Förutsättningar: Har 22 golvspån som är skruvlimmat på golvreglar och ska lägga golvvärmeslangar ovan detta på ca. 80m2. Har köpt 22x95 finsågade brädor, 13 golvgips samt 15 parkett till detta. Ska nu köpa golvvärmeplåtar och slang. Huset är relativt välisolerat.

Tänkte mig LK:s 16mm slang och deras 190mm breda golvvärmeplåtar. Blir dock fundersam på ifall jag klantat mig när jag köpte 22x95 brädorna för jag får inte till det så att jag kan lägga s200. Är kanske inte så viktigt? Vad förespråkar ni? Att lägga glespanelen med 20mm springor och få s230 på plåten eller lägga varannan gles dikt an och få s210. Dock är säkert det sistnämnda svårare i praktiken då brädorna säkert inte är helt raka. Kan ju även gå upp till 20mm slang eller köpa ny glespanel om det vore bättre så ge mig gärna feedback! Det finns kanske även nån annan bättre lösning som jag inte tänkt på? :)
Glespanel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Skulle kunna gå upp till 20mm rör och s300 med 280mm breda plåtar enligt nedanstående skiss. Finns det risk att det blir trångt att få ner slangen mellan min panel som är ca 21-22mm tjock? Plåten är 0,5mm tjock så teoretiskt borde det funka. Skulle det här kunna vara den bästa lösningen för mig?

Glespanel1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Dålig fart här :(

Kan svara mig själv på det sistnämnda. LK:s 280 plåtar går inte att använda i 21mm glespanel. Plåten bygger ca 21,5mm från underkant fläns till underkant plåt i spåret där slangen ligger.

Uponors plåt för 20rör verkar dock fungera i 21 gles. Står på hemsidan att man kan välja antingen 21 eller 28 glespanel. Dock kostar varje plåt 20kr mer styck jämfört med LK så det är lite synd (54kr istället för 34kr).

Kolla med dessa ang plåtar
http://www.jsonprodukter.se/

Har inte handlat själv av dem men haft kontakt med dem och fått provbitar, bra bemötande. Mitt köp gick i stöpet då vi övergav golvvärmen.

Jag tycker andra alternativet med cc 210 borde vara OK. Dock skulle jag inte lägga helt dikt an utan lämna kanske 3mm glipa för att undvika ev knäppningar när träet utvidgar sig.

Dock så lägger du lite glesare än max vilket betyder att du får ut lite mindre värme i rummen. Om det är tillräckligt beror på hur isolerade väggar och fönster är. Förmodligen inget problem. Vill du ha det helt perfekt får du nog köpa spånskiva istället och såga till remsor som exakt rätt storlek.

Behöver du verkligen golvgipsen? Det beror förstås på parketten men det brukar vara OK ned 15 Mm direkt på gles panel.

Robert 75 skrev:
Kolla med dessa ang plåtar
[länk]

Har inte handlat själv av dem men haft kontakt med dem och fått provbitar, bra bemötande. Mitt köp gick i stöpet då vi övergav golvvärmen.
Intressant! Ska höra med dem vad de har för priser.

pelle242 skrev:
Jag tycker andra alternativet med cc 210 borde vara OK. Dock skulle jag inte lägga helt dikt an utan lämna kanske 3mm glipa för att undvika ev knäppningar när träet utvidgar sig.

Dock så lägger du lite glesare än max vilket betyder att du får ut lite mindre värme i rummen. Om det är tillräckligt beror på hur isolerade väggar och fönster är. Förmodligen inget problem. Vill du ha det helt perfekt får du nog köpa spånskiva istället och såga till remsor som exakt rätt storlek.

Behöver du verkligen golvgipsen? Det beror förstås på parketten men det brukar vara OK ned 15 Mm direkt på gles panel.
Tack för din input! Bra påpekande angående att lämna lite rörelsefog. Kom på ett annat alternativ också. Att klyva en 21x95 på längden och lägga varannan 21x95 med helbredd och varannan klyvd 21x95. Med 30mm springor får jag då ca. s200. Lite arbete att klyva men jag har en bra bordsåg så det borde inte ta så lång tid.

Angående gips. Läste på här på forumet innan och vissa var inte helt nöjda som lagt parkett direkt på glesen. Bland annat så kunde plåtarna gnissla. Har därför valt att köra med golvgips ovanpå. Lär ju också vara stegljudisolerande samtidigt så det är bra då jag på sikt kommer att ha en inredd källare under.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.