9 925 läst ·
64 svar
10k läst
64 svar
Val av ETT verktyg för mindre jobb
Svarar magnu som kanske blir svar till dig med pär h:
Det brukar bli kanske 10 snitt i månaden. Max 1 meter långa snitt.
Men jag kan hålla med om att det kanske är dumsnålt. Men de jobben är inget jag tjänar direkta pengar på.
Mer som en stödgrej för att slippa ta in en snickare eller rätta fel som blivit hos tillverkaren.
Men såg du mitt senaste inlägget? Är det ingen bra kombo med grejer? Tycker det är ungefär vad ni föreslagit innan...
Det brukar bli kanske 10 snitt i månaden. Max 1 meter långa snitt.
Men jag kan hålla med om att det kanske är dumsnålt. Men de jobben är inget jag tjänar direkta pengar på.
Mer som en stödgrej för att slippa ta in en snickare eller rätta fel som blivit hos tillverkaren.
Men såg du mitt senaste inlägget? Är det ingen bra kombo med grejer? Tycker det är ungefär vad ni föreslagit innan...
Ingen som har åsikter på vad välja av dessa?
zeus_axel skrev:Lyssnar jag på er blir det väldigt dyrt det här.
Tror det blir något av dessa paket, hjälp mig välja.
Sänksåg + Överhandsfräs.
[länk] (Om jag inte hittar någon bra begagnad inom snar framtid)
[länk]
Cirkelsåg + Kantfräs + Skena. Inte valt något exakt märke eller modell.
[länk] eller mindre modell med batteri [länk]
[länk] Men annan hylsa.
[länk]
Runt 2500:- är budgeten. Så kom gärna med förslag på modeller som ni tycker jag ska köpa.
När jag vet mer exakt vad jag ska ha kollar jag nog i tyskland pga låg euro.
Din budget på 2500,- räcker inte till att köpa något kvalitetsverktyg.zeus_axel skrev:
Du får lägga på någon tusenlapp för bara fräsen.
Sedan kan du sänka dina krav på slutresultatet, det är inte alla snitt som är synliga. Då kan det kanske fungera med scheppach.
Det är lätt att i första anblicken tycka att det borde finnas genvägar men sätter man sig och scannar marknaden seriöst inser man ganska snart att det kostar att snickra med bra resultat. Enda "genvägen" är att köpa begagnat eller importera men riktigt billigt blir det inte. Så ja, tyvärr får man välja mellan prestanda/kvalité och ekonomi. Jag är mer lagt åt det hållet att helt hoppa över tills jag köper precis det jag vill ha, oftast blir det bästa på marknaden, så slipper jag fundera på om det skulle ha varit smartare och investera i en dyrare och bättre längre fram.
magnu har en poäng, om snittet inte syns så funkar det med en vanlig cirkelsåg och något rakt som anhåll så länge.
Sen om du ska ha maskiner på din firma kan du ju alltid dra av momsen också. 10 snitt i månaden tycker jag låter tillräckligt för att skaffa proffsverktyg, för det betyder ju 2-3 snitt i veckan, en arbetsvecka med 5 dagar så kommer du plocka fram dina maskiner hälften av dessa dagar. Så du kan prova och räkna så här istället, bara en hypotes förstås, om du har en bra sänksåg så sparar du.. säg 10-15 min varje gång jämfört med cirkelsåg och rätskiva eller fräs. 30 min i veckan, vilket ger 5 timmar i månaden. Vad tar du per timme? Säg att din tid kostar 300 i timmen, det blir 1500 kr i månaden. D.v.s. 18000 kr på ett år. Om din maskinpark kostar 10000 har du fortfarande sparat.
magnu har en poäng, om snittet inte syns så funkar det med en vanlig cirkelsåg och något rakt som anhåll så länge.
