Tjena.
Jag sitter för närvarande och planerar hur jag ska ha det med belysning i köket, framför allt under skåpen.
Köket i dagsläget är ca 360cm långt med kyl/frys.
Från vänster: kylfrys, överskåp 40cm , spiskåpa, fönster 50cm brett, överskåp 80cm+50cm
Såhär ser köket ut:
Antar att vinklad bänkbelysning är bäst?
https://www.elon.se/belysning/inomhusbelysning/bankbelysning/malmbergs-cabinett-horn-10w
Isåfall tänkte jag 1x eluttag 2x55cm bänkbelysning:
alternativt 2x eluttag 1x107cm bänkbelysning:
Behöver man ha apparatdosa till bänkbelysningen eller räcker det att dra fram det i flexslangen?
Tack på förhand.
Jag sitter för närvarande och planerar hur jag ska ha det med belysning i köket, framför allt under skåpen.
Köket i dagsläget är ca 360cm långt med kyl/frys.
Från vänster: kylfrys, överskåp 40cm , spiskåpa, fönster 50cm brett, överskåp 80cm+50cm
Såhär ser köket ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att vinklad bänkbelysning är bäst?
https://www.elon.se/belysning/inomhusbelysning/bankbelysning/malmbergs-cabinett-horn-10w
Isåfall tänkte jag 1x eluttag 2x55cm bänkbelysning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
alternativt 2x eluttag 1x107cm bänkbelysning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver man ha apparatdosa till bänkbelysningen eller räcker det att dra fram det i flexslangen?
Tack på förhand.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Jag tror att det med en belysning längst in mot väggen och riktad snett framåt är det risk för att du får reflexer i bänkytan som går upp i ögonen och därmed är obehagliga. Det vanliga är att man har belysning rätt långt fram under överskåpen som är riktad neråt för då får man en jämn belysning av hela bänkytan utan reflexer mot ögonen. En del sätter LED-spottar och en del LED-lister, gärna infällda i en täckskiva som man sätter fast mot överskåpens översida. Sen har man separata vägguttag, antingen direkt på väggen eller i form av hörnboxar i vinkeln mot överskåpen.
Du hittar gott om sådana exempel i t.ex. den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-foer-baenkbelysning-i-koeket.323301/page-4
Du bör också tänka på att få till någon belysning över den bänkyta som är under fönstret. Eftersom det är där du kommer att så under en stor del av tillagningen, t.ex. för att skära grönsaker är det viktigt med bra belysning där. Man kan inte räkna med att belysningen i fläkten och ovanför diskhon sprider sig så mycket i sidled.
Sitter inte överskåpen väldigt högt upp?
De översta hyllorna blir då mer svåranvända.
Du hittar gott om sådana exempel i t.ex. den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-foer-baenkbelysning-i-koeket.323301/page-4
Du bör också tänka på att få till någon belysning över den bänkyta som är under fönstret. Eftersom det är där du kommer att så under en stor del av tillagningen, t.ex. för att skära grönsaker är det viktigt med bra belysning där. Man kan inte räkna med att belysningen i fläkten och ovanför diskhon sprider sig så mycket i sidled.
Sitter inte överskåpen väldigt högt upp?
De översta hyllorna blir då mer svåranvända.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo, tanken är att bänkbelysningen ska vara riktad neråt, bara mina photoshop kunskaper som inte var särskilt höga.BirgitS skrev:
Jag tror att det med en belysning längst in mot väggen och riktad snett framåt är det risk för att du får reflexer i bänkytan som går upp i ögonen och därmed är obehagliga. Det vanliga är att man har belysning rätt långt fram under överskåpen som är riktad neråt för då får man en jämn belysning av hela bänkytan utan reflexer mot ögonen. En del sätter LED-spottar och en del LED-lister, gärna infällda i en täckskiva som man sätter fast mot överskåpens översida. Sen har man separata vägguttag, antingen direkt på väggen eller i form av hörnboxar i vinkeln mot överskåpen.
Du hittar gott om sådana exempel i t.ex. den här tråden: [länk]
Du bör också tänka på att få till någon belysning över den bänkyta som är under fönstret. Eftersom det är där du kommer att så under en stor del av tillagningen, t.ex. för att skära grönsaker är det viktigt med bra belysning där. Man kan inte räkna med att belysningen i fläkten och ovanför diskhon sprider sig så mycket i sidled.
Sitter inte överskåpen väldigt högt upp?
De översta hyllorna blir då mer svåranvända.
Överskåpen ska sitta på standard höjd, ca 140cm högt, kan hända att det inte blev rätt mått i planeraren dock.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden