AXS
Jag jobbar som konsult ute hos massa olika kunder. Oftast ritar jag grejerna och skickar till tillverkare.
Men ibland måste man fixa saker själv. Det kan vara kapa en dörr eller ta fram några skivor. Allt i trä.

Men jag märker att min miniskruvdragare och handsåg inte räcker långt...
Min bygghandel har kapsåg med dåligt blad och en bra bordssåg. Men vill inte stå där allt för länge.

Därför vill jag köpa ett elverktyg som klarar av det jag behöver kunna göra. Varför inte fler är för
att det dels tar för mycket plats och dels för att jag inte är så rik. Kan komplettera sen om det behövs.
I värsta fall kan jag tänka mig köpa 2 maskiner. Men budget är ca 2000:-.

Det jag ska göra just nu är följande:
-Kapa 50cm limträ rakt över till att bygga dörr.
-Från likadan skiva ta fram fyrkanter i olika former. 20x20cm.
-Kapa 70x15mm brädor.

Vad tycker ni jag ska köpa?

Mina tankar:
-Överhandsfräs med skena.
-Sänksåg med skena.
-Cirkelsåg med skena.
-Cirkelsåg med skena och ställning för att göra det till en kapsåg.
-Överhandsfräs monterad på fräsbord(Upp och ned)
-Köpa mindre överhandsfräs och skena. Bygga klart CNC(I första hand manuell) och montera den mindre fräsen på den. http://www.axminster.co.uk/trend-trend-t4-1-4-router-prod719687/

Så några frågor:
-Går det att "såga" med en överhandsfräs? Blir resultatet okej?
-Kan batteridrivet vara alternativ?
-Begagnat värt att titta på?

Orkar du inte läsa allt så kan man sammanfatta som så:
Vad ska jag ha för universalverktyg om jag ska kapa 18mm limträ.

Sänksåg!

Sänksåg är trevligt för ändamålet men troligtvis utanför budget. Cirkelsåg med enklare (om du vill hemmabyggd) skena löser problemet och ger skapligt resultat.Väljer du en cirkelsåg kan du med lätthet bygga dig ett exemplar av mattiasp:s kapmojäng för att kapa brädorna.

Man kan inte såga med en handöverfräs !

daugaard skrev:
Man kan inte såga med en handöverfräs !