Sen om du ska ha maskiner på din firma kan du ju alltid dra av momsen också. 10 snitt i månaden tycker jag låter tillräckligt för att skaffa proffsverktyg, för det betyder ju 2-3 snitt i veckan, en arbetsvecka med 5 dagar så kommer du plocka fram dina maskiner hälften av dessa dagar. Så du kan prova och räkna så här istället, bara en hypotes förstås, om du har en bra sänksåg så sparar du.. säg 10-15 min varje gång jämfört med cirkelsåg och rätskiva eller fräs. 30 min i veckan, vilket ger 5 timmar i månaden. Vad tar du per timme? Säg att din tid kostar 300 i timmen, det blir 1500 kr i månaden. D.v.s. 18000 kr på ett år. Om din maskinpark kostar 10000 har du fortfarande sparat.
Förklarar grundproblemet igen, jag har 2500:- som jag vill köpa verktyg för.
Jag prioriterar få och små verktyg men vill kunna göra följande:
-Kapa skiva på max en meter.
-Kapa en bräda
-Fräsa ett spår
-Borra ett hål. Vilket jag kan med min nuvarande skruvdragare eller borrmaskin.
Inget av detta med extrem precision och det är okej om det tar lite längre tid.
Egentligen är det inte så internsant om det är till mitt företag eller ej.
De 10 snitten läggs kanske under 3 omgångar per månad. Så om det tar några minuter mer
att plocka upp grejerna överlever jag.
Och så här kan man räkna med pengar per timme om man känner för det:
Jag tar 700:-/h, med bara 50-75% beläggning. Dels för att jag inte vill jobba mer,
dels för att det är svårt att få nya kunder hela tiden. Kanske fler som är egenföretagare?
Sen det här med moms och köpa på firma, visst blir det billigare. Men det har jag redan med i beräkningarna. Och mer pengar blir fortfarande mindre pengar till att leva på.
Eller pengar som ger tid för att kunna sitta här och snacka skit på B-H.
Skit samma egentligen, förstår att jag bara kommer få tips om festool här.
Så istället får jag testa mig fram och hoppas jag inte blir lurad från någon tysk sida.
Trevlig kväll alla!
Jag prioriterar få och små verktyg men vill kunna göra följande:
-Kapa skiva på max en meter.
-Kapa en bräda
-Fräsa ett spår
-Borra ett hål. Vilket jag kan med min nuvarande skruvdragare eller borrmaskin.
Inget av detta med extrem precision och det är okej om det tar lite längre tid.
Egentligen är det inte så internsant om det är till mitt företag eller ej.
De 10 snitten läggs kanske under 3 omgångar per månad. Så om det tar några minuter mer
att plocka upp grejerna överlever jag.
Och så här kan man räkna med pengar per timme om man känner för det:
Jag tar 700:-/h, med bara 50-75% beläggning. Dels för att jag inte vill jobba mer,
dels för att det är svårt att få nya kunder hela tiden. Kanske fler som är egenföretagare?
Sen det här med moms och köpa på firma, visst blir det billigare. Men det har jag redan med i beräkningarna. Och mer pengar blir fortfarande mindre pengar till att leva på.
Eller pengar som ger tid för att kunna sitta här och snacka skit på B-H.
Skit samma egentligen, förstår att jag bara kommer få tips om festool här.
Så istället får jag testa mig fram och hoppas jag inte blir lurad från någon tysk sida.
Trevlig kväll alla!
Redigerat:
Nej men i ditt läge hade jag nog tittat på en Makita sänksåg och sedan kompletterat med en fräs längre fram.
För du kan "fräsa" spår med sänksåg också, det gör jag ibland när det är bara raka spår utan profilering som ska göras helt enkelt för att det går fortare.
För du kan "fräsa" spår med sänksåg också, det gör jag ibland när det är bara raka spår utan profilering som ska göras helt enkelt för att det går fortare.
Jag vet inte riktigt vad du sysslar med egentligen men i mina ögon ser det väldigt oproffesionellt ut om någon kommer och tar god tid på sig att kapa en ynka bräda.
Men ärligt talat tycker jag ditt resonemang är lite som "jag har 10000 kr och vill ha en bil på 1000 hk, tips någon?"
