9 925 läst ·
64 svar
10k läst
64 svar
Val av ETT verktyg för mindre jobb
Jag var en av de några som jac nämner, och jag är också nöjd med D26200. Den används ganska flitigt för mindre jobb som avrundningar och trimning av kantlister pga sitt smidiga format. Det enda jag inte är helt nöjd med är dammutsuget, det håller inte samma klass som en del av mina andra fräsar (tex Festool och Trend). Det är ingen showstopper, men det kunde varit bättre...
Makitan du länkar till har jag ingen praktiskt erfarenhet av så den kan jag inte uttala mig om, men den ser vettig ut på pappret. Till skillnad från Boschen går det att få 8 mm hylsa till den, men den verkar inte ingå i kitet som Axminster säljer. Kan vara bra att beställa en sådan som tillbehör om du skulle välja den maskinen...
Hitachi gör bra cirkelsågar så du kommer säker att bli nöjd med ditt fynd. Med en hemmagjord skena löser du nog de uppgifter du har för avsikt att ge dig i kast med.
Makitan du länkar till har jag ingen praktiskt erfarenhet av så den kan jag inte uttala mig om, men den ser vettig ut på pappret. Till skillnad från Boschen går det att få 8 mm hylsa till den, men den verkar inte ingå i kitet som Axminster säljer. Kan vara bra att beställa en sådan som tillbehör om du skulle välja den maskinen...
Hitachi gör bra cirkelsågar så du kommer säker att bli nöjd med ditt fynd. Med en hemmagjord skena löser du nog de uppgifter du har för avsikt att ge dig i kast med.
Tack för svaren!
Frågan är nu bara om jag ska ta makitan härifrån:
http://www.ebay.de/itm/Makita-Einha...owerkzeuge_&hash=item4aba445096#ht_1291wt_906
Eller leta vidare för bättre pris på någon av de andra.
Frågan är nu bara om jag ska ta makitan härifrån:
http://www.ebay.de/itm/Makita-Einha...owerkzeuge_&hash=item4aba445096#ht_1291wt_906
Eller leta vidare för bättre pris på någon av de andra.
Nu har min bekant bara basmodellen av Makitan, utan en massa tillbehör. Han har bara den vanliga raka foten. Men om man jämför den med Boschen så är till exempel höjdinställningen mycket bättre. Dessutom är den starkare, tror den har 700W mot Boschens och Dewaltens 600.
Min bekant har byggt kopior på några av Mattias Wandels alster (www.woodgears.ca). En annan fördel som då också talar för Makitan är att kroppen är cylindrisk över en mycket större yta än Boschen.
Jag kanske tog i lite när jag sade att den även även är mycket bättre än DeWalten men mitt hjärta klappar några extraslag varje gång jag får se en Makita. Höjdinställningen på DeWalten är det dock inget större fel på förutom att den är tum-graderad men det kan bero på att jag köpte min från England. Vad jag retar mig på är att plastskyddet som ska hindra damm från att komma in i On/Off-knappen är nog så hårt så det är lite svårt/jobbigt att slå på/av den.
Jag äger själv både DeWalt och Boschen (alldeles nyinköpt men har lånat svärfars tidigare). Jag har köpt de största kitten som fanns så jag har med i stort sett alla tillbehör, därför har jag lite svårt att uttala mig om kvalitén på Makitas plunge-base och tilt-base är lika bra som mina.
Köpte som sagt de största kitten och när det gäller Boschen så retar det mig att alla grejer UTOM EN ryms i väskan. Funderar på att skaffa en systainer och skära till en egen insats. När det kommer till DeWalten och dess väska så tycker jag att den är onödigt stor. Ingen aning hur Makitans väska ser ut.
Till Boschen följer det med kåpor som enligt uppgift ska ge ett närmast dammfritt fräsande. (I'll believe it when I see it!)
Min bekant har byggt kopior på några av Mattias Wandels alster (www.woodgears.ca). En annan fördel som då också talar för Makitan är att kroppen är cylindrisk över en mycket större yta än Boschen.
