55 388 läst ·
28 svar
55k läst
28 svar
Vakuumventil för avloppet på vinden, är det vanligt?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag undrar om det är vanligt att man har en vakuumventil på vinden för avloppet?
Vi har det ( som dessutom gått sönder ) och så har vi en ventilation för avloppet som går igenom taket. Nu säger försäkringsbolaget att det är ett konstruktionsfel/konstruktionsmiss och dom ersätter inte ev. skador som kan uppstå p.g.a. att ånga från vakuumventilen kondenserat och frusit på vinden.
All ventilation till avloppet ska gå ut genom taket enligt dem.
Huset är byggt 1973, och jag har fått en känsla av att det var vanligt att man byggde på det viset då?
Mvh
Jari Ivanoff
Nossebro
Jag undrar om det är vanligt att man har en vakuumventil på vinden för avloppet?
Vi har det ( som dessutom gått sönder ) och så har vi en ventilation för avloppet som går igenom taket. Nu säger försäkringsbolaget att det är ett konstruktionsfel/konstruktionsmiss och dom ersätter inte ev. skador som kan uppstå p.g.a. att ånga från vakuumventilen kondenserat och frusit på vinden.
All ventilation till avloppet ska gå ut genom taket enligt dem.
Huset är byggt 1973, och jag har fått en känsla av att det var vanligt att man byggde på det viset då?
Mvh
Jari Ivanoff
Nossebro
Bort med dem! Är de inte otäta så fryser de fast på vintern och sen är det antingen tvärnit eller fritt blås av fuktig avloppsluft upp på kallvinden. Det sistnämnda kan bli riktigt spännande om man är biolog och intresserad av svamp.
Det sistnämnda är väl precis det man uppnår om man plockar bort dem? Eller vad menar du är skillnaden på öppna ventiler och inga ventiler alls?Consensus skrev:
Kanske får försöka göra det nån gång i framtiden, fast jag är inte så sugen på mer hål genom taket. Kanske kan gå att ta ut dem i frånluftsventilationens plåthuv eller nåt. Blir iofs en bra bit att dra vidare rören dit.
Hej,
Hade nyss problem med en avluftningsventil på kallvinden. Fuktig luft läckte ut och kondenserades mot isoleringen.
Köpte en genomföringspanna med medföljande kragrör från Benders. Mycket lätt att montera och sett till konstruktionen så känner jag mig säker. Minimal risk för läckage.
Finns lite i följande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/132706-byta-vakumventil.html
MVH,
Tobbe
Hade nyss problem med en avluftningsventil på kallvinden. Fuktig luft läckte ut och kondenserades mot isoleringen.
Köpte en genomföringspanna med medföljande kragrör från Benders. Mycket lätt att montera och sett till konstruktionen så känner jag mig säker. Minimal risk för läckage.
Finns lite i följande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/132706-byta-vakumventil.html
MVH,
Tobbe
Ok vad är detta Rififi som de skriver att man behöver vid lätt undertak. Är nog Moniers pannor jag måste ha iofs, Zanda gråa med grov sand på är det jag har och masonitundertak. Har funderat lite på att koppla ihop båda avluftningarna och dra vidare ett rör och gå ut på sidan av frånluftsventilationens huv på taket, det borde väl fungera? Vad använder man sig av för rör och bör de gå under isoleringen på vinden eller spelar det ingen roll? Bilder på ventilationshuven finns i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/ventilation/112094-hur-fungerar-min-ventilation-2-a.html tror att det ska finnas plats för att gå ut med ett rör till avloppsluftningen på sidan av den om det finns någon typ av ventil som fungerar för det?
Misstänker att vakuumventilerna fastnar lite ibland också då jag har märkt att vattnet i ena toaletten ibland sjunker när man har spolat i nån av de andra toaletterna. Förra året var det även lite rimfrost ovanför den ena vakuumventilen, men i år har jag inte sett nåt, kanske för att det kom bra med snö på taket innan det blev riktigt kallt.
Pannan levereras tillsammans med kragrör och flexirör. Ett tunnt underlag räcker inte för att skruvarna skall kunna hålla flexiröret (med tätning mot underlaget) på plats. Jag lyckades inte få tag på "Rififi" utan sågade fyra reglar i lagom storlek som fäster under masoniten. Sitter som berget.fremar skrev: