Har loggat värme när jag byggde huset då jag var rädd för fryskrisken då avlopp mm går där nere, men har trots -20-25 aldrig varit kallare än 5-6grader och då lär ju inte fukt vara ett problem heller. med stängda ventiler och avfuktare som ger värme lär det aldrig finnas risk att gå under 5c.

Var tycker ni man skall ställa avfuktarna och vart skall de blåsa/suga för att få bäst effekt enligt bilden i första inlägget?
 
Med tanke på placering av avfuktarna och skall torka de partier i grunden som är fuktigare är det tillluften eller ut/torraluften från avfuktaren som är av vikt då?
 
Alltså, nu kanske jag är lite jobbig, men du måste bestämma vilket problem du vill lösa, om det är ett (vad som verkar) relativt litet fuktpåslag nån gång om året, eller är det en eventuell köpares oro för fuktproblem vid en eventuell försäljning?

Fuktproblemet hade jag löst med att sätta en avfuktare (typ Woods) i rummet med mest fuktpåslag. Sen hade jag mätt fuktigheten i rummet längst bort. Om det inte räcker så hade jag monterat en vanlig ventilationsfläkt med rörsystem som flyttar runt luften ...
 
  • Ritad skiss över rum med markerade platser för avfuktare, fläkt och fuktpåslag för att lösa fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för hjälp, jag vill ha en grund som är framtidssäkrad och inte ger plumpar i protokollet vid en eventuell försäljning. Har gjort besiktning tidigare via anticimex då de har avtal med de stora mäklarna och fick då anmärkning på grunden, riskkonstruktion etc. Bråkade med Anticimex som då gjorde en fördjupad undersökning men även den visade att inga förhöjda värden i bjälklag etc fanns men luftfuktigheten var på gränsen. De kör ju sin standard att de rekommenderar avfuktare etc (som de givetvis vill sälja/installera) Många/de flesta husspekulanter har ingen koll och litar blint på dessa värdelösa besiktningar med besiktningsmän som oftahar extremt dålig koll/kunskaper (min erfarenhet).

min tanke är att ha två Woods en där du placerat den samt en i nedre vänstra hörnet om Entrèn blåsande mot öppningarna, låter det vettigt?
 
Hur stor volym är det totalt på utrymmet?
 
första delen är ca80kvm med snitthöjd 1m. Andradelen 48kvm med snitthöjd 1m
 
Jag håller med ovanstående att en avfuktare tillsammans med ett fläktsystem är bästa lösningen.
Men jag hade nog valt två avfuktare istället då det är mer driftsäkert eftersom en dag kommer den att gå sönder och att då har du tid på dig att skaffa en ny.
Sen bör du också sätta in några fuktmätare som avläses ibland.
 
Runt 100-120 kbm alltså .. Det borde ju räcka med en, men det får ju vägas mot bekymret att ta upp ett hål mellan grunderna ...
 
Hellre två då och slippa ta upp hål, sätta fläktar etc. Frågan kvarstår hur de skall placeras och hur de skall blåsa/suga.
 
Jag skulle säga att du kan placera dem nästan hursomhelst, så länge du har god luftcirkulation runt...

Köper du en variant med möjlighet att ansluta slang till utblåset så kan det nog vara värt att dra den till "andra rummet" i samma del av grunden...
 
Absolut, har läst den. Men många krypgrunder har ju olika förutsättningar, vill ju köpa rätt avfuktare för mina.
 
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Jag har satt in en tfa klimalogg pro med fyra givar hos min far.
Inte alltför dyr och verkar hyfsat bra.
Köpte den från conrad.
Finns bättre och dyrare men denna tror jag fungerar.
 
Köpte 2 st woods dsc50fm på bauhaus för 9500kr samt en Hygrometer TFA Funk Thermo med tre fjärrsensorer, blir installation under helgen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.