Jag kanske tog i lite när jag sade att den även även är mycket bättre än DeWalten men mitt hjärta klappar några extraslag varje gång jag får se en Makita. Höjdinställningen på DeWalten är det dock inget större fel på förutom att den är tum-graderad men det kan bero på att jag köpte min från England. Vad jag retar mig på är att plastskyddet som ska hindra damm från att komma in i On/Off-knappen är nog så hårt så det är lite svårt/jobbigt att slå på/av den.
Jag äger själv både DeWalt och Boschen (alldeles nyinköpt men har lånat svärfars tidigare). Jag har köpt de största kitten som fanns så jag har med i stort sett alla tillbehör, därför har jag lite svårt att uttala mig om kvalitén på Makitas plunge-base och tilt-base är lika bra som mina.
Köpte som sagt de största kitten och när det gäller Boschen så retar det mig att alla grejer UTOM EN ryms i väskan. Funderar på att skaffa en systainer och skära till en egen insats. När det kommer till DeWalten och dess väska så tycker jag att den är onödigt stor. Ingen aning hur Makitans väska ser ut.
Till Boschen följer det med kåpor som enligt uppgift ska ge ett närmast dammfritt fräsande. (I'll believe it when I see it!)
Tack för ett utförligt svar vojma. Trevligt att du bygger ditt uttalande på praktiska erfarenheter (tyvärr gör ju inte alla det).
Jag har som sagt DW:n, och mig veterligen fanns inte Makitan när jag köpte den. Hade jag köpt en idag hade jag nog övervägt Makitan. Gillar bla "bevel-basen" som följer med i kitet.
Håller med dig om strömbrytaren på DW:n, men efter ett tag tänker man inte på det (inte jag i varje fall). Å andra sidan sett är det positivt att man inte så lätt stänger av fräsen mitt i arbetet om man skulle råka stöta till den... man kan alltid vända o vrida på saker o ting
Jag har som sagt DW:n, och mig veterligen fanns inte Makitan när jag köpte den. Hade jag köpt en idag hade jag nog övervägt Makitan. Gillar bla "bevel-basen" som följer med i kitet.
Håller med dig om strömbrytaren på DW:n, men efter ett tag tänker man inte på det (inte jag i varje fall). Å andra sidan sett är det positivt att man inte så lätt stänger av fräsen mitt i arbetet om man skulle råka stöta till den... man kan alltid vända o vrida på saker o ting
Jag slog till på fräsen med en bas som zeus_axel länkade till i inlägget ovan. Får jag behov av flera varianter får jag väl komplettera (ja, jag vet att det kanske hade varit billigare att köpa allt på en gång, men nu var det ett spontanköp)vojma skrev:
Någon som hittat bra pris på hela kittet(makita)?
vojma: En sån är nästan given! Eller den med fler tillval, tror jag länkade till den innan.
http://www.axminster.co.uk/progrip-progrip-guide-clamp-prod31208/
Hoppas bara sänksågen är kvar tills på onsdag.
vojma: En sån är nästan given! Eller den med fler tillval, tror jag länkade till den innan.
http://www.axminster.co.uk/progrip-progrip-guide-clamp-prod31208/
Hoppas bara sänksågen är kvar tills på onsdag.
Jag vet inte om jag gjort bort mig nu...
Hyrde sänksåg igår för en grej, när jag lämnade tillbaka frågade han om jag ville köpa den för 1000:-.
Nu har jag den hemma hos mig.
Visst, gammal modell och nog varit med om en del. Men blir perfekta snitt enligt mig.
Min cirkelsåg har en kompis bjudit 800:- för, så det var inte köp i onödan.
Hyrde sänksåg igår för en grej, när jag lämnade tillbaka frågade han om jag ville köpa den för 1000:-.
Nu har jag den hemma hos mig.
Visst, gammal modell och nog varit med om en del. Men blir perfekta snitt enligt mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min cirkelsåg har en kompis bjudit 800:- för, så det var inte köp i onödan.