Byggahus.se

Val av åskskydd/överspänningsskydd

1k läst  25 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Situation: Villa på landet. Matad med 130 meter TN-C luftledning från stolphängd transformator. Transformatorn matas från milslång ~10kV luftledning.
    Samma transformator matar dock även hus som står ca 1 kilometer bort.
    Mätarskåpet sitter på stolpe. 10m TN-C markledning från mätarskåp till huset.

Varje gång det åskar så slår det blixtar i eluttagen (huvudsakligen jordat). Det slår ibland även en blixt från ett jordat eluttag till diskbänken 20-30cm från uttaget.
    Missar man att koppla ur någon elektronik så går den sönder.
    JFB slår ifrån, men inte snabbt nog.

Det finns lite olika varianter på skydd att installera, men vilket skydd ger mest funktion för pengarna i denna situation?

Uppenbart är att det behövs ett grovskydd och/eller mellanskydd i mätarskåpet. Eftersom överslagen är så dramatiska så antar jag att ett grovskydd behövs, och att det inte räcker med bara ett mellanskydd.
    Men den svårare frågan är, behövs ett lokalt jordtag?
    Med bara 130m till transformatorn känns det en smula fånigt. För visst borde väl transformatorn ha ett fungerande lokalt jordtag?
    Finns det någon tillförlitlig metod för att mäta upp transformatorns jordtag under drift? En rulle hönsnät ner i vattenbrunnen och en megger? Eller kanske bättre med spänningsmätning mellan PEN och vattenbrunnen, samtidigt som man slår av/på 4kW enfas värmefläktar, och sedan lite ohms lag..?
    Till saken hör att marken är mycket mager, och det är bara ca 50cm jordmån ner till berggrunden. Så att få till ett jordtag värt namnet kan bli utmanande. Och antingen ansträngande eller dyrt.

Blixtar i eluttagen tyder på överspänning mellan fas och PEN. Grovskydd/mellanskydd åtgärdar den biten.
    Men 20cm blixt från jordat eluttag till diskbänk tyder kanske på enorm överspänning från både L och PEN mot sann jord?
    Med bara 130m till transformatorn har jag svårt att föreställa mig vart och hur denna överspänning på PEN uppstår.
    Kan överspänning på endast L slå ända ner i diskbänken, trots att PE-blecken finns mycket närmre i eluttaget?

Så, hur avgör man säkrast vilket skydd som behövs för att lösa problemet.
    Kommer ett kombinerat grov+mellanskydd i mätarskåpet duga utan lokalt jordtag?
    Eller är det ett lokalt jordtag som behövs?
    Eller krävs båda?

De kombinerade grov+mellan skydden verkar vara MOV-baserade. Duger det, eller ska man installera gnistgap istället?

(Ja, telelinan ställer till en massa problem också vid åskväder. Massor med trasiga modem och telefoner. Ett problem åt gången. Får jag bara fason på elnätet så är ett skydd för telelinan inget problem att lösa)

Redigerat 2 sep 22:35
  2. C
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 1
    Har du lokalt jordtag?

ED250 (grov+mellan+fin skydd) kostar dubbelt så mycket som ett Hager grov+mellan skydd.
    Jag är lite skeptisk till nyttan med finskydd ute i mätarskåpet.. Åskan kan väl inducera en hel del spänning på ledningen efter mätarskåpet?
    Ska man ha finskydd så bör det sitta närmare respektive last.

Redigerat 3 sep 01:03
  4. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Elrond's skydd har bra omdömen och är kraftigare än man tror. Nätägaren ska också tillhandahålla skydd så om du verkligen har problem i denna omfattning kan du prova att tjata på dem. Är det blanktråd du har bör de byta den. Annars kanske de kan undersöka varför dina 130 meter skulle vara så utsatt. Du kommer aldrig att få svar på hur kraftiga skydd du behöver. Det går inte att garantera någonting utan det är en chansning.

Ett eget jordtag krävs inte för överspänningsskydd. Det är åskskydd som kräver det. "Jordtag" har du i form av inkommande ledningar, som ska potentialutjämnas.

Däremot är telefonledningen ett problem som bäst löses genom att klippa av den.

Diskbänkens kontakt med jord kan också undersökas. Du kanske har ett vattenrör som kan potentialutjämnas mot PEN?

• Laddar…
  5. C
    Medlem · Nivå 11
    Nej, jag har inget lokalt jordtag. Nu har jag ändå 13 års erfarenhet av detta skydd vilket är rätt så ovanligt när det gäller att uttala sig om hur produkter fungerar i längden. Skillnaden är som natt och dag och det därför jag kan rekommendera skyddet.

6. A
    Medlem Nivå 1
    De 130m luftledning från transformatorn är plastkabel. 10kV ledningen är givetvis blanktråd.

Flera tillverkare av skydd skriver att om man installerar grovskydd så skall man även installera lokalt jordtag...

Gammal kåk. Mätarskåp på stolpe, teleledning och vattenledningar går in på annat håll än elledningen.
    Eftersom skyddet dessutom behöver sitta 10m från huset i mätarskåpet så är det knepigt att få till en vettig PUS i närheten av skyddet.
    Det bästa som går att få till är att dra en 2 meters PE-kabel från kopparrören i köket till elcentralens PE-skena. Men som sagt, överspänningsskyddet kommer sitta 10m från denna PUS, ute i mätarskåpet.

Jag skulle kunna dra om teleledningen via centralen också. Men som sagt, teleledningen är ett sekundärt problem just nu. Den behöver dock finnas kvar.