Jag menar inte att hoppa på dig utan vill bara höja ett varningsfinger för de billiga maskiner, de är billiga av en anledning. Och det är inte för att de bedriver ideelt verksamhet och vill att alla ska få bra maskiner till lågt pris. En sänksåg för tusenlappen är bara att glömma. Jag vet inte vad "extrem precision" betyder för dig men av det du skrivit nu så verkar det som att du kan klara dig med en cirkelsåg också i och med att du kan lägga mer tid på det. Då kanske en Hitachi c6bu2 kan vara ett alternativ? Du kan hitta en begagnad billigt och är förmodligen bättre än lågpris sänksåg.
Men ärligt talat tycker jag ditt resonemang är lite som "jag har 10000 kr och vill ha en bil på 1000 hk, tips någon?"
Jag menar inte att hoppa på dig utan vill bara höja ett varningsfinger för de billiga maskiner, de är billiga av en anledning. Och det är inte för att de bedriver ideelt verksamhet och vill att alla ska få bra maskiner till lågt pris. En sänksåg för tusenlappen är bara att glömma. Jag vet inte vad "extrem precision" betyder för dig men av det du skrivit nu så verkar det som att du kan klara dig med en cirkelsåg också i och med att du kan lägga mer tid på det. Då kanske en Hitachi c6bu2 kan vara ett alternativ? Du kan hitta en begagnad billigt och är förmodligen bättre än lågpris sänksåg.
Jag är inte snickare. 
Sitter vid dator hela dagen och kommer ut till kund. Lyckas jag fixa något snabbare än
att ringa in en snickare så är de väldigt nöjda. Jag ritar bland annat butiksinredning och mässmonters.
Och verkligen inte "10000 kr..." förstår faktiskt inte alls hur det kan tolkas så.
Ber om ursäkt för om jag varit otydlig med något, vet att jag svävade iväg i början med lite andra tankar... :/
Men grundproblemet borde vara ganska klart? Få och små maskiner som klarar så mycket som möjligt.
Jag tycket det är bra med varning om dåliga maskiner, men har samtidigt här fått förslag på billiga.
Kanon med tips på cirkelsåg, tack! Såg en sån nyligen för 500:-. Nu vet jag att jag ska slå till om jag ser igen.
Finns det någon skena som passar? Såg att det fanns en som dock kräver adapter. Funkar bra?
Sitter vid dator hela dagen och kommer ut till kund. Lyckas jag fixa något snabbare än
att ringa in en snickare så är de väldigt nöjda. Jag ritar bland annat butiksinredning och mässmonters.
Och verkligen inte "10000 kr..." förstår faktiskt inte alls hur det kan tolkas så.
Ber om ursäkt för om jag varit otydlig med något, vet att jag svävade iväg i början med lite andra tankar... :/
Men grundproblemet borde vara ganska klart? Få och små maskiner som klarar så mycket som möjligt.
Jag tycket det är bra med varning om dåliga maskiner, men har samtidigt här fått förslag på billiga.
Kanon med tips på cirkelsåg, tack! Såg en sån nyligen för 500:-. Nu vet jag att jag ska slå till om jag ser igen.
Finns det någon skena som passar? Såg att det fanns en som dock kräver adapter. Funkar bra?
c6bu2 är en kanonmaskin. För 500 är den ett kap. Jag hade inte brytt mig om en adapter till en skena. Ofta innebär det bara mer kludd och längre tid. Ett par rätskivor i olika längd och ett par snabbtvingar. Går fort och kan ge bra precision när man blivit varm i kläderna.
Jula säljer rätskivor för billiga pengar, tex denna.
http://www.jula.se/ratskiva-fasad-160044
Om du oftast sågar målade och laminerade ytor, kan du montera en gummilist under.
http://www.jula.se/dammlist-540044
Kombinera med snabbtving av vettigare modell.
http://www.harald-nyborg.se/p1313/quick-change-150mm-snabbtving
http://www.jula.se/ratskiva-fasad-160044
Om du oftast sågar målade och laminerade ytor, kan du montera en gummilist under.
http://www.jula.se/dammlist-540044
Kombinera med snabbtving av vettigare modell.
http://www.harald-nyborg.se/p1313/quick-change-150mm-snabbtving
Kanske på gränsen till OT men det har nämnts i tråden att "såga med en fräs". Det går säkert, men om jag anlitade någon som valde att såga av en skiva med en fräs skulle jag nog börja fundera över dennes kompetens i största allmänhet.
