Min fru och jag köpte hus i våras och en av anmärkningarna i besiktningen var bristfällig ventilation. Huset byggdes 1968 med oljepanna och självdrag men sedan 12-13 år är pannan borta och ersatt med fjärrvärme. Det gör naturligtvis att självdraget försämrats markant då det saknas såväl väggventiler som fönsterventiler. Då min fru har en del luftrörsbesvär (astma, allergi etc) så har vi tänkt att åtgärda detta i samband med en badrumsrenovering (då vi ändå hade varit tvungna att förbättra ventilationen i badrum och tvättstuga).

Jag har pratat med två ventilationsföretag som båda rekommenderar FTX, dels för att de är energieffektiva och dels för att de filtrerar luften innan den kommer in i huset. Den ena firman jobbar enbart med Fläktgroup (Fläkt Woods) och rekommenderar ett Minimaster-aggregat på vinden, den andra firman jobbar nästan uteslutande med Flexit och rekommenderar ett vindsmonterat Nordic CL2, ev CL3 för lite överkapacitet. Prismässigt är det liten skillnad, aggregaten kostar ungefär lika mycket och verkar väldigt lika i övrigt. Minimaster har lite högre flöde och elektrisk effekt, CL2 har lite mindre fysiska mått och verkar lite tystare. Båda företagen lovar naturligtvis att deras aggregat är de bästa på marknaden osv osv.

Vi bodde tidigare i ett radhus med ett köksmonterat Fläktwoods-aggregat och det fungerade bra. Är det någon som har erfarenhet av Flexit? Bu eller bä? Finns det någon anledning att välja det ena eller det andra märket?

Jag kör med en Flexit Nordic CL4 och är väldig nöjd iaf.
Installerade den förra hösten.
Huvud anledningen till att det blev just den var att kunna få upp den på vinden genom luckan i taket.
De flesta andra märken och modeller skulle inte fysiskt kunna gå få upp utan att kapa och göra om luckan. (vilket jag inte hade lust med)

Sen så är aggregatet uppkopplat med wifi till mitt lokala wifi som sitter via en brandvägg som gör att jag kan styra exakt vad som får komma åt ftx:en utifrån (dvs inget öht)
En del andra märken och modeller som skulle kunna komma upp genom luckan hade inte lokal wifi styrning av aggregatet.

Ytterligre en sak som var ett krav från min sida var att det skulle finnas ett "eldstads" lägre iom att jag har en öppenspis som myseldas i höst -> vår

Har ingen erfarenhet av Fläktwood

M MrDizzy skrev:
Jag kör med en Flexit Nordic CL4 och är väldig nöjd iaf.
Installerade den förra hösten.
Huvud anledningen till att det blev just den var att kunna få upp den på vinden genom luckan i taket.
De flesta andra märken och modeller skulle inte fysiskt kunna gå få upp utan att kapa och göra om luckan. (vilket jag inte hade lust med)

Sen så är aggregatet uppkopplat med wifi till mitt lokala wifi som sitter via en brandvägg som gör att jag kan styra exakt vad som får komma åt ftx:en utifrån (dvs inget öht)
En del andra märken och modeller som skulle kunna komma upp genom luckan hade inte lokal wifi styrning av aggregatet.

Ytterligre en sak som var ett krav från min sida var att det skulle finnas ett "eldstads" lägre iom att jag har en öppenspis som myseldas i höst -> vår

Har ingen erfarenhet av Fläktwood
Fysiska mått är helt klart en poäng, det är nog bäst att jag mäter luckan i gaveln så att vi inte råkar ut för några obehagliga överraskningar. Ingår wifi eller är det något du har köpt till?

Det går att köpa till ett ethernet-kort till Minimaster men det kostar 2500 kr så jag vet inte om jag tycker det är värt det.

zarkov zarkov skrev:
Fysiska mått är helt klart en poäng, det är nog bäst att jag mäter luckan i gaveln så att vi inte råkar ut för några obehagliga överraskningar. Ingår wifi eller är det något du har köpt till?

Det går att köpa till ett ethernet-kort till Minimaster men det kostar 2500 kr så jag vet inte om jag tycker det är värt det.
Det är TP från aggregatet, så jag fick köpa till en TP-link WA801N/ND för att koppla in TPn i den och göra Tplinken som till en klient på Wifi:t (vill inte ha den som en trådlös AP då det halverar brandbredden på all wifi )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.