18 984 läst ·
88 svar
19k läst
88 svar
Val av eya eluttag i huset, jord eller inte?
Det är inget fel på namnet, det är folk som inte förstår.I ikeo skrev:
JFB reagerar på en "felström". All ström går till jord, antingen genom skyddsledaren eller direkt genom golvet du står på. Felströmmen kan även gå genom din vattenkran eftersom denna har kontakt med jord.
Strömmen vandrar pga en potentialskillnad mellan punkt A och punkt B.
Nollan som har potentialen noll är i förbindelse med jord som har samma potential.
Alltså strävar strömmen ALLTID efter att gå till jord för att den punkten har potentialen noll, därför namnet jordfelsbrytare.
Jämför detta med att du spiller vatten från ett berg. Vattnet vandrar hela vägen ner till marken för den har potential noll i förhållandet till toppen på berget.
Därför heter det inte kretsfelsbrytare eller något annat. Ett kretsfel kan vara en mängd olika fel men ett jordfel är en felström som hittat en väg till jord.
Nu blev det långt men förhoppningsvis blev någon lite klockare på varför skyddet heter jordfelsbrytare nu.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Kanske, om det är ett stumt isolationsfel mot skyddsjord. Jag tror det är mer vanligt med mindre läckage som en JFB då tar långt före.useless skrev:
Dessutom kan det finnas en betydande skillnad i frånkopplingstiden, speciellt när det inte riktigt är ett stumt fel.
Så jag anser att JFBn gör ett betydligt bättre jobb än säkringen vid jordfel.
Jag förstår inte vad du är ute efter? Varför är den frågan intressant?useless skrev:
Just det, en JFB är bra men många tänker nog inte på att den är ett tilläggsskydd som skyddar mot jordfel i skyddsjordade apparater bättre än säkringen.useless skrev:
Jag skulle vilja sammanfatta JFBn's roll i denna fråga:
- En JFB är alltid bra, alltid.
- Detta även i rum med ojordade uttag. Att det finns en skillnad i hur "bra" den fungerar med ojordade respektive jordade uttag är egentligen sekundärt.
- En JFB har ingen betydelse för frågan i denna tråd: ifall man ska välja jordade uttag eller om man kan behålla ojordade uttag.
Det heter inte JFB på många andra språk. Där kan det heta Differentialbrytare eller liknande, vilket kanske är bättre.GK100 skrev:
Men det finns ju också ett engelskt (amerikanskt?) namn som är GFCI, ground failure circuit interruptor (”jordfels-krets-brytare” fritt översatt).
Jag hade en gång en amerikan som inneboende och han använde alltid det namnet.
Jag hade en gång en amerikan som inneboende och han använde alltid det namnet.
Hur man än väljer att benämna en JFB så blir det fel eftersom att många lekmän inte förstår hur den fungerar
En förkortning på engelska är RCD (Recidual Current Device) vilket på svenska kan översättas "restströms apparat"
Vem blir så mycket klokare av det.
Man skulle kunna tänka sig att kalla den för läckströms brytare, men det säger inte så mycket för de som inte vet vad läckström innebär.
JFB bryter när det sker en strömavledning mot jord, i vanliga fall naär det handlar om små strömmar (alla inkopplade apparater har små ofarliga läckströmmar
Men vid en total skillnad på 30 mA så bryter JFB eftersom att om denna läckström skulle passera en människokropp skulle denna medföra fara för livet
Dvs ett jordfel
En förkortning på engelska är RCD (Recidual Current Device) vilket på svenska kan översättas "restströms apparat"
Vem blir så mycket klokare av det.
Man skulle kunna tänka sig att kalla den för läckströms brytare, men det säger inte så mycket för de som inte vet vad läckström innebär.
JFB bryter när det sker en strömavledning mot jord, i vanliga fall naär det handlar om små strömmar (alla inkopplade apparater har små ofarliga läckströmmar
Men vid en total skillnad på 30 mA så bryter JFB eftersom att om denna läckström skulle passera en människokropp skulle denna medföra fara för livet
Dvs ett jordfel
Sixten1970 skrev:
Jordfelsbrytare har inget med om uttagen är jordade eller inte att göra. En jordfelsbrytare mäter obalans i strömmarna i faser och nolla och det skiljer för mycket, oftast 30mA, så innebär det att ström försvinner någonstans i kretsen, det har uppstått ett strömläckage någonstans och då löser jordfelsbrytare. De funkar alltså lika bra på ojordade som jordade uttag.
Det finns två orsaker att vi använder jordade uttag.E El-Löken66 skrev:Det är ju dock bara så att om skyddsjord finnes så uppstår jordfelet i samma sekubd som felet inträffar, om inte har man en spänningsförande åtkomlig del och då löser jordfelsbrytare inte före ström genomgång sker genom kroppen.