Jag har läst dina argument och tror mig förstå vad du vill, men hur motiverat det än kan vara för dig att använda fräsen till att såga bör du nog fundera på hur omgivningen/kunden uppfattar ditt verktygsval.
Jag har läst dina argument och tror mig förstå vad du vill, men hur motiverat det än kan vara för dig att använda fräsen till att såga bör du nog fundera på hur omgivningen/kunden uppfattar ditt verktygsval.
Även jag tänkte spontant på TRIOn. Har en själv och den är lite som en GOP/Multimaster, när inget annat funkar så träder TRIOn in o löser biffen.jac skrev:Jag kom faktiskt direkt att tänka på Dremel TRIO men föreslog den inte eftersom det handlade om raka snitt. Men den kanske är ett alternativ ändå? Det borde gå att fixa en styrskena till den.
[länk]
[länk]
[länk]
Jag har varit sugen på att testa den men inte riktigt tyckt att jag ville lägga pengar på det när jag inte haft ett verkligt behov. Jag har alltså ingen aning om hur den fungerar i verkligheten men enligt reklamen så är den ju kanonbra![]()
Matte_Nörden och corre: Perfekta svar, tack!
Då kör jag på något liknande som ni föreslår, verkar vara lagom nivå.
Nimajneb: Får kanske köpa en lite senare om jag märker att det krävs mer än
cirkelsåg och kantfräs. Men var lite dyra verktyg till för att vara ett givet köp.
Alfredo: Du får nog läsa om tråden så kanske även du fattar vad det handlar om.
Jag är alltså inte en snickare/hantverkare.
Då kör jag på något liknande som ni föreslår, verkar vara lagom nivå.
Nimajneb: Får kanske köpa en lite senare om jag märker att det krävs mer än
cirkelsåg och kantfräs. Men var lite dyra verktyg till för att vara ett givet köp.
Alfredo: Du får nog läsa om tråden så kanske även du fattar vad det handlar om.
Jag är alltså inte en snickare/hantverkare.
Hej igen!
Nu har jag köpt en c6bu2, dum som jag är glömde jag att kolla om alla delar var med. Saknar fäste för dammsugaren.
Men det går väl att ordna. 600:- med en extra klinga(Begagnad den med) fick jag ge.
Sen om ni tycker jag är dum eller inte, köpt är köpt.
Behöver nu tips på handöverfräs modell mindre för runt 1500:-. Vad ska jag köpa?
Verkar finnas 3 modeller som är mindre och inte allt för kassa:
-Bosch GKF 600. http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-gkf-600-palm-router-kit-prod781470/
http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/verktyg/101335/11578/kantfraes/gkf-600/
-Makita RT0700 http://www.axminster.co.uk/makita-rt0700cx2-router-trimmer-prod875577/
http://www.makita.se/tool/14958/RT0700C.html
-Dewalt D26200 http://www.axminster.co.uk/dewalt-d26204k-plunge-and-fixed-base-2-in-1-router-1-4-prod847127/
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/D26200/
Alla tre länkar går till lite specialversioner och sen till produktsida. Hoppas jag inte missat någon.
Sen verkar det dock vara så att varje av dessa finns i ca en miljon versioner. Med olika tillbehör, men även med och utan varvstyrning osv.,
Hur ska jag veta vad jag ska köpa? Vad behöver jag och vad ska jag kolla efter?
Kommer även köpa någon typ av linjal/rätskiva, så gärna tips på det med.
Nu har jag köpt en c6bu2, dum som jag är glömde jag att kolla om alla delar var med. Saknar fäste för dammsugaren.
Men det går väl att ordna. 600:- med en extra klinga(Begagnad den med) fick jag ge.
Sen om ni tycker jag är dum eller inte, köpt är köpt.
