S Shiraz skrev:
Skulle gissa på denna men jag är inte expert på detta...
[länk]
Tackar!! (y):ok::strong:
 
Be någon som lämnat pris på att få låna Svensk standard så att du kan läsa på lite. Jag tror att alla någorlunda seriösa elföretag har standarden i sin ägo.
 
  • Gilla
Bojo71
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Så är det. Svensk standard kostar pengar. Den täcker dock hyfsat bra in en vanlig installation.

Jag skulle rekommendera att du pratar med en elkonsult som får rita upp en lösning till dig. Den kan du sedan ha som förfrågningsunderlag.

Några råd på vägen:

Takuttag i alla rum, oavsett om där är spottar
Dubbla nätverksuttag i alla rum, fler i vardagsrummet. Patchpanel i någon klädkammare där du också förbereder ed tomrör från elskåpet på utsidan för att kunna dra in fiver. Uttag vid patchpanelen.
Styrbara uttag vid varje fönster (för fönsterlampor och adventsljusen). Styrningen kan vara antingen via brytare vid rummets dörr eller centralt.
Styrd utebelysing via brytare och ljusrelä
Styrda uttag utomhus
Många grupper vid köksbänken

Elektrikern tar ofta ut en hel del av sin vinst på materialet, vilket är något att ha i åtanke när du jämför priser.
+1 på detta
Spot och inget vanligt uttag i taket suger:(
 
  • Gilla
Bojo71
  • Laddar…
S
B Bojo71 skrev:
Tack för alla råd!! :D(y):strong: Gällande nätverksutag? Är det inte trådlöst som gäller nu för tiden? Vi har beställt fiber som dras in i huset.
Styrbara uttag vid varje fönster.. Låter bra.. men vad menas med det? :oops:
Stort Tack!
Glöm inte att dra nätverkskabel. Även om wlan funkar så är det bra för TV mm
 
  • Gilla
Bojo71
  • Laddar…
tommib
Min åsikt är att utrustning som står fast ansluts fast. Trådlöst är ok för plattor och telefoner men när man börjar skyffla 4k strömmar och spela är det inget jämfört med trådbundet.

Styrbara uttag innebär att du kan slå av och på eluttaget. Antingen har man enkelt tar eller så har man dubbeluttag med delad brunnständning. Enklaste varianten är att du styr uttaget med en strömbrytare vid dörren, precis som vilket lamputtag som helst. Sen finns det hur många varianter som helst, t.ex. plejd som andra här på forumet förespråkar. Själv har jag ett astrour i centralen som styr ett relä per grupp där det finns styrda uttag. På så sätt slås alla fönsterlampor på och av tillsammans, automatiskt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Och tänk noga efter om du verkligen vill ha en massa "finesser" ofta är det en nyhetens behag som efter någon månad helt plötsligt inte är så fantastiskt längre och man skulle lika gärna vara utan. Men man är ju lite olika jag tex använder nästan aldrig brytarna jag satte för mina uttag, sitter det någon "apparat" i uttaget vill man ofta ha spänning hela tiden bla pga klockor och inställningar.
 
  • Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Och tänk noga efter om du verkligen vill ha en massa "finesser" ofta är det en nyhetens behag som efter någon månad helt plötsligt inte är så fantastiskt längre och man skulle lika gärna vara utan. Men man är ju lite olika jag tex använder nästan aldrig brytarna jag satte för mina uttag, sitter det någon "apparat" i uttaget vill man ofta ha spänning hela tiden bla pga klockor och inställningar.
Därav delad brunnständning. Det bästa av båda världar ;)
 
  • Gilla
Bojo71
  • Laddar…
Mina enkla synpunkter.
Och ja, jag vet att jag är gammal och ganska reaktionär/konventionell, men det har faktiskt funkat bra hittills.
Speciellt om ekonomin är en faktor att ta med i beräkningen skall man nog se upp lite med alla nymodigheter.

1. Spottar i taket? Som vi kan se ovan kan det kosta i princip hur mycket som helst.
Sätt en plafond i taket mitt i varje rum i stället. Kostar ett par hundringar, och ger ett behagligt ljus.
Kan bytas när som helst, om man tröttnar. Men hur lätt är det att byta spotlights?

2. "Intelligenta hem" radiostyrda enheter osv. Varför, för att öka den elektroniska smogen vi omger oss med?
Varje kväll när det skymmer tänder jag fem fönsterlampor för hand, och när jag kojar går jag runt och släcker dem.
det går på några få sekunder. Varför skulle jag ha det radiostyrt, med astro-ur osv?