Teoretiskt ska det inte kunna hända då det inte ska finnas nollpotential i en isolerad miljö men jag skulle utan problem hitta en mängd exempel där teorin inte stämmer med verkligheten.
Slutsats: jordat är att föredra till prylar som önskar skyddsjord.
1. Person- och egendomsskydd
2. EMC
Jordfelsbrytare ger en förstärkning av skyddet av punkten 1.
Vid användning av jordfelsbrytare kan utlösningsströmmen begränsas till 30 mA eller 10 mA vid personskydd och till 300 mA vid egendomsskydd (brand). Även andra utlösningsvärden kan förekomma.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ger-din-bostad/jordfelsbrytaren-din-sakerhet/
En säkring skyddar (vid jordade uttag) inte en person vid strömgenomgång (att ström passerar genom kroppen om en person t.ex. berör en spänningsförande ledare) men den undviker t.ex. att elapparater kan ha spänningssatta höljen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar ett trefassystem där både överföringen av det ”nyttiga arbetet” (aktiv effekt P) redovisas, detta sker innanför den prickade ringen i figuren
Samtidigt visar figuren det oönskade ”läckaget” (läckströmmar) som finns i elsystemet dessa strömmar går utanför den prickade ringen.
A- Luftburen (kapacitiv) läckström
B- Övrig läckström (t.ex. i betongplatta, marken, vattenledning, datanät, etc.)
C- Ström i skyddsledare PE (jordledare)
Den prickade ringen motsvarar samtidigt placeringen av mätkärnan för jordfelsbrytare och jordfelsövervakning.
Skyddsledaren (PE) är längst till vänster (tillsammans med nolledaren N) ansluten till ett jordtag (”jordad”, ansluten till marken). Det sker med avsikt och visas med en jordningssymbol, och är ett krav när vi bygger elnät.
Jordningssymbolen till höger (vid B) visar att det kan finnas fler ”jordanslutningar” utan att vi har haft detta som avsikt, Exempel på detta är betongplatta, fjärrvärmenät, avloppsledningar, vattenledningar etc.
Jordfelsbrytaren (och jordfelsövervakning) kontrollerar genom mätning (prickade ringen i figuren) att ”läckaget” A, B eller C mot jord inte går över en viss gräns, då får man larm (jordfelsövervakning) eller så bryts strömmen (jordfelsbrytare).
”Läckaget” A, B eller C mot jord mäts genom att addera momentanvärdet av alla strömmar inom ringen med amplitud och riktning, och storleken på den ”restström” eller differensen som då mäts avgör om något är fel.
I samtliga fall (A, B eller C) så krävs det att felströmmen sluts tillbaka till jordningspunkten och sedan transformatorns nollpunkt längst till höger i figuren för att det skall uppstå en ”restström” eller differens i mätkärnan.
Vi skulle kunna kalla jordfelsbrytaren för t.ex ”differensbrytare” eller ”restströmsbrytare” i stället, om det ansågs tydligare. Men jag tycker att jordfelsbrytaren är tydligast för de flesta.
Den andra orsaken att det är viktigt att ansluta apparater med jordad stickpropp till jordat uttag beror på EMC.
Konrad Långdahl har i sitt examensarbete; ”Jordad stickpropp i ojordat kontaktuttag” försökt beskriva detta;
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1022833/FULLTEXT01.pdf
Bakgrunden till detta är att de EMC filter som placeras i elapparater med switchade nätdelar använder skyddsledaren (C i figuren) för att ”dumpa” störningar (switchrester, strömmar under 150 kHz) tillbaka till jordpunkten (till vänster i figuren) och till transformatorn nollpunkt.
Genom att sluta störströmmarna skyddsledaren (C i figuren) så undviker man att dessa går i B i figuren som kan vara t.ex. signalkablar och datanät (multimediaanläggningar). Störningar som kan innebära att hemmabiosystemet störs.
EMC filter placeras i elapparater med switchade nätdelar för att begränsa att dessa ”använder” elnätet som antenn och därmed stör radiobanden i frekvensområdet 150 kHz – 30 MHz.
Det är naturligtvis inte bra att använda skyddsledaren för att ”dumpa” störningar. Jag mötte problemet under min tid på ABB och skrev om detta till en elkraftkonferens (EPE 1997); “Increased pollution in the protective earth”
http://ltu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1011266&dswid=-6399
Tyvärr så ”dumpas” störningar fortfarande till skyddsledaren, men ansluter vi inte jordade stickkontakter i jordade uttag så riskerar störningarna att hamna i signalreferensen för multimediasystemen i stället.