Behöver nu tips på handöverfräs modell mindre för runt 1500:-. Vad ska jag köpa?
Verkar finnas 3 modeller som är mindre och inte allt för kassa:
-Bosch GKF 600. http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-gkf-600-palm-router-kit-prod781470/
http://www.bosch-professional.com/se/sv/ocs/verktyg/101335/11578/kantfraes/gkf-600/
-Makita RT0700 http://www.axminster.co.uk/makita-rt0700cx2-router-trimmer-prod875577/
http://www.makita.se/tool/14958/RT0700C.html
-Dewalt D26200 http://www.axminster.co.uk/dewalt-d26204k-plunge-and-fixed-base-2-in-1-router-1-4-prod847127/
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/D26200/
Alla tre länkar går till lite specialversioner och sen till produktsida. Hoppas jag inte missat någon.
Sen verkar det dock vara så att varje av dessa finns i ca en miljon versioner. Med olika tillbehör, men även med och utan varvstyrning osv.,
Hur ska jag veta vad jag ska köpa? Vad behöver jag och vad ska jag kolla efter?
Kommer även köpa någon typ av linjal/rätskiva, så gärna tips på det med.
Jag tror nog du blir nöjd med cirkelsågen och köpt eller hemgjord skena.
Vi var några som köpte en D26200 för något år sedan. Det var inte jag som gjorde beställningen men jag tror det tillslut blev Miles som fick leverera. Vi köpte till en 8 mm spännhylsa som tillbehör, det behandlas i någon av dessa trådar:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/178334-dewalt-26200-fras-spannhylsa.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/168029-ny-fras-fran-dewalt-d26200.html
Jag är fortfarande helt nöjd med min fräs. Jag har mest använt den till lite kantfräsning och för kopierfräsning. Eftersom tanken redan från början var att ha den som en ren kantfräs så köpte vi modellen med endast den fasta basen, vill minnas att det då landade någonstans runt 1 500 SEK. Är det alltså en kantfräs du vill ha så tror jag att även du bör bli nöjd med denna.
Om du tittar på Bosch GKF 600, notera varningen från bygga_bo tidigare i tråden. Jag var nära att beställa en sådan innan jag insåg att UK modellen endast går med 1/4" fräsar. Tydligen finns separata UK/EU modeller. Det går inte att bara byta hylsan som på DeWalten utan det kräver visst byte av hela motoraxeln.
Länk till Miles:
http://www.mtmc.co.uk/Power-Tools--.../4-Fixed-Base-Router__p-70-81-4920-41591.aspx
Finns även hos Toolstop:
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-d26200-8mm-1-4in-fixed-base-compact-router-240v-p14565
Vi var några som köpte en D26200 för något år sedan. Det var inte jag som gjorde beställningen men jag tror det tillslut blev Miles som fick leverera. Vi köpte till en 8 mm spännhylsa som tillbehör, det behandlas i någon av dessa trådar:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/178334-dewalt-26200-fras-spannhylsa.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/168029-ny-fras-fran-dewalt-d26200.html
Jag är fortfarande helt nöjd med min fräs. Jag har mest använt den till lite kantfräsning och för kopierfräsning. Eftersom tanken redan från början var att ha den som en ren kantfräs så köpte vi modellen med endast den fasta basen, vill minnas att det då landade någonstans runt 1 500 SEK. Är det alltså en kantfräs du vill ha så tror jag att även du bör bli nöjd med denna.
Om du tittar på Bosch GKF 600, notera varningen från bygga_bo tidigare i tråden. Jag var nära att beställa en sådan innan jag insåg att UK modellen endast går med 1/4" fräsar. Tydligen finns separata UK/EU modeller. Det går inte att bara byta hylsan som på DeWalten utan det kräver visst byte av hela motoraxeln.
Länk till Miles:
http://www.mtmc.co.uk/Power-Tools--.../4-Fixed-Base-Router__p-70-81-4920-41591.aspx
Finns även hos Toolstop:
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-d26200-8mm-1-4in-fixed-base-compact-router-240v-p14565