3. Nätverk: Det är lätt att dra några Twisted Pair 8-ledare från tvättstugan (eller var man får in fibern) till ett par ställen i huset.
Kabeln är lätt att dra uppe ovanför glespanelen i taket innan takpanelen monteras. Så har man några fasta platser för stationär dator och skrivare. Resten får väl gå trådlöst med WiFi, till alla de trådlösa, bärbara enheter som familjen släpar hem.

PS
Skall kanske tillägga en sak.
När vi byggde vårt hus år 2010 hade vi en planritning och en sektion på huset. Och så fixade vi en ventilationsritning för
FTX'en via Soliduct.
Men inga el-ritningar eller vvs-ritningar.
Och både rörmokare och elektriker gjorde ett kanonjobb.
VVS kanske var enklast. WC, dusch, handfat, diskbänk: det är kanske självklart var rören skall dras.
Men elen: De följde väl standarden, antal eluttag per rum, var det borde sitta eluttag vid fönstren, var strömbrytare skulle placeras osv.
Allt blev faktiskt helt perfekt! Och utan ett uns tankemöda från byggherrens sida.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
tommib, för mig var det helt bortkastade pengar för jag använder aldrig brytarna för uttagen utom ibland när jag trycker på "fel" knapp. Jag har kopplat om dom flesta uttagen så att dom går direkt för jag tröttnade på att ställa klockor och när jag "får tid" kommer nog dom andra att bli omkopplade också.
Det gäller naturligtvis inte lamputtag.
 
  • Gilla
Bojo71
  • Laddar…
tommib
Smaken är som baken. För oss är det väldigt bra. Förut hade vi mest mörkt i huset för att vi inte orkade hålla på med lamporna (trots att vi hade nexabrytare). Nu är det automatiskt trivsam belysning på kvällarna.

Det ska förbättras lite bara med ett ljusrelä och enklare möjlighet till forcerad tändning/släckning, "när jag får tid"
 
  • Gilla
Bojo71
  • Laddar…
Hej begär att få Schneider eller Elko som brytare och uttag,
bra kvalite och snygga,alla Elfirmor har dessa,så då är det lättare attjämnföra offert
 
  • Gilla
Bojo71 och 1 till
  • Laddar…
När, jag hjälper bekanta med deras nya drömhem,märker man att På iT sidan saknas ofta system kunskap..hos många.

Många skall ha fiber ,tv,trådlöst, larm mm. Man behöver ex 1uttag till varje wifi AP på varje våningsplan. För nå bra täckning redan från början.. vem vill ha kassa repeatrar i vägguttagen??
ipTv. Ligger ofta på eget vlan från inkommande fiber vilket snor ett uttag bara för IPTVboxen över från fibern till tv ..sen skall man ha en data kabel för smarttv YouTube och Netflix= 2till tv platsen..
Var skall ev larmet sitta.??. 1uttag där. Vill man se TV när fibernätet är nere så vanlig antenn är inte helt fel,,, .fortfarande..
sist blev media centralen överfull hos min bekant .Poe injector ,switch,router, samt 3st ac adaptrar i väggutag till det... i en låda med typ 20x30x5cm ledigt..sen värmen från prylarna kommer döda dom snabbt i nya fina inbyggda väggskåpet..
Larmet satte larmfirman i TV rummet för övrigt Där satt ett lämpligt datauttag tyckte dom.. och wifi AP blev vid finsoffan /fåtölj för där satt uttaget på övervåningen... Kanske inte optimalt snyggt men bra täckning för surfplattan !!...man blir förundrad när media centralen skall innehålla wifi router och består av en skärmad plåtlåda som INTE släpper ut wifi signalen ut ur den.!!! .. Någon missade fysiken i åk 7 om faradaysbur hur den skärmar bort effektivt signalen till wifi från routern ??....
 
  • Gilla
Bojo71
  • Laddar…
E _Elman_ skrev:
När, jag hjälper bekanta med deras nya drömhem,märker man att På iT sidan saknas ofta system kunskap..hos många.