Angående nätbolaget så är det förmodligen en svårframkomlig väg. Ringa dem och säga vad? Varför skulle de lyfta ett finger?
    Det borde inte vara de 130m som är utsatta. Kanske snarare 10kV ledningen, eller alla grannarnas mycket längre ledningar till samma transformator. Eller bristande jordtag vid transformatorn?

Redigerat 3 sep 07:45
  7. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Om du nu ska kosta på dig skydd och vi håller oss till Elrond som nämns välj typen ED 150. De är separata per fas, dubblerade i aktiva komponenterna och med mycket fin prestanda. Med hur din anläggning verkar vara byggd passar de bra vid mätarskåpet och inget problem med sträckan in mot huset. De finns även under andra namn tex här GARO samma med sin logo på så kolla priserna.

I frågan kring vad nätägaren ska göra kan du isf börja nämna kravet de här på att innehålla nivå för grovskydd på sin sida. Du kan ju börja lyssna med dem lite på ett vettigt sätt och inte slå normer och paragrafer i huvudet på dem först. Är det ett mindre lokalt företag kan det kanske vara lättare att åtminstone hitta någon att föra dialogen med.

När du vet mer kan vi gå vidare med andra frågor som utjämning av ev delar, jordtag osv.

8. A
    Medlem Nivå 1
    Jovisst, kombiskydden är säkerligen bra.
    Men kanske lite bortkastat med finskyddsnivå ute i mätarskåpet?
    Hager spn900 grov+mellan skydd kostar hälften så mycket. Är inte mellanskyddsnivå mer passande i mätarskåpet?

Vattenrören är för övrigt redan anslutna till PE via både varmvattenberedaren och vattenpumpen. Men tydligen räcker det inte till.

9. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Eftersom du tydligen har mycket problem hos dig finns ingen anledning att inte direkt gå på lösningar som är bra. Och just typen ED 150 är bland det bästa man enkelt kan få tag på. Tänk inte på begreppet finskydd här det är bara den låga restspänningen skyddet ger som gör att det nämns. De fina egenskaperna är att det är väldigt robust och samtidigt ger liten restspänning, med dina förhållanden skulle jag direkt välja den typen. Och kolla vidare med nätägaren också det är väl kraftiga symptom du beskriver som de bör åtgärda, kolla upp.

10. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Sätt det stadigaste skyddet du hittar i mätarskåpet, står det finskydd kanske begränsar till 1500 volt och det är ju bra.
    Sedan behöver du ett skydd i elcentralen och då SKA det vara ett antal meter kabel (10) mellan skydden för att tillföra lite induktans.

Finskydd kan man sätta på utvalda grupper.
    Skydden ska sättas in i ”serie”, inte bredvid med en T-koppling på ledarna.

Protte

11. A
    Medlem Nivå 1
    Jo, men hur "kraftigt" skyddet är och vilken restspänning det ger är två helt olika parametrar.
    Kraftigt skydd, ja, definitivt. Dvs hög strömtålighet.
    Låg 900V restspänning i mätarskåpet? Varför det? Det hinner induceras mer spänning i kabeln mellan mätarskåp och huset.
    Mellanskyddsnivå ger 1500V restspänning.

12. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Vill du släppa in 900 volt eller 1500 volt i huset?

Hur som ska du ha ett skydd i huset också.

Protte

13. M
    Medlem Nivå 3
    Annars har Obo också fina prylar som lämnar 1,3 kV restspänning även på grovskydden.

Sätt nått fint grovskydd, ED150 är bra, eller V50 från Obo. Tror du får lite lägre restspänning av V50 än ED150, men det är nog inte på något sätt avgörande. Jordtag behöver du inte, däremot ska du se till att ledaren mellan PE och överspänningsskyddet är så kort som möjligt och att fasledarna går så nära PEN som möjligt, samt att det går in på ena sidan och ut på andra.

Sen kan du sätta nått finskydd i centralen i huset också. Eftersom du har så stora problem kan detta nog vara lämpligt.

Garo har också ett paket för sina mätarskåp, PLD1, som är både el- och teleskydd och inkluderar ledningsmaterial. Enligt databladet har det mycket goda egenskaper, men jag vet inte hur kvaliteten är och vem som är tillverkaren.

• Laddar…
  14. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Det är i detta fallet med den typen skydd inte alls olika parametrar och i stort är hur du lyckas med montage/installation helt avgörande. Om du har vettiga förhållanden kring ditt skåp och gör ett bra korrekt jobb behöver du inget mer än detta. Du kan välja bland fabrikaten och de Millox nämner är i god klass liksom tex Phoenix. Just GARO är samma som Elrond i detta fallet för en gångs skull riktigt bra grejer.

Om du tänker dig flera skydd är det mycket bättre använda resurser att sätta ett bra i mätarskåpet. Var du får alla ideer kring att det inte är nog så tyder bara på att det isf inte är rätt gjort i punkten de sätts in. Om du följer vad prototypen och Millox skriver tex i serie, korta ledare, ej parallellt vid skyddzon etc har du inga problem sen.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag klickar in en massa gillanden, betyder inte att jag håller med (ty min kunskap är så låg) utan att jag gillar allt jag får lära mig. Skriver bara så ingen missförstår det som att jag är säker på min sak och håller med, utan det är mer att jag lär mig något och det verkar korrekt så långt som jag förstår ... :)

Keep up the good work guys ...(y) Det är ett svårt område, eller åtminstone inte alltför väl spridd kunskap.