Även om man inte nödvändigtvis behöver jordade uttag i torra rum så finns ju en risk att någon kopplar i en jordad skarvsladd och drar ut ur rummet.
Ett annat scenario är att man använder tex en stege eller trappstege av metall, och klämmer sladden. Om kabeln har en ansluten skyddsjord så är risken att stegen blir strömförande mycket mindre. JFB gör förvisso nytta oavsett, men innan den slår ifrån är det ruskigt obehagligt.
Välj alltid jordade uttag!
Ett annat scenario är att man använder tex en stege eller trappstege av metall, och klämmer sladden. Om kabeln har en ansluten skyddsjord så är risken att stegen blir strömförande mycket mindre. JFB gör förvisso nytta oavsett, men innan den slår ifrån är det ruskigt obehagligt.
Välj alltid jordade uttag!
Varför är datorer farliga, dom har väl 12 V el liknande. Har bara ojordat på landet utom till köket. Ditt påstående oroar mig. Just haft elektriker hemma som kollat över allt och bytte proppskåpet och hade synpunkter på en del gammal fulel men inget om att byta till jordat. Gav intryck av stor erfarenhet (pensionsåldern)S SueCia skrev:håller med hempularen här, det är få produkter som inte är dubbelisolerade. Att jag skulle lägga mina pengar på att installerade jordade uttag istället för 15st ojordade är helt enkelt för att ojordade uttag är förlegat. Stationära datorer är en vanlig produkt som bör jordas och kan skapa farliga situationer i ojordade hem.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 521 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 521 inlägg
datorer är inte farliga i sig givetvis. Det är dock en av mycket få apparater vi har i sovrum, vardagsrum osv. Som har exponerat metallchassi utan att vara dubbelisolerade. Det vill säga, borde absolut jordas.D Dr Jumping Jack skrev:Varför är datorer farliga, dom har väl 12 V el liknande. Har bara ojordat på landet utom till köket. Ditt påstående oroar mig. Just haft elektriker hemma som kollat över allt och bytte proppskåpet och hade synpunkter på en del gammal fulel men inget om att byta till jordat. Gav intryck av stor erfarenhet (pensionsåldern)
Vad datorn har för spänningar på sekundärsidan är inte intressant, det är nätagget som kan skapa de farliga situationerna.
Drar man om blir det jordat, det är nog underförstått.D Dr Jumping Jack skrev:Varför är datorer farliga, dom har väl 12 V el liknande. Har bara ojordat på landet utom till köket. Ditt påstående oroar mig. Just haft elektriker hemma som kollat över allt och bytte proppskåpet och hade synpunkter på en del gammal fulel men inget om att byta till jordat. Gav intryck av stor erfarenhet (pensionsåldern)
Hej Dr Jumping JackD Dr Jumping Jack skrev:Varför är datorer farliga, dom har väl 12 V el liknande. Har bara ojordat på landet utom till köket. Ditt påstående oroar mig. Just haft elektriker hemma som kollat över allt och bytte proppskåpet och hade synpunkter på en del gammal fulel men inget om att byta till jordat. Gav intryck av stor erfarenhet (pensionsåldern)
Även om dubbelisolering ökar säkerheten för personskada så löser det ofta inte störningsproblem.
Många som har dubbelisolerade nätdelar till sin laptop (eller ojordade uttag) märker brum och brus vid anslutning av laptoppen till multimedia eller vid användning av distansöverbryggande teknik som Skype, Zoom etc.
Häromdagen fick jag höra hur mätteknik kopplad till en laptop (Apple) inte fungerade förrän man bytte den dubbelisolerade nätdelen till en jordad.
Ansluter jag en ojordad nätdel till min laptop (Dell) och stryker med fingrarna över höljet, då känner jag som om ytan är sträv, byter nätdelen till en jordad så känns inte strävheten. Samma resultat med ”brum och brus”.
Samhället förväntar att vi skall kunna hantera mera vård och övervakning i hemmet, t.ex. dialys. Då innebär en genomförd skyddsjordning och potentialutjämning ett underlättande av installationsarbetet.
I vilket verksamhet har du din doktorsexamen?
Är det i medicin så bör du följa med i teknikutvecklingen gällande hemsjukvård.
De enda produkter jag hittar hemma som är jordade är en laddare till en bärbar dator (en av flera där de andra är ojordade) samt en stationär dator. Hårfön, dammsugare etc. är dubbelisolerade. Det går verkligen att ifrågasätta om det är lämpligt med jordade uttag. Det blir en udda fågel när nästan inga produkter behöver det. Borde inte datorerna vara dubbelisolerade istället?