Många skall ha fiber ,tv,trådlöst, larm mm. Man behöver ex 1uttag till varje wifi AP på varje våningsplan. För nå bra täckning redan från början.. vem vill ha kassa repeatrar i vägguttagen??
ipTv. Ligger ofta på eget vlan från inkommande fiber vilket snor ett uttag bara för IPTVboxen över från fibern till tv ..sen skall man ha en data kabel för smarttv YouTube och Netflix= 2till tv platsen..
Var skall ev larmet sitta.??. 1uttag där. Vill man se TV när fibernätet är nere så vanlig antenn är inte helt fel,,, .fortfarande..
sist blev media centralen överfull hos min bekant .Poe injector ,switch,router, samt 3st ac adaptrar i väggutag till det... i en låda med typ 20x30x5cm ledigt..sen värmen från prylarna kommer döda dom snabbt i nya fina inbyggda väggskåpet..
Larmet satte larmfirman i TV rummet för övrigt Där satt ett lämpligt datauttag tyckte dom.. och wifi AP blev vid finsoffan /fåtölj för där satt uttaget på övervåningen... Kanske inte optimalt snyggt men bra täckning för surfplattan !!...man blir förundrad när media centralen skall innehålla wifi router och består av en skärmad plåtlåda som INTE släpper ut wifi signalen ut ur den.!!! .. Någon missade fysiken i åk 7 om faradaysbur hur den skärmar bort effektivt signalen till wifi från routern ??....
hej, ja kunskapen om el och tekniken som finns är verkligen dålig! Jag har lär mig mycket bara sedan jag ställde frågan här! Vet att många el företag skulle kunna tjäna massor av pengar om de tog in den info och frågeställningar vi "kunder" amatörer; vill veta. Att få en otydlig offert som sedan visar sig vara helt overklig är ju inte bra. Har fått massor av bra offert nu när jag skall bygga hus från vvs, takstolar, grund etc men samtliga el offerter har varit som ett skämt. Såklart ska jag som upphandlare ställa rätt frågor.. men om man inte kan.. hur gör jag då Visste inget om vvs innan!.. men de företag jag bett om offert hjälpte mig att förstå. De lärde mig mycket. Blev väldigt förvånad över att det var el ftg som slarvade med sin info och deras sätt att ge offerter! De har nog haft det bra under lång tid och glömt kunden... Jag tror att vissa av er i tråden kanske är elektriker. Ta då detta med er och ni kommer få massor av jobb när ni ger råd och info om el / teknik. Nu tar jag all den bra infon jag fått och fixar en mall! Ha en härlig fredag! :)(y):strong::ok::love:
 
Det är även så att om man ger ett detaljerat förslag och ett pris som man tycker är OK så går den som fått priset till en konkurrerande firma och frågar om dom kan "slå" det priset.
Det fick man lära sig när man var ny som elföretagare och hade lagt ner dagar på att göra en "smart" lösning som var anpassad till just en som ville ha offert. Sedan man gått på den mina några ggr så var man inte så intresserad av att göra "offertunderlag" gratis för att sedan bli utspelad mot några som inte behövde mer än läsa i "min" offert.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Detta har varit uppe till diskussion tidigare. Efter att bott i olika hus, har man sett vad som saknas oftast.

Eluttag för dammsugaren centralt placerad direkt under en brytare så sladden räcker i hela huset. (det är inte roligt att krypa under en soffa varje man skall dammsuga)

Vid nybygge hade jag specificerat att alla eluttag där man behöver miljöbelysning t.ex. adventsljusstake, och liknande tillfällig belysning, sätts uttag med separat brunn. Jag hade satt dom överallt det är bara att bygla om dom inte behövs styras.

https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/exxact-vagguttag/exxact-uttag-m-separat-brunn

Högtalare typ SONO behöver El , samtidigt vill man inte ha den stående på golvet.

Alla el-rör fördragna med 5x1,5 så man alltid har två tändtrådar med sig ( 18kr/m) fördelen är att man i ett sent skede kan bestämma vad som skall vara styrda / fasta / dimmade efter solen (astrour) lätt att ändra och lägga till i efterhand.

Planera för det smarta hemmet med T.ex. PLEJD / och med SONOS högtalare det skall det räcka att säga "hej jag är hemma" för att PLEJD tänder upp till dit önskemål samtidigt lägger SONO ut din favoritmusik från Spotify.

Planera för media skåp med plats för fiber-konverter router, hårddisk på några TeraByte .
Från detta skåpet fördragna flexrör till AccsessPunkter dom behövs om avståndet är mer än 7-10m om 5Gbit skall användas.
TV, media box behöver 5Gb
https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/kabelror/flexror-202xutp6-100mfp
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.