pjodden skrev:
Har du tips på något märke i mellanklassen som är värt att titta på? Jag är också på jakt efter switch med ungefär samma behov som TS.
Själv känner man bara till de redan nämnda märkena som "vanliga", allt annat känns lite som "udda märken". (givetvis pga okunskap)
HP och Cisco är märken som i allmänhet har bra nätverksprylar.
När jag valde switch så svalde jag helt enkelt den mest prisvärda 20-24p switch med bäst omdömen som fanns att köpa hos våran leverantör för runt 1000lappen och det slutade med en http://www.komplett.se/cisco-sg100-24-eu/783266
EDIT: vad jag menar med det är att sätt upp dina grundkrav, en prisbild och sedan använd dig av prisjakt eller motsvarande för att ta fram alternativen. Sedan är det bara att googla efter recentioner.

Redigerat:
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
perkaby skrev:
Netgears omanagerade är helt ok och gediget byggda. Tex: [länk]
Har denna hemma, finns inget att klaga på . Bra pris och bra storlek.

noone70 skrev:
HP och Cisco är märken som i allmänhet har bra nätverksprylar.
När jag valde switch så svalde jag helt enkelt den mest prisvärda 20-24p switch med bäst omdömen som fanns att köpa hos våran leverantör för runt 1000lappen och det slutade med en [länk]
EDIT: vad jag menar med det är att sätt upp dina grundkrav, en prisbild och sedan använd dig av prisjakt eller motsvarande för att ta fram alternativen. Sedan är det bara att googla efter recentioner.
Mitt problem är väl just kravställningen... det ska bara funka utan min kontinuerliga inblandning med omstarter osv. ;)

Tack för tipsen, jag ska kolla upp och se vad de har som passar mig.

När det gäller router så har jag bara haft 2 st de senaste 10 åren, båda D-link, som har fungerat klanderfritt. Så jag har inte så mycket erfarenheter av strulande hårdvara, snarare brist på egen kompetens:rolleyes:

pjodden skrev:
Mitt problem är väl just kravställningen... det ska bara funka utan min kontinuerliga inblandning med omstarter osv. ;)
Ett tips för att ta reda på sånt:
Många siter som säljer sådana produkter (och siter som prisjakt.nu) har ju en funktion där folk kan lämna omdöme. I bland, om det är gamla omdömen, skicka jag ett DM till de som lämnat omdöme (om det är möjligt) och fråga om de är nöjda med produkten, om det har varit några problem och/eller om de saknar någon någon funktion i produkten.

Ofta lämna folk omdöme direkt efter de köpt en produkt och har då inte riktigt hunnit störa sig på eventuella brister.

har bara gott att säga om netgears GS-108 om man vill ha en liten "dum" switch.

Som större switch har jag kört med zyxel på sistånne och de har rullat på bra de med

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
"ISP'ns router räcker inte till" - är det i avseende på antal portar/uttag du menar då?
Annars är det ju svårt att ersätta router med en switch..

Yes, det var antalet nätverksuttag som tog stopp!

Tror du att du behöver fem portar köp en med minst åtta. Prisskillnaden är marginell, men gör att du kan behålla den längre.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
D-link är alltid problem, speciellt routers, jag har ägt många. Den senaste D-link switchen vägrade prata med vissa andra fabrikat. :thumbdown:

Linksys (Cisco) har funkat bra däremot.

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
D-link är alltid problem, speciellt routers, jag har ägt många. Den senaste D-link switchen vägrade prata med vissa andra fabrikat. :thumbdown:

Linksys (Cisco) har funkat bra däremot.
Alla gnäller på dlink men min 655a bara går och går. Verkar maxa cirka 200Mbit throughput och fungerar klanderfritt när jag ladldar ner lagliga torrenter med många peers. Via wifi har jag sett cirka 100Mbit i tp-test vid gynnsam mottagning.

Lite äldre dlinkar var dock lite struligare innan man hittade en stabil konfig. Har ett par dwl2000(?) i en brygga över 61 meter med externa antenner och det ger stabila 10-12Mbit åt båda hållen. Behöver startas om någon gång i halvåret.

Redigerat:
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
trattalask
pelpet skrev:
Min erfarenhet är att omanagerade switchar är en produkt som nästan aldrig orsakar problem. De bara går och går och går för det mesta. Går något sönder är det oftast strömaggregatet. Så du kan egentligen köpa vilket märke som helst.

Skillnaden är enorm mot konsumentroutrar. Sådana fungerar ofta väldigt dåligt och kräver konstanta omstarter.
Jag har faktiskt dödat en par d-linkswitchar genom att köra lite trafik genom dom. Allt jag gjorde va att köra 1Gbps genom dem under en vecka eller så. Funkade tills man ryckte strömmen, nästa gång lös den bara kostigt och forwardade inga trafik...

För lite mer sansat användande funkar dom nog. =)

perkaby skrev:
Netgears omanagerade är helt ok och gediget byggda. Tex: [länk]
Har 3 sådana hemma, fungerar perfekt,. Har även några (4 st) större i samma serie och har inte haft några problem alls.

Tänk också på att kolla in backplane throughput (heter annorlunda ibland). Köper du en billig switch som är speccad som 100 så delar portarna på den hastigheten, dvs klickar du i alla 8 portar så har du ca 12 per port. Dyrare switchar kan fixa tex gigabit per port. Men som sagt, behoven får oftast styra!

Netgear pro switchar har full fart på bakslaget, dvs 2x5gigabit för en 5 portars switch.

Riktig nätverksutrustning står det Cisco på....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.