Hej, är ny här och hoppas få lite svar angående val av elektriker samt vilka frågor som bör ställas samt besvaras.
skall bygga ett hus i lättbetong på gjuten grund. 1 1/2 plans hus med BOA 160m2. Detta är mitt första husprojekt!..
Har tagit in 3 offerter som jag tänkt att jämföra. Blev ganska förundrad över hur flytande.."flummiga" dessa offerter var. Nästintill obefintlig spec över arbetet, materialet etc. ( Har vänt mig till godkända och auktoriserade el företag ) De hänvisar till svensk standard.

Vad är svensk standard?
Vad bör jag säkerställa innan jag skriver avtal?
Var är "fallgroparna" som fördyrar
Ca Pris/m2, "normalt"
Ca Pris/h löpande "normalt"
Kostnad för spottlights/st.
Andra tipps!?

Är tacksam för svar och på vad jag skall tänka på.
tack på förhand!
 
Hur såg förfrågningsunderlaget ut som elfirmorna hade att utgå ifrån? Det gäller ju allmänt att som man frågar får man svar.
 
Jag får betala 1700kr/spot...
Skriv avtal innan på vad de ska göra är mitt råd..
 
Hej,

då det är mitt första större byggprojekt så har jag inte all kunskap. Det jag skickat till dem som räknat på huset är fasadritningar, planritningar och konstruktions ritningar. Har inte gjort någon egen planering i form av vart kontakter, brytare skall placeras. Vill ha förslag av dem som kan och vet. Förstår dock att material val i form av brytare, dimmers etc gör stor skillnad för priset. Har därför bett om "standard" och då att jag vill veta vad det är dom räknat på. Då kan jag se vad de kostar och sedan räkna på vad skillnaden blir om jag väljer dyrare. helst skulle jag velat ha en offert där materialkost standard ca pris var angivet och beräknad arbetsåtgång. Kostnader för vanligt förekommande el lösningar som finns idag.
Ett pris för m/2 utan mer förklaring än att det är svensk standard är ju lite tunt. fick även pris för spottlights 1200kr+moms/styck, ett utrör vid ingångarna. men det var allt. + att moms tillkommer såklart!:D Jobbar med försäljning och vet att offerten är viktig. Om kunden inte vet eller kan så tycker jag att det är min uppgift att ge dem en tydlig offert som är baseras på olika lösningar.
Min fråga är som sagt vilka specifikationer/frågor bör jag ställa så jag kommer närmare verkligheten.
(y)
 
hej,

1700 ink moms? Är det samma pris för spotts i badrum som hall/vardagsrum etc?
 
Det låter som en dålig ide att låta elektrikern speca var allt ska sitta...
 
B Bojo71 skrev:
hej,

1700 ink moms? Är det samma pris för spotts i badrum som hall/vardagsrum etc?
Ja så har jag fått det priset
 
Kommer såklart se vart jag vill ha dem placerade. Men att få förslag från någon som dagligen arbetar med el och lösningar samt kan den senaste tekniken bör ju vara klokt..eller? ett förslag skall jag granska och ge dem mina åsikter och idéer.
 
Skulle nog skissa själv först och sedan låta dem revidera i så fall. Kolla på standarden vad den säger är basnivå och utgå från det.
 
En installation enligt Svensk standard är rått omfattande och täcker alla dom "vanliga" behov man har är det gäller el.
Du kan ju även låta en elkonsult göra ett förfrågningsunderlag så får du offerter som har samma förutsättningar.
Det kostar några tusenlappar men det är småpengar i ett husbygge.
 
Ok,
vart hittar jag den infon? Googlade svensk standard men hittade inget förutom att jag kunde köpa den infon..
 
E elmont skrev:
En installation enligt Svensk standard är rått omfattande och täcker alla dom "vanliga" behov man har är det gäller el.
Du kan ju även låta en elkonsult göra ett förfrågningsunderlag så får du offerter som har samma förutsättningar.
Det kostar några tusenlappar men det är småpengar i ett husbygge.
Ja det känns som att det är svårt att få information gällande el.
 

Bästa svaret

tommib
Så är det. Svensk standard kostar pengar. Den täcker dock hyfsat bra in en vanlig installation.

Jag skulle rekommendera att du pratar med en elkonsult som får rita upp en lösning till dig. Den kan du sedan ha som förfrågningsunderlag.

Några råd på vägen:

Takuttag i alla rum, oavsett om där är spottar
Dubbla nätverksuttag i alla rum, fler i vardagsrummet. Patchpanel i någon klädkammare där du också förbereder ed tomrör från elskåpet på utsidan för att kunna dra in fiver. Uttag vid patchpanelen.
Styrbara uttag vid varje fönster (för fönsterlampor och adventsljusen). Styrningen kan vara antingen via brytare vid rummets dörr eller centralt.
Styrd utebelysing via brytare och ljusrelä
Styrda uttag utomhus
Många grupper vid köksbänken

Elektrikern tar ofta ut en hel del av sin vinst på materialet, vilket är något att ha i åtanke när du jämför priser.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Så är det. Svensk standard kostar pengar. Den täcker dock hyfsat bra in en vanlig installation.

Jag skulle rekommendera att du pratar med en elkonsult som får rita upp en lösning till dig. Den kan du sedan ha som förfrågningsunderlag.

Några råd på vägen:

Takuttag i alla rum, oavsett om där är spottar
Dubbla nätverksuttag i alla rum, fler i vardagsrummet. Patchpanel i någon klädkammare där du också förbereder ed tomrör från elskåpet på utsidan för att kunna dra in fiver. Uttag vid patchpanelen.
Styrbara uttag vid varje fönster (för fönsterlampor och adventsljusen). Styrningen kan vara antingen via brytare vid rummets dörr eller centralt.
Styrd utebelysing via brytare och ljusrelä
Styrda uttag utomhus
Många grupper vid köksbänken

Elektrikern tar ofta ut en hel del av sin vinst på materialet, vilket är något att ha i åtanke när du jämför priser.
Tack för alla råd!! :D(y):strong: Gällande nätverksutag? Är det inte trådlöst som gäller nu för tiden? Vi har beställt fiber som dras in i huset.
Styrbara uttag vid varje fönster.. Låter bra.. men vad menas med det? :oops:
Stort Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.