Vad skulle brandingen vara?

Vad tror ni om D-links DGS-1008P? Det verkar vara en av de billigare PoP-switcharna som finns, dessutom fläktlös.

Det ser ok ut, metallchassie sådan gillar vi.

Hur funkar PoE? En vanlig switch har väl knappast passthrough för sånt? Och kan en "vanlig" enhet ta stryk av PoE?

PoE, d.v.s. 802.3af, är utformat för att nätverksutrustning som inte stödjer det inte ska ta skada. Detta sker genom en handskakning på elektrisk nivå (nåja, det är gäller väl all kommunikation via TP) där en förbrukare förhandlar fram sina effektkrav genom att lägga vissa givna resistanser över par i kabeln.

Nyfniken skrev:
Hur funkar PoE? En vanlig switch har väl knappast passthrough för sånt? Och kan en "vanlig" enhet ta stryk av PoE?
Spänningen läggs mellan trådparen, så det finns ingen likspänning mellan ledarna inom ett par. PoE-spänningen kan inte passera genom en vanlig switch, och en vanlig enhet skadas inte av den.

Det enda problem jag sett är att vissa enheter har någon ful-variant med lägre spänning, t.ex 24V. Det brukar då medfölja en separat PoE-inserter, och enheten kan skadas om man kopplar den till en vanlig PoE-switch som ger minst 44V.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Hur är Zyxel-grejer idag då?
T.ex. denna:
[länk]
Har satt en sån på ett ställe i jobbet. Rullat på, som "alla" switchar gör.

Har funderat lite mer och undrar vad som krävs för att man ska kunna köra VPN mot hemmet? Finns det någon rimligt säker och billig VPN-lösning för privat bruk och vad behövs för att terminera VPN-tunneln hemma?

Jag kanske ska lägga till att jag har den router (Thomson) som Telia levererar.

Anders Johansson skrev:
Har funderat lite mer och undrar vad som krävs för att man ska kunna köra VPN mot hemmet? Finns det någon rimligt säker och billig VPN-lösning för privat bruk och vad behövs för att terminera VPN-tunneln hemma?
Byt router till en Asus Dark knight eller någon från Draytek. De är de jag kan på rak arm, finns säkert 100 olika.
Draytek klarar dessutom site-to-site.

Har inte nästan alla lite mer avancerade routrar stöd för ipsec vpn osv?

MathiasS skrev:
Har inte nästan alla lite mer avancerade routrar stöd för ipsec vpn osv?
Visst är det så, iaf om man tittar mot "företagsanpassade". Sen finns ju alltid t.ex. OpenWRT (o liknande) som man kan lägga in på ganska många (billiga) hemmaroutrar för att få "VPN-funktion".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.