli ett mindre *varmställe* att få till.
Att plasta mellan reglarna skulle funka men jag vet inte riktigt om det är ok att göra så?
Förstår inte inte riktigt vad du menar. Men jag menar att lägg plasten mellan reglarna och sedan gå upp på regeln och över till nästa fack. Detta ska tydligen vara ok enligt en konstruktör jag har pratat med. Lägga mellan kan nog också funka men det blir inte lika lufttätt.
Tröttande på alla varianter man ev kan göra och började om från början med beprövad metod i sikte.
Nu har jag rivit ut all isolering och gjort rent. Imorgon börjar jag komplettera upp med ny papp.
När lite mer ventilation till datarum m.m är gjord blir det att hyra en lössulls makapär och spruta 40cm.
Nu har jag rivit ut all isolering och gjort rent. Imorgon börjar jag komplettera upp med ny papp.
När lite mer ventilation till datarum m.m är gjord blir det att hyra en lössulls makapär och spruta 40cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröttande på alla varianter man ev kan göra och började om från början med beprövad metod i sikte.
Nu har jag rivit ut all isolering och gångbrygga och gjort rent. Imorgon börjar jag komplettera upp med ny papp.
När lite mer ventilation till datarum m.m är gjord blir det att hyra en lössulls makapär och spruta 40cm.
Visa bilaga 116285
Nu har jag rivit ut all isolering och gångbrygga och gjort rent. Imorgon börjar jag komplettera upp med ny papp.
När lite mer ventilation till datarum m.m är gjord blir det att hyra en lössulls makapär och spruta 40cm.
Visa bilaga 116285
Klicka här för att svara