8 682 läst ·
43 svar
9k läst
43 svar
val av avfuktare till krypgrund
Har loggat värme när jag byggde huset då jag var rädd för fryskrisken då avlopp mm går där nere, men har trots -20-25 aldrig varit kallare än 5-6grader och då lär ju inte fukt vara ett problem heller. med stängda ventiler och avfuktare som ger värme lär det aldrig finnas risk att gå under 5c.
Var tycker ni man skall ställa avfuktarna och vart skall de blåsa/suga för att få bäst effekt enligt bilden i första inlägget?
Var tycker ni man skall ställa avfuktarna och vart skall de blåsa/suga för att få bäst effekt enligt bilden i första inlägget?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Alltså, nu kanske jag är lite jobbig, men du måste bestämma vilket problem du vill lösa, om det är ett (vad som verkar) relativt litet fuktpåslag nån gång om året, eller är det en eventuell köpares oro för fuktproblem vid en eventuell försäljning?
Fuktproblemet hade jag löst med att sätta en avfuktare (typ Woods) i rummet med mest fuktpåslag. Sen hade jag mätt fuktigheten i rummet längst bort. Om det inte räcker så hade jag monterat en vanlig ventilationsfläkt med rörsystem som flyttar runt luften ...
Fuktproblemet hade jag löst med att sätta en avfuktare (typ Woods) i rummet med mest fuktpåslag. Sen hade jag mätt fuktigheten i rummet längst bort. Om det inte räcker så hade jag monterat en vanlig ventilationsfläkt med rörsystem som flyttar runt luften ...
Tack för hjälp, jag vill ha en grund som är framtidssäkrad och inte ger plumpar i protokollet vid en eventuell försäljning. Har gjort besiktning tidigare via anticimex då de har avtal med de stora mäklarna och fick då anmärkning på grunden, riskkonstruktion etc. Bråkade med Anticimex som då gjorde en fördjupad undersökning men även den visade att inga förhöjda värden i bjälklag etc fanns men luftfuktigheten var på gränsen. De kör ju sin standard att de rekommenderar avfuktare etc (som de givetvis vill sälja/installera) Många/de flesta husspekulanter har ingen koll och litar blint på dessa värdelösa besiktningar med besiktningsmän som oftahar extremt dålig koll/kunskaper (min erfarenhet).
min tanke är att ha två Woods en där du placerat den samt en i nedre vänstra hörnet om Entrèn blåsande mot öppningarna, låter det vettigt?
min tanke är att ha två Woods en där du placerat den samt en i nedre vänstra hörnet om Entrèn blåsande mot öppningarna, låter det vettigt?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Hur stor volym är det totalt på utrymmet?
Jag håller med ovanstående att en avfuktare tillsammans med ett fläktsystem är bästa lösningen.
Men jag hade nog valt två avfuktare istället då det är mer driftsäkert eftersom en dag kommer den att gå sönder och att då har du tid på dig att skaffa en ny.
Sen bör du också sätta in några fuktmätare som avläses ibland.
Men jag hade nog valt två avfuktare istället då det är mer driftsäkert eftersom en dag kommer den att gå sönder och att då har du tid på dig att skaffa en ny.
Sen bör du också sätta in några fuktmätare som avläses ibland.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Runt 100-120 kbm alltså .. Det borde ju räcka med en, men det får ju vägas mot bekymret att ta upp ett hål mellan grunderna ...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Jag skulle säga att du kan placera dem nästan hursomhelst, så länge du har god luftcirkulation runt...
Köper du en variant med möjlighet att ansluta slang till utblåset så kan det nog vara värt att dra den till "andra rummet" i samma del av grunden...
Köper du en variant med möjlighet att ansluta slang till utblåset så kan det nog vara värt att dra den till "andra rummet" i samma del av grunden...
Inte köpt ngn men tänkte beställa asap:
två av denna hade jag tänkt men finns ingen slang anslutning för torrluften;
https://woods.se/Produkter/avfuktare/krypgrund/dsc50fm-made-sweden/
Har ni tips på trådlös Hygrometer med tre fyra sändare?
två av denna hade jag tänkt men finns ingen slang anslutning för torrluften;
https://woods.se/Produkter/avfuktare/krypgrund/dsc50fm-made-sweden/
Har ni tips på trådlös Hygrometer med tre fyra sändare?
Det finns en aktuell tråd med exakt samma frågeställning så jag rekommenderar varmt att läsa där.E Ec1 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-sorptionsavfuktare-i-krypgrund.357348/
