Hej, har köpt ett kit för droppbevattning och som vanligt börjar det spåra ur...
Nu vill jag komplettera med en bevattningsdator för att kunna få hjälp under semestern.

Enkelt tänkte jag: bara att köpa en av Gardenas datorer som man kopplar direkt på vattenutkastaren.

När man börjar läsa om dom så verkar dom spricka i huset och börja läcka.
Verkar vara samma problem på samtliga datorer, tror dom använder samma ventilhus.

Nåväl, då kollar jag på andra märken. Finns ju Rainbird, Hunter mfl. som är kända inom bevattning.

Nähä, verkar vara ungefär samma problem.

Nästa fundering blev att helt enkelt köpa en magnetventil och styra med en smartplugg, även dessa har tydligen sina problem med läckande ventiler om än i mindre omfattning.

Vad göra? Hur har ni andra löst det?

Kanske är problemet med sprickor inte så stort, de verkar känsliga för frost.

Men man vill ju inte lämna kranen öppen och åka på semester i 2 veckor för att sedan komma hem till träskmark.

Jag byggde eget som styrs via Home Assistant. Lite överkurs kanske, men innan så körde jag med Lidls bevattningstimer och något billigt smeck från Amazon. Iaf så använder jag inte magnetiska ventiler utan kör med motordrivna.

ClasseClas
M mickeolsson70 skrev:
Vad göra? Hur har ni andra löst det?
Jag har använt Gardenas timers som numera är 20 år gamla och texten går inte längre att läsa på enheten. Dessa har varit igång hela sommarsäsongerna utan problem.

Jag köpte dessa på chans som funkar väldigt bra. 3e säsongen. Appstyrd med manuell knapp.
Johgee Vattentimer WiFi-hub,... https://www.amazon.se/dp/B09P3VRVVB?ref=ppx_pop_mob_ap_share

Jag hade planer på att bygga bevattningssystem med ventiler som skulle styras med mitt smarta hem-system men bristen på tid innan jag behövde bevattningen igång gjorde att jag köpte en Gardena bevattningsdator som kan styra deras vattenfördelare med sex kanaler. Den fungerar bra och har gjort i minst fem år, minns inte exakt. Jag har lagt ner projektet med att bygga eget system.

Min första gardena höll typ 12 år, helt ok tycker jag. Jag skulle inte krångla till det mer...

H Håbbe01 skrev:
Varför inte köra med en inloppsventil till tvättmaskin med lite styrning
[länk]
Det är intressant, borde vara hygglig kvalitet. Ångrar mig som fasen att jag inte demonterade en elektrisk ventil på inloppsslangen till förra diskmaskinen... Den var rejäl..

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Flera med bra erfarenhet av Gardena här, dom får ju bra betyg på exempelvis Amazon också. Med min tur så hamnar jag nog bland dom som får problem..😄
Funderar på om man kan förebygga sprickbildning, typ montera enheten på väggen med avlastning på slangarna.
Annars lutar det nog åt elektrisk ventil och använda Homeyn till styrning av en smart plug.
Har tittat på motorstyrd kulventil, verkar som en beprövad lösning men är lockad av en NC ventil om det skulle gå sönder.

Kanske slutar med en Gardena dator OCH en ventil som man öppnar vattenutkastaren strax innan datorn vill vattna...

ALLA kommer ihåg en fegis..🤣

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.