8 150 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Val av bastustenar
Hej alla glada bastubadare!
Jag undrar om det är någon som kan rekommendera vilka bastustenar man ska välja?
Jag har köpt ett elektriskt aggregat från Harvia (Glow Corner 6,8 kW).
Jag förstår att säkert många kommer säga t.ex. Tylös stenar och liknande, men frågan är då, är de värda nästan tre gånger priset kontra t.ex. Narvis stenar av olivindiabas, som många säljer till bra priser?
Någon som provat Narvi?
Kom gärna med era synpunkter och erfarenheter!
Tack på förhand!
Jag undrar om det är någon som kan rekommendera vilka bastustenar man ska välja?
Jag har köpt ett elektriskt aggregat från Harvia (Glow Corner 6,8 kW).
Jag förstår att säkert många kommer säga t.ex. Tylös stenar och liknande, men frågan är då, är de värda nästan tre gånger priset kontra t.ex. Narvis stenar av olivindiabas, som många säljer till bra priser?
Någon som provat Narvi?
Kom gärna med era synpunkter och erfarenheter!
Tack på förhand!
Nei, det är inte värt 3ggr prisen att få stenar der det står "tylö" på pakken. Sannolikt samma typ av sten. Narvi eller harvia stenar är mer än bra nog och selekterade för att användas i bastu.
Mvh
Sakke
Mvh
Sakke
Det heter väl att dom skall bytas regelbundet för bästa effekt men jag vet ingen som regelbundet byter sina bastustenar och jag bor i Finland.yonna skrev:
Folk byter sina stenar när dom börjar spricka sönder och man hittar mycket stenbitar på golvet under aggregatet.
Klassiska bastustenar är av diabas, åk till närmsta lastbilcentral eller motsvarande och fråga vad dom kallar diabasen så säger dom -"rälssten". Det är mao samma sten som ligger utmed varenda järnväg i Sverige, lite dyrare när det står Tylö på kartongen dock...
Har aldrig bytt stenar och bastun är nu 20 år gammal med mycket flitigt användande (1-3 ggr/veckan). Inget grus under aggregatet.
Tycker uppvärmningen tar längre tid numera men är osäker på om det är ren inbillning. När jag igår jämförde elförbrukningen tycks denna högre än tidigare - från normalt ca 3 kWh till till igår, med vår aktuella kyla, till ca 10 kWh.
Beror detta på de gamla stenarna - eller bara pga att bastuns ena vägg är glas från golv till tak ?
Tycker uppvärmningen tar längre tid numera men är osäker på om det är ren inbillning. När jag igår jämförde elförbrukningen tycks denna högre än tidigare - från normalt ca 3 kWh till till igår, med vår aktuella kyla, till ca 10 kWh.
Beror detta på de gamla stenarna - eller bara pga att bastuns ena vägg är glas från golv till tak ?
Energin från elen kan bara omsättas, så sålänge du inte har fått rörelse eller ljus i ditt bastuaggregat så omsätts elen till värme. Jag kan inte se fysiken som skulle göra att stenarna lagrar mer värme, så det troligaste är att det är stora avkylande fönster som påverkar uppvärmningen.
"Gamla stenar" brukar vara porösa eller vad man ska säga, speciellt dom som legat närmast slingorna i en elaggregat.yonna skrev:
Har aldrig bytt stenar och bastun är nu 20 år gammal med mycket flitigt användande (1-3 ggr/veckan). Inget grus under aggregatet.
Provat ta upp nånsten och knacka försiktigt mot varandra så kan man märka skillnad, vissa går sönder lättare och så.
Nej åldern/skicket på stenarna kan aldrig påverka behovet av energi för uppvärmning på något mätbart sätt. Rent teoretiskt kan man tänka sig att om en del sten omvandlats till grus/sand som städats bort, minskar den massa som behöver värmas upp, vilket sparar en helt försumbar mängd energi. Men det kan du som sagt knappast mäta.yonna skrev:
Klicka